در حالی که با راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو مشکلات ثبت‌نام متقاضیان رفع و لاتاری ثبت‌نام حذف شده بود، با کنارگذاشتن سامانه توسط وزارت صمت، در عرضه‌های جدید خودروسازان خودرو به سبدگردان عرضه و یا با رانت توزیع می‌شود.

kmc a5

همشهری آنلاین به نقل از فارس در نبود سامانه یکپارچه و کمرنگ‌شدن عامدانه آن، به تازگی مونتاژکاران رویه‌ای جدید در عرضه خودرو پیش گرفته‌اند.
در عرضه‌های جدید مونتاژکاران، خودرو از سوی مونتاژکاران به سبدگردان‌ها و نمایندگی‌ها داده شده و آنها با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، به مردم عرضه می‌کنند.
یا در شیوه‌ای دیگر که نظیر همان لاتاری خودرو در دوران قبل از سامانه یکپارچه است، مونتاژکار اعلام می‌کند که عرضه خودرو خود را از یک تاریخ مشخص آغاز خواهد کرد اما در همان دقایق اولیه فروش تکمیل شده و سایت فروش مونتاژکار هم بلافاصله دچار اختلال می‌شود.
به عنوان مثال بر اساس اعلام قبلی شرکت کرمان موتور از امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه قرار بود فروش خودرو «KMC A۵» به مبلغ کارخانه‌ای یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سایت فروش کرمان موتور آغاز شود.
اما با ورود متقاضیان خرید این خودرو به سایت کرمان‌موتور، با بیان «بروز خطا» ‌فرآیند ثبت‌نام متوقف می‌ماند.


نام‌نویسی خودرو ۱۰ دقیقه پس از آغاز ثبت‌نام با اختلال مواجه شد
پیگیری خبرنگار فارس از چندین نماینده کرمان‌موتور در سطح شهر تهران حاکی‌ است بسیاری از متقاضیان خرید این خودرو در نخستین ساعات آغاز ثبت‌نام به نمایندگی‌ها هم مراجعه کرده‌اند اما موفق به ثبت‌نام نشده‌اند از سوی دیگر کسانی هم که از طریق اینترنت شخصی اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند از اواسط مراحل ثبت‌نام موفق به ادامه ثبت‌نام نشده‌اند و با پیغام بروز خطا در ثبت اطلاعات مواجه شدند.
تعدادی از کارشناسان نمایندگی‌های مجاز فروش کرمان موتور نیز در رابطه با این موضوع، اعلام کردند که در دقایق اول‌ باز شدن سایت فروش، موفق شدیم چند ثبت‌نام‌ انجام دهیم اما پس از گذشت ۱۰ دقیقه دیگر امکان ثبت نام وجود نداشت و متقاضیان زیادی در صف انتظار ثبت‌نام مانده‌اند.
یکی از کارشناسان نمایندگی مجاز فروش کرمان موتور به خبرنگار فارس، گفت: ما درباره تعداد خودروهای ثبت‌نامی اطلاعی نداریم؛ سایت فروش دچار مشکل شده است و کمپانی خودروساز هم پاسخگو نیست. اما براساس تجربه های قبلی به نظر می‌رسد که ثبت نام تکمیل شده و دیگر متقاضیان امکان ثبت‌نام ندارند.
مسئول فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های کرمان‌موتور در پاسخ به این سؤال فارس که بهتر نبود عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شود؟ گفت: برای ما هم همین شیوه سامانه یکپارچه بهتر بود برای مردم هم خوب بود، چون بدون دغدغه و اضطراب ثبت‌نام می‌کردند اما متاسفانه ظاهرا سامانه یکپارچه دیگر فعال نیست.


فقط سبدگردان‌ها امکان ثبت‌نام پیدا می‌کنند؟
پس از اینکه سیدرضا فاطمی امین در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و از وزارت صمت رفت، عباس علی آبادی سکان‌دار وزارت صمت شد.
علی آبادی به عنوان سیاستگذار جدید این وزارتخانه بعد از رفتن فاطمی امین از طرح عرضه خودرو در سامانه یکپارچه استقبال نکرد و عرضه خودرو ‌براساس سیاست‌های جدید وزارت صمت شکل گرفت و سامانه یکپارچه خودرو به تدریج کنار گذاشته شد.


علی‌آبادی اعتقاد چندانی به سامانه یکپارچه و حتی نرخ‌های تکلیفی خودرو (آن هم در این بازار انحصاری) نداشت
در واقع در دوره فعالیت ‌فاطمی امین در وزارت صمت در راستای حل مشکلات ثبت نام خودرو و جلوگیری از رانت و فراهم سازی امکان ثبت نام برای همه متقاضیان خودرو، سامانه یکپارچه خودرو طراحی و مقرر شد همه خودروسازان، در این سامانه خودرو عرضه کنند و براساس سیاستگذاری های انجام شده عرضه‌ها به صورت یکجا صورت می گرفت.
لذا متقاضیان در این سامانه ثبت نام می‌کردند و براساس ظرفیت خودروساز همه ثبت نام کنندگان در نوبت تحویل خودرو قرار می‌گرفتند.
تا پیش از ایجاد سامانه یکپارچه و عرضه‌های یکجای خودروسازان در این سامانه، خودروسازان به صورت مستقل اقدام به عرضه خودرو می کردند اما یکی از مشکلات اصلی متقاضیان خرید خودرو این بود که در آغازین ساعات ثبت‌نام، سایت فروش خودروسازان با ادعای تکمیل ظرفیت ثبت نام بسته می‌شد و لذا فقط تعداد معدودی که بعضا گفته می‌شد سبدگردان‌ها یا دلال‌ها هستند امکان ثبت نام پیدا می‌کردند.


چرا علی‌آبادی سامانه یکپارچه خودرو را کنار گذاشت؟
بنابراین اگرچه در دوره قبلی وزارت صمت به ریاست فاطمی امین تلاش شد تا این قبیل مشکلات با کمک قابلیت‌ سامانه یکپارچه خودرو رفع شود اما سیاستگذار فعلی وزارت صمت اعتقادی به کارکردهای سامانه یکپارچه نداشت و لذا این سامانه کنار گذاشته شد.
عباس علی آبادی ‌در این‌باره گفته بود: «‌وزارت صمت سیاستگذار است و مجری نیست، هدف مسئولان وقت از ایجاد سامانه یکپارچه خودرو کاهش تقلب در فروش خودرو و ایجاد حداکثر نظارت بر عرضه خودرو بود. اما ما به سمتی می رویم که دغدغه خودرو را برداریم و مردم خودشان با خودروساز طرف باشند.»
با اعتقاد وزیر صمت به اینکه مردم باید خودشان با خودروساز طرف باشند، اکنون مانند گذشته عرضه خودرو به صورت مستقل توسط خودروساز آغاز شده است و لذا در شرایط انحصاری عرضه خودرو شاهد هستیم که یک خودروساز مانند کرمان‌موتور اقدام به عرضه خودرو می کند اما در همان دقایق اولبه ثبت‌نام، امکان نام‌نویسی تمام می‌شود و مشخص نیست خودرو به چه کسانی تعلق یافته است.
این در حالی است که طبق وعده قبلی وزیر صمت، کسانی که در نوبت دوم سامانه یکپارچه نام آنها اعلام نشد و نوبت‌دهی نشدند، با اولویت، امکان ثبت‌نام در دوره‌های بعدی سامانه یکپارچه را خواهند داشت اما امروز با این شیوه عملکرد وزارت صمت، سامانه یکپارچه دیگر از اعتبار افتاده است.


امکان ثبت‌نام خودرو برای دارندگان پلاک فعال هم فراهم شده است؟‌
‌امروز و بعد از کنار گذاشتن سامانه یکپارچه خودرو (اگرچه انتقاداتی هم به این سامانه وارد است) باز هم در عرضه خودرو به عقب بازگشتیم و شاهد بروز همان مشکلات سال ۱۴۰۱ ‌در عرضه خودرو هستیم، مشکلاتی که در ابتدای دولت سیزدهم‌ با تلاش‌های فراوان سعی شده بود رفع شود.
عدم امکان ‌نام‌نویسی متقاضیان جدید در ثبت‌نام‌های جدید خودروسازان و عرضه خودرو به سبدگردان‌ها از طریق درب‌های پشتی کارخانه‌ مصداق مشکلات قبلی است که قبل از ایجاد سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام وجود داشت.
نکته قابل تأمل دیگر اینکه در اطلاعیه جدید کرمان‌موتور ‌برای ثبت‌نام هیچ اشاره‌ای به اینکه دارندگان خودرو و پلاک فعال امکان ثبت‌نام ندارند، نشده است.‌
برخی مخاطبان فارس می‌گویند مسئولان وزارت صمت اگر تمایلی به اجرای سیاست‌های قبلی وزارتخانه در موضوع عرضه خودرو ندارند حداقل تمایلی برای حل مشکلات مردم داشته باشند و این موضوعِ ثبت‌نام خودرو برای متقاضایان فاقد خودرو در اسرع وقت حل و رفع کنند.

کد خبر 850998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 27
    فاطمی امین چون به نفع مردم کار می کرد کنار گذاشته شد
  • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    12 29
    مگه شوخیه رای مردم رو که گرفتن چ احتیاجی به مردم تا رای گیری بعدی
  • DE ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    12 26
    مردم تحریم نخریدن را شروع کردند دوباره خودرو ساز ها دست پاچه شدند .......
  • کلهر IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 1
    سلام از ساعت 8صبح با گوشیم و هم زمان با کافی نت هر کاری کردیم ثبت نام کنیم ارور میزد معلومه که برا اقا زاده ها و از ما بهترون فقط سایتش باز شد ببندن این سامانه دره پیتیشون ک فقط جیب خودشون پر میکنن نه افراد عادی رو متاسفم براتون
  • ناصر حسینی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 5
    خیلی از نمایندگی ها شده واسطه بین خریدار پولدار و کارخانه ، هرکی هر کاری دلش میخواد انجام میده نظارتی هم نیست!! وزیر صمت رو کنار گذاشتن ولی بازم همون سیاست قبلیه!!
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 8
    من یکسال هست که تمام نمایندگی هایزد اسم نوشتم هیچ ماشینی ندارم فقط بین خودشون واقوام مینویسن ومیان بازارازادمیفروشن
  • ایران IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 4
    ماهارو مسخره کردن،توی سامانه برای خودروی شاهین ثبت‌نام کردیم ولی الان میگن خودروی جایگزین اطلس یا سهند بردارین
  • محمد امین IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    من که متوجه نشدم چی گفته شد
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 2
    خب اگر به افراد بدون پلاک فعال بدن دیگه خاندوزی نمیتونه در موقع فروش ازشون مالیات بگیره
  • مجید IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    6 1
    آشفته بازاری که انحصارطلبی خواص به مردم مظلوم تحمیل میکنندوهیچ اهرمی قادربه سدراهشان نیس،،!!!! سوءاستفاده ازنجابت ملتی مظلوم ونجیب که هرروزدایره این سوءاستفاده وسیعترمیشه،،،
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 1
    درووود به شرف فاطمی امین ولی چه حیف که مجلس نزاشت وگرنه تا الان مشکل خودرو تا حدی حل شده بود درعوض علی ابادی جز بهم ریختن بازار خودرو هیچ عایدی نداشت ..فرق مدیر خوب وبدو اینجاست که میشه فهمید
  • سید IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    8 3
    واردات خودرو را با تعرفه کم آزاد کنید بگذارید شر این خودرهای بی کیفیت و پر مصرف و گران و دلال بازی از سر ملت کم شود
    • سید IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      4 0
      داداش گلم فاطمی امین چون درست داشت کار میکرد همین مجلسی که رای دادیم همین نمایندها دوست نداشتن همه چیز روشن بشه براهمین یک نفری که هیچ چیزی بلد نیست آوردم گذاشتن که بگه‌ چشششششششششم
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    6 5
    خواستم از حکومت و مسئولین برای احتمام کامل برای گرااااان فروشی و اذیت کردن مردم در زمینه خودرو تشکر و قدر دانی کنم
  • مسعود IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 0
    خیلی هم عالی است!در دوران فاطمی نان مافیا با اجرای سامانه آجر شده بود و با اندکی تلاش مافیا کنار گذاشته شد.الان هم که با شنیدن نام واردات کهیر میزنند...
  • میثم احمدوند IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 1
    وزیر بد بره بدتر میاد
  • مردم IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 4
    همه چیز این مملکت داغونه دیگه امیدی برای زندگی وجود نداره ما که کارمندیم حقمونو پولدارها و رانت خوارها و دلال ها میخورن نمیزارن ماشین دار بشیم دولت هم که هیچ ... نگاه....
  • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 1
    اداره صمت زورش به خودرو سازها میرسد ؟؟ یا باهم دست به یکی کردن جیب مردم را خالی کنند و به مردم خیانت کنند رهبر انقلاب کاری برای مردم انجام بدهند ما بعد از خدا به شما امید داریم
  • علی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 8
    بنطر علی آبادی دوباره رویه گذشته رو در پیش گرفته اگه بقولش مردمو با خودرو ساز طرف کرده خوب پس وزارت سمت رو منحل کنن
  • رضا IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 1
    این حقیقت دارد چونکه.. ماشین میخواستیم. رفتیم تهران بدون. ثبت نام و اینکه 3 ماه تو نوبت باشیم.. نه اینکه بنده تنها خیلی اونجا بودن .. به ما گفتند حدود 5 ساعت دیگه و ما 7 ساعت بعدش .. دیدیم که چند عدد ساینا بالای تریلی آوردن و تحویل مشتری دادن.... مردم منتظر سایت نباشید... این و میگن رانت .. یعنی دولت خبر ندارد.... برای اینکه بتوانند ماشین رو گرون بفروشند.. ماشین رو داخل سایت نمیزارن... چون قیمت های بازار به شدت کاهش میابد
  • علی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    نمایندگان دلیر ،شجاع ،بی باک به ریاست جناب قالیباف چندسالی هست مصوبه وارادات خودرو خارجی رو تعیین تکلیف نمیکنن،چرا؟میگن حالا که آمریکا و اروپا تحریم کردن بذارین ماهم تحریم کنیم،کی رو؟مردم رو ،البته که اینا طنز تلخی هست،مافیای خودرو در ایران از مافیای ایتالیا ،یاکوزاهای ژاپن بدتر دارن کار میکنن و زور هیچکس نمیرسه،نمونه شو که خود شهرداری تجربه کرده
  • علی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 0
    فقط سامانه یکپارچه گذاشتن کنار که دیگه ماشین گیر مردم عادی نیاد
  • علی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    دولت حق تعیین قیمت ندارد قیمت خودرو باید ازاد باشه کسی هم درصف انتظار نمی مونه
  • علی IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 1
    بدو که تمام شد ، عجله کنید و تند و تند بخرید هر چی دادن بخرید اگه پژو را چند میلیارد شد هم بخرید ، بعدش هی اه و ناله کنید که بدبختم و نداریم 😃😃😜😜
  • علی IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    7 0
    بی لیاقتی مسئولان برای مردم هزینه می سازد
  • معصومه IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 0
    اگه راست میگن بیان مثل کشور های دیگه ماشینرا قیمت پایین به مردم بدن
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 0
    بهترین راه نخریدن خودرو تا زمان اصلاح قیمت و نحوه فروش...( ما مردم باید یکی شدنو یاد بگیریم)
  • یونس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    وقتی میبینی حواله هایه ماشینا سر از بانگاههای ماشین درمیاره باید فهمید ک دارن دلالی میکنم مثله همیشه