شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

ساعاتی پس از آن که قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد، حواشی پیرامون آن نیز آغاز شد.

مجمع عمومی سازمان ملل

همشهری آنلاین: ساعاتی پس از آن که قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد، حواشی پیرامون آن نیز آغاز شد. به این ترتیب، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اختلاف زیادی به اعطای «حقوق و امتیازات» جدید به فلسطین رای داده است.

چه کسانی رای منفی دادند؟ بیشتر کشورها به قطعنامه عضویت کامل فلسطین رای مثبت دادند، اما اسراییل، آمریکا، چک، مجارستان، آرژانتین، نائورو، پالائو، میکرونزی و پاپوا گینه نو کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

موضع اروپایی ها چه بود؟ انگلیس، آلمان، هلند، اوکراین و ایتالیا نیز جزو کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند و فرانسه، اسپانیا، پرتغال، بلژیک و چندین کشور اروپایی دیگر از جمله کشورهای موافق این قطعنامه بودند.

قطعنامه چه می گوید؟ قطعنامه‌ «حقوق و امتیازات» فلسطین از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل را به طور مطلوب بازنگری و آن را تائید کند.

فلسطین در حال حاضر چه وضعیتی در سازمان ملل دارد؟ فلسطین در حال حاضر به عنوان یک عضو ناظر در سازمان ملل حضور دارد و عضویت فلسطین یک عضویت کامل مانند دیگر کشورها نیست. هفته گذشته قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا وتو شده بود.

ماجرای پاره کردن نمایشی چه بود؟ همزمان با بررسی قطعنامه گروه کشورهای عربی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، «گیلعاد اردان»، سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در اقدامی توهین آمیز منشور ملل متحد را در مقابل دیدگاه همگان در دستگاه خردکن انداخت. سفیر اسرائیل در سازمان ملل که از دستور جلسه بررسی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل عصبانی بود، همچنین تصویر یحیی سنوار از رهبران حماس را در دست داشت و پس از پایان سخنانش، نشست مجمع عمومی را ترک کرد اما هیات اسرائیلی در سالن حضور داشت و چهره بسیار گرفته و عصبانی ای داشتند.

انگلیس چه بهانه‌ای برای رای ممتنع داشت؟ سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل با رای ممتنع به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل درباره دلیل این رای خود مدعی شد که لندن معتقد به راهکار دو کشوری است و اولین گام برای دستیابی به این هدف، حل بحران فوری غزه است.(نه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل)

کد خبر 851014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha