دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

با وجود همه خرده‌هایی که به رویه پیش روی شهرداری تهران گرفته می‌شود، این نهاد هنوز رکورددار حمایت از خودروساز داخلی در بخش اتوبوسرانی است. یکی از انتقاداتی که این روزها به شهرداری می‌شود اینکه چرا با وجود توان داخلی سراغ قرارداد تامین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل چینی رفته، اما واقعیت چه بوده است؟

ناوگان جدید اتوبوسرانی

همشهری آنلاین-سید محمد فخار: اطلاعات رسیده از شرکت اتوبوسرانی تهران به همشهری نشان می‌دهد ۶ قرارداد میان شهرداری تهران با اتوبوس‌سازان داخلی منعقد شده که از این میان تنها قرارداد تحویل ۴۰ اتوبوس دیزلی شرکت عقاب به‌طور کامل انجام شده و سایر قراردادها در بهترین حالت ۲۵ درصد اجرایی شده است. قرارداد تامین هزار دستگاه اتوبوس دیزلی سال ۱۴۰۲ با شرکت عقاب نیز تاکنون ۱۶ درصد اجرایی شده و تنها ۱۶۰ دستگاه به تهران تحویل شده است. هم‌اکنون قرارداد تامین ۲۰۰۰ اتوبوس با ۳ تامین‌کننده، ۱۷ درصد پیشرفت داشته و نزدیک بودن موعد تحویل در تابستان سال‌جاری نشان می‌دهد احتمال رسیدن همه ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به تهران صفردرصد است.

تهران و انبوه مشکلات ترددی

ترافیک و آلودگی هوا، ۲ ابرمشکل شهری تهران را کنار بگذارید. حالا معضل این است که آیا وسیله‌ای هرچند فرسوده برای تردد شهروندان وجود دارد؟ و اینکه مدیریت شهری باید آن را چطور تامین کند؟ شهرداری تهران برای تردد روسطحی شهروندان حدود ۳ هزار اتوبوس دارد که از این تعداد ۸۰۰ دستگاه یا به‌علت فرسودگی از رده خارج شده‌ یا در مراحل بازسازی و تعمیر هستند. در این میان توجه به نیاز شهروندان باعث شد قرارداد شهرداری تهران با چین برای تامین ۲۵۰۰ اتوبوس برقی منعقد شود. این قرارداد در شرایطی است که سن ناوگان اتوبوسرانی تهران ۱۳.۸ سال است و باید این نیاز فوری را به هر ترتیب تامین کرد.

عقب‌ماندگی جدی

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: مدیریت شهری فعلی به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل عمومی میراث‌دار یک عقب ماندگی جدی است و حجم عقب‌ماندگی‌ها به قدری بالا بود که شورا و شهرداری ۲ سال است که اولویت‌شان را بر توسعه حمل‌ونقل شهر تهران قرار دادند. در این زمینه در سال‌جاری تقریبا بیش از ۵۰ درصد بودجه شهر تهران به این حوزه اختصاص یافته است. از سویی شورای شهر اسفند سال گذشته با مصوبه‌ای انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی را به شهرداری ابلاغ کرد و این بزرگ‌ترین اعطای مجوز و لایحه‌ای است که پس از انقلاب تا به امروز در شهرداری تهران رخ داده است که اهمیت حمل‌ونقل را نشان می‌دهد.

بررسی ۶ کلانشهر

تعامل شهرداری‌های کشور با خودروسازان داخلی نشان می‌دهد هیچ‌یک از آنها طی دوره ششم شهری، از مرداد ۱۴۰۰ تاکنون، به اندازه شهرداری تهران با طرف داخلی قرارداد منعقد نکرده‌اند. بررسی تعاملات ۶ شهرداری کلانشهرهای کشور با اتوبوس‌سازان داخلی نشان می‌دهد هیچ‌یک حجم قراردادی به اندازه ۲۴۵۰ دستگاه با ‌خودروسازان داخلی منعقد نکرده‌اند و در بهترین حالت، شهرداری تبریز قرارداد تولید ۸۰۰ دستگاه اتوبوس را امضا کرده که از این تعداد ۱۵۰ دستگاه را دریافت کرده است.

تهران بزرگترین خریدار اتوبوس های ایرانی+ اینفوگرافیک

کد خبر 851157
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha