امکان خدمت سربازی برای برخی از جوانان به دلایل مختلفی وجود ندارد. این را قانون‌گذار هم می‌داند. برای همین معافیت‌هایی برای برخی مشمولان با شرایط خاص در نظر گرفته شده است.

سربازی

به گزارش همشهری آنلاین معافیت سربازی انواع مختلفی دارد که اینجا به برخی از موارد خاص می‌پردازیم و به معافیت‌های عمومی‌تر مانند معافیت از سربازی برای دانش آموزان و دانشجویان پرداخته نمی‌شود.

بیشتر بخوایند:

معافیت پزشکی

مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تقاضای رسیدگی به معافیت پزشکی خود را مطرح و مشمولان غایب می‌توانند برای ثبت درخواست معافیت پزشکی اقدام کنند.

مشمولان در حین تحصیل برای برخی از بیماری‌ها که در ارتباط با مدرک تحصیلی نیستند می‌توانند درخواست معافیت پزشکی کنند و مشمولان در حین خدمت باید از طریق یگان خدمتی برای معافیت پزشکی اقدام کنند.

ضعف بینایی یک چشم برای مشمولان کاردانی دیپلم و زیردیپلم باید بالاتر از ۶ دیوپتر باشد. ضعف بینایی یک چشم برای مشمولان کارشناسی به بالا می‌بایست بالاتر از ۸ دیوپتر باشد.

مشمولانی که در سیر مراحل رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی قرار گرفته‌اند چنانچه در دانشگاه مؤسسات آموزش عالی با حوزه‌های علمیه پذیرفته شده و ثبت نام کنند مجاز به ادامه رسیدگی بوده و در صورت عدم احراز معافیت پزشکی و دارا بودن شرایط تحصیل می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

۵ سال زندان در انتظار این مشمولان سربازی

بیماری‌های خونی، خود ایمنی و بیمارهای فلج اندام‌ها نیاز به تزریق واکسن ندارند.

مشمولان دارای قد کمتر از ۱۴۵ سانتیمتر معاف دائم می‌شوند.

مشمولانی که اعمال جراحی روی کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و پانکراس همراه با عوارض مزمن غیر قابل علاج و ناتوان کننده انجام داده‌اند به شرط اثبات معاف دائم پزشکی است.

مشمولانی که در شورای عالی پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوند به خدمت اعزام و حق اعتراض به نظر شورای عالی را ندارند.

اگر این شرایط را دارید از سربازی معاف هستید | جدیدترین شرایط معافیت از سربازی را اینجا بخوانید | همه آنچه مشمولان سربازی از معافیت باید بدانند

معافیت کفالت

یکی از شرایط برخورداری از معافیت کفالت نداشتن غیبت است.

برای برخورداری از معافیت کفالت در خصوص پدر کمتر از ۷۵ سال سن باید ناتوانی پدر مشمول و نیازمند به مراقب بودن وی به تأیید شورای پزشکی و هیئت رسیدگی معافیت کفالت وظیفه عمومی رسیده باشد.

یکی از فرزندان اولیایی که هر دو یا یکی از آنها معلول باشد از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

یکی از فرزندان اولیایی که حداقل دارای ۲ فرزند معلول مجرد باشند از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

در صورت احراز شرایط معافیت برای مشمول جهت حضور در هیأت رسیدگی دعوتنامه ارسال می‌شود.

برای اخذ معافیت کفالت مشمول باید به سن مشمولیت ۱۸ سال تمام رسیده باشد، مشمولینی که شرایط احراز معافیت کفالت را دارند در حین استفاده از معافیت تحصیلی می‌توانند تقاضای کفالت دهند.

اگر این شرایط را دارید از سربازی معاف هستید | جدیدترین شرایط معافیت از سربازی را اینجا بخوانید | همه آنچه مشمولان سربازی از معافیت باید بدانند

معافیت ایثارگران

به ازای هر ۲۴ ماه آزادگی پدر یک فرزند می‌تواند از معافیت استفاده کند و به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی پدر یک فرزند می‌تواند از معافیت استفاده کند.

به ازای هر ۳۰ ماه سابقه حضور در جبهه پدر یک فرزند می‌تواند از معافیت استفاده کند.

همچنین مشمولان در حین استفاده از معافیت تحصیلی می‌توانند برای معافیت ایثارگران اقدام کنند.

کد خبر 851347
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha