با اعلام نتایج نهایی انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم ازسوی ستاد انتخابات کشور، فهرست نمایندگان خانه ملت تکمیل شد تا همه‌چیز برای برگزاری افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای‌اسلامی در ۷ خردادماه ۱۴۰۳ آماده باشد؛ مجلسی که ترکیب اصلی آن را نمایندگان اصولگرا تشکیل می‌دهند.

انتخابات

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده مجلس دوازدهم در حالی با انتخابات روز جمعه مشخص شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد اصولگرایان پیروز قاطع دو دور انتخابات مجلس در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بوده‌اند. ۱۶ کاندیدای راه یافته به مجلس از حوزه انتخابیه تهران همگی از جریان‌های اصولگرایی هستند. بررسی‌ها در ۲۱ حوزه انتخابیه دیگر نشان می‌دهد حدود ۸ کاندیدای متمایل به جریان مستقل و اصلاح‌طلبی نیز به بهارستان راه یافته‌اند.

در مجموع اما، بررسی‌ نتایج دور دوم انتخابات مجلس نشان می‌دهد کاندیداهای فهرست «شورای‌ائتلاف – پایداری» و «امنا» بیشترین تعداد راه‌یافتگان به مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.

۱

شورای‌ ائتلاف

یکی از فهرست‌های انتخاباتی ۲۱ اردیبهشت‌ماه، به‌ویژه در تهران، لیست مشترک شورای اتئلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری با عنوان «جبهه انقلاب» بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶ کاندیدای این فهرست در تهران موفق به جلب نظر رای‌دهندگان شده‌اند و توانسته‌اند به مجلس راه یابند که نام ۴ نفر از آنها در دیگر فهرست‌های جریان اصولگرایی نیز وجود داشته‌است.

ازسوی دیگر در ۲۱ حوزه انتخابیه دیگر نیز حدود ۱۲ کاندیدای ائتلاف شانا – جبهه‌پایداری به مجلس راه یافته‌اند. این درحالی است که ائتلاف شانا – جبهه‌پایداری در دور نخست نیز حدود ۹۳ منتخب را به خود اختصاص داده بود.

۲

امنا

ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی از دیگر جریان‌های اصولگرایی به‌شمار می‌رود که سهم قابل‌توجهی از منتخبان دور دوم انتخابات مجلس را به خود اختصاص داده‌است. در شرایطی که از ۳۰ کاندیدای تهران این گرایش در دور نخست ۷ نفر انتخاب شده بودند، در دور دوم نیز ۱۱ کاندیدای فهرست امنا از تهران به مجلس راه یافتند تا این گرایش اصولگرایی یکی از موفق‌ترین فهرست‌های انتخاباتی نام بگیرد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در دیگر حوزه‌های انتخابیه نیز یک کاندیدای مورد حمایت جریان امناء به مجلس راه یافته‌است.

۳

شورای‌وحدت

شورای وحدت اصولگرایان نیز از دیگر گرایش جریان اصولگرایی در دو دور انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که منوچهر متکی، به‌عنوان سرلیست این جریان در دور نخست به مجلس راه یافت. شورای وحدت در دور دوم نیز فهرست انتخاباتی منتشر کرد؛ فهرستی که بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۲ کاندیدای مورد حمایت این جریان، که بخش قابل‌توجهی از نام‌های آن با دیگر فهرست‌های اصولگرایی مشترک بوده‌اند، به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی دو کاندیدای مورد حمایت شورای وحدت در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز در دور دوم به مجلس راه یافته‌اند.

۴

صبح ایران

صبح ایران به دبیرکلی علی‌اکبر رائفی‌پور از جمله گرایش‌های اصولگرایی به‌شمار می‌رود که اگرچه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم اعلام موجودیت کرد، اما توانست تعدادی از کاندیداهای مورد حمایت خود را راهی مجلس کند. این جریان در دور نخست انتخابات مجلس هم فهرست انتخاباتی منتشر کرد که در مجموع ۹ کاندیدای مورد حمایت این جریان به مجلس راه یافتند. صبح ایران در دور دوم نیز فهرست انتخاباتی منتشر کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹ کاندیدای مورد حمایت این جریان، توانسته‌اند آرای لازم برای حضور در مجلس دوازدهم را کسب کنند.

۵

صدای ملت

فهرست «صدای ملت» متمایل به جریان مستقل و اصلاح‌طلبی نیز از جمله گرایش‌های سیاسی بود که در دور دوم توانست حدود ۸ کرسی‌ مجلس را به خود اختصاص دهد. اگرچه فهرست انتخاباتی صدای ملت در تهران با سرلیستی علی مطهری در دور نخست انتخابات متحمل شکست سنگینی شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع در دور نخست حدود ۴۵ کاندیدای مستقل یا میانه‌روی مورد حمایت جریان صدای ملت توانسته‌اند به مجلس راه یابند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد مسیر تشکیل فراکسیون موسوم به معتدلین یا اصلاح‌طلبان را هموار خواهد کرد.

کاهش تعداد نمایندگان زن

کاهش تعداد نمایندگان زن در مجلس، یکی از نکات قابل‌توجه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی به‌شمار می‌رود. در شرایطی که تعداد نمایندگان زن در مجلس یازدهم ۱۶ نفر بود، در دوره دوازدهم ۱۴ نماینده زن در بهارستان حضور خواهند داشت. این درحالی است که تعداد نمایندگان زن مجلس دهم ۱۷ نفر بود. راه‌یابی «بهشید برخوردار» به‌عنوان نماینده زرتشتیان به مجلس دوازدهم، آن‌هم برای نخستین‌بار، یکی از نکات‌ جالب توجه حضور زنان در این دوره مجلس به‌حساب می‌آید. ازسوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۱۴ منتخب زن مجلس دوازدهم ۷ نفر سابقه نمایندگی دارند.

ورود نخستین خواهر و برادر به مجلس

راهیابی یک خواهر و برادر به مجلس برای نخستین‌بار را می‌توان یکی از جالب‌ترین رویدادهای انتخابات مجلس دوازدهم دانست. در حالی که در دور نخست فاطمه جراره از حوزه انتخابیه بندرعباس به مجلس راه یافته بود، در دور دوم برادر او، ابوالقاسم جراره ازسوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد تا شاهد حضور نخستین خواهر و برادر در مجلس باشیم. این اتفاق جالب درحالی که در دوره‌های گذشته نیز شاهدی چنین رویدادهایی بوده‌ایم. به‌عنوان مثال در مجلس دهم سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب بود و دختر وی، سیده فاطمه ذوالقدر از تهران به خانه‌ملت راه یافت. حسن کامران و نیره اخوان بی‌طرف هم زن و شوهری هستند در چند دوره مجلس نمایندگی مردم اصفهان را برعهده داشتند.

مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان

پرونده ماراتن سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم در حالی بسته شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد علی‌عسکر ظاهری، منتخب مسجدسلیمان و حسینعلی شهریاری، منتخب زاهدان، هر دو متولد سال ۱۳۳۰ شمسی، مسن‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم به‌حساب می‌آیند. ازسوی دیگر روح‌الله نجابت، منتخب شیراز و زرقان، عباس قدرتی‌زوارم منتخب شیروان شیروان و عبدالحسین همتی سراپرده منتخب زرند و کوهبنان، هرسه متولد ۱۳۶۸ شمسی، جوان‌ترین نمایندگان این دوره مجلس هستند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیات‌رئیسه سنی ازمیان مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان انتخاب خواهد شد.

آمارهایی از مجلس دوازدهم

۷ درصد مشارکت بیشتر

مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم حدود ۷ درصد بیشتر از مرحله دوم انتخابات در دوره‌های گذشته بوده است

۵ نماینده پرسابقه تهران

ازمیان ۳۰ منتخب تهران علیرضا سلیمی با ۴ دوره و بیژن نوباوه، اسماعیل کوثری، مرتضی آقاتهرانی و مهدی کوچک‌زاده هر کدام به سه دوره، بیشترین سابقه نمایندگی را دارند

۱۴ نماینده زن

در انتخابات مجلس دوازدهم ۱۴ زن به‌عنوان نماینده ازسوی مردم به بهارستان راه یافتند

۱۱۶ نفر نماینده می‌مانند

۱۱۶ نماینده مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم نیز حضور خواهند داشت

۱۷۴ غایب مجلس آینده

۱۷۴نماینده مجلس یازدهم به‌دلیل نیاوردن رای کافی، عدم ثبت‌نام، عدم احرازصلاحیت یا جدا شدن از خانه‌ملت در مجلس دوازدهم حضور ندارند

کد خبر 851080
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha