خانه های خلاق و نوآوری مکان هایی هستند که فضایی برای کار، مشارکت و بهره وری را فراهم می آورند و فرصتی را در اختیارعلاقه مندان قرار می دهند که مشاغل خرد برای دسترسی به منابع مهمی مانند ابزارها، خدمات تخصصی یا الهام از یکدیگر برای کمک به توسعه پروژه‌ها و مشاغل مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

کارافرینی

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: خانه‌های خلاق و نوآوری اجتماعی با هدف اجرا و حمایت از طرح و ایده هایی ایجاد شده اند و قابلیت ارائه خدمت به افراد و بالاخص قشر آسیب پذیر جامعه را دارند. با توجه به شرایط شهر زاهدان و وجود مناطق حاشیه نشین، خانه خلاق سیستان و بلوچستان می‌تواند برنامه های خاصی را در این زمینه اجرا کند.

در همین خصوص مهدی سن سبلی ، مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان به سوالات ما در مورد چگونگی انجام فعالیت خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان پاسخ داده است.

فضایی برای کار، مشارکت و بهره وری بیشتر
مهدی سن سبلی ، مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان


ابتدا درباره خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان توضیحاتی بفرمایید؟

خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان از سال ۱۴۰۱ با هدف شناسایی و جذب ایده های نوآورانه، خلاقانه و فن آوری حوزه نوآوری و فن آوری اجتماعی و برای کمک به رفع چالش های این حوزه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی افراد فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی این مرکز نیز استقرار نظام نوآوری با تقویت بنیان‌های نوآوری اجتماعی در برنامه‌ها و اقدامات خود به شمار می رود.

بیشتر بخوانیم:

این خانه خلاق در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع خلاق، آموزش و اشتغال، گردشگری و میراث فرهنگی، صوتی و تصویری، توسعه کسب‌وکار نوپای خلاق، مسائل اجتماعی، محیط زیست، مهارت‌یابی و اشتغال اقشار کم درآمد و ساکنان مناطق محروم، مسائل معلولان و کم‌توانان، مسائل زنان و کودکان آسیب‌پذیر، سبک زندگی، خانواده و جامعه فعالیت می‌کند.

خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان با چه اهدافی تاسیس شده است؟

از جمله اهداف خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان سامان دهی و توسعه زیست بوم و اکوسیستم در حوزه نوآوری و شتاب دهی در حوزه های تخصصی و حمایت از تیم ها و استارت آپ های این حوزه است.

همچنین افزایش انگیزه و مشارکت افراد ایده پرداز و فرصت سازی در خصوص رشد اقتصادی و فرهنگی منطقه و ایجاد بستری برای هم افزایی، تبادل نظر و تجربیات، همکاری و مشارکت بین تیم ها و شرکت ها از دیگر اهداف این مجموعه به حساب می آید.

فضایی برای کار، مشارکت و بهره وری بیشتر

همکاری سازمان های دیگر با خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان به چه صورتی است؟

همکاری با سازمان‌های دیگر می‌تواند به توسعه کارهای خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان کمک کند. به طور مثال در مورد چنین فعالیت هایی می توان به این موارد اشاره کرد :

- تبادل اطلاعات و تجربیات: همکاری با سازمان‌های دیگر می‌تواند به تبادل اطلاعات و تجربیات مفید منجر شود. این تبادل می‌تواند به بهبود روش‌ها، فرآیندها و راه‌حل‌ها در حوزه‌های مختلف کمک کند.

- توسعه پروژه‌های مشترک: با همکاری در پروژه‌های مشترک، می‌توان به توسعه کارهای نوآوری و خلاقیت در حوزه‌های مشترک پرداخته و به دستاوردهای مشترک دست یافت.

- تبیین اهداف مشترک: قبل از همکاری، مهم است اهداف مشترک تبیین شود که آیا هدف اصلی توسعه کسب‌وکارهای اجتماعی است یا بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی بیشتر مد نظر قرار دارد.

-تشکیل تیم‌های مشترک: با تشکیل تیم‌های مشترک می‌توان به توسعه پروژه‌ها و همچنین اجرای اقدامات مشترک پرداخت و در نتیجه به نتایج بهتری نیز دست یافت.

- استفاده از منابع مشترک: همکاری با سازمان‌های دیگر می‌تواند به بهره‌برداری از منابع مشترک مانند تجهیزات، تخصص‌ها و تجربیات کمک کند.

با توجه به اهمیت همکاری با سازمان‌های دیگر، خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان می‌تواند با ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی و تبادل اطلاعات با دیگر نهادها، به توسعه کارهای نوآوری و خلاقیت در جامعه کمک کند.

چه استارتاپ هایی با شما کار می کنند و به طور کلی در استان سیستان و بلوچستان چند استارتاپ و شرکت فعال وجود دارند؟

خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان در فضای پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است. با توجه به نوپا بودن این مرکز، در حال حاضر ۸ کسب و کار در حوزه های تخصصی در این مرکز مستقر هستند و همچنین با استقرار بیش از ۲۹۰ شرکت دانش بنیان، فن آور و خلاق و با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در منطقه در پارک علم و فن آوری استان به کار خود می پردازند.

برنامه های توسعه ای خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان برای آینده چیست؟

با توجه به چالش های اجتماعی منطقه، برگزاری متعدد بوت کمپ ها و رویدادهای خلاقانه و نوآورانه برای حل مسائل و آسیب های اجتماعی منطقه در حوزه های تخصصی برای گروه های هدف و جذب ایده های کاربردی و اثربخش به عنوان یکی از فعالیت های این مرکز برنامه ریزی شده است.

خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان چه چالش ها و مشکلاتی دارد؟

فقدان استارت آپ ها و شرکت های تخصصی و پیشرفته حوزه نوآوری و فن آوری اجتماعی و نبود توسعه زیست بوم نوآوری اجتماعی در منطقه یکی از مهم ترین چالش های پیش روی خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان به شمار می رود. از طرف دیگر، سرمایه گذاری نداشتن در حوزه صنایع خلاق و نوآوری اجتماعی نیز امری حیاتی برای رشد این زیست بوم در منطقه است.

کد خبر 850987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha