برخی از رسانه‌ها با انتشار عکس قطع درختی مربوط به سال ۱۳۹۷، مدیریت شهری تهران را متهم به قطع درختان خیابان ولیعصر کردند.

درخت

همشهری آنلاین، فرناز محمدزاده: این دیگر به عادت روزانه تبدیل شده، هر صبح که چشم باز می‌کنیم باید منتظر باشیم که رسانه‌های ضد شهرداری چه آش جدیدی برای مدیریت شهری پخته‌اند. هر روز یک حاشیه جدید دروغین برای شهرداری ایجاد می‌شود. اخیرا هم سعی دارند که با درخت و قطع آن مدیریت شهری را قاتل درختان پایتخت معرفی کنند. یک روز با انتشار قطع یک درخت در کوچه پس کوچه‌های شهر این ادعای کذب را عنوان می‌کنند، روز دیگر با بهانه ساخت‌وسازهای قانونی در برخی از بوستان‌ها براساس مجوزهای موجود، پروژه حمله درختی را به میان می‌کشند.

بازنشر خبر قدیمی در یک سایت خبری

درواقع سعی دارند شهرداری تهران را دشمن درخت و محیط‌زیست نشان دهند و از هیچ سوژه‌ای هم دریغ نمی‌کنند. آنقدر که حتی اگر سوژه‌ای هم پیدا نکنند، اخبار سوخته و چندسال گذشته‌شان به اسم اتفاقات روز، بازنشر می‌کنند. نمونه‌اش انتشار عکسی که روز گذشته یک سایت خبری از وضعیت درختان خیابان صدساله پایتخت منتشر کرده است. یک عکس قدیمی از درختان خیابان ولیعصر که خود همین سایت خبری، سال ۹۷ منتشر شده بود و مجددا با این عنوان که عکس مربوط به روزهای اخیر است، ادعا کرده، خیابان ولیعصر تهران تغییر چهره داده است.

دروغ بزرگ قطع درخت | ادعای عجیب یک سایت خبری با عکس قدیمی

شهرداری منطقه ۳: حتی یک درخت هم قطع نشد

ادعای دروغین که بلافاصله واکنش‌هایی را دنبال داشت و مشخص شد که این موضوع همانند سایر حواشی، صرفا برای حمله به مدیریت شهری و پیشبرد اهداف رسانه‌ای و درگیری‌های سیاسی خودشان است. چراکه آنطور که شهردار منطقه ۳ تهران به خبرنگار همشهری می‌گوید، حال درختان ولیعصر خوب بوده و هیچ درختی هم قطع نشده است.

به گفته حمید جوانی، یک اصله درخت نه قطع شده و نه حتی جابه جا شده بلکه تلاش می‌کنیم که درختان موجود را حفظ کنیم. او تاکید می‌کند که هرسال قراردادی جداگانه برای حفظ درختان خیابان ولیعصر بسته می‌شود و حتی در کنار آن تعداد درختی از سال‌های قبل به دلیل آفت و خشک شدگی، سربرداری شده بودند، درختان جدید کاشته‌ایم.

کاهش چشمگیر خشک شدن درختان

شهردار منطقه ۳ با اشاره به اینکه نهال‌های جدید که در کنار درختان قدیمی که در معرض خشک شدن بودن و با نظر کمیسیون ماده ۷ سربرداری شدند را نیز کاشته‌ایم، گفت: در دوسال ونیم اخیر یک درخت هم قطع نکردیم و حتی آمار خشک شدن درختان در این مدت به شدت کاهشی بوده است. تنه‌های سربرداری‌ شده برای گذشته بوده و اخیرا هیچ درختی سربرداری نشده است.

او با اشاره به اجرای جرایم سنگین برای مغازه‌داران، می‌گوید: جرایمی برای مغازه‌داران و مالکانی که اقدام به خشک شدن درختان می کنند، در نظر گرفته شده چراکه مسئولیت حفظ درختان مقابل ملکی، با مالک است.

تاخیر در اجرای کلان پروژه شهری برای حفظ درختان

پروژه احداث آزادراه شهید شوشتری در جنوب شرق تهران که بزرگراه امام‌رضا را به بزرگراه یاسینی متصل می‌کند، به گفته مدیرعامل سازمان فنی و مهندسی شهرداری تهران به مدت یکسال به تاخیر افتاد، تا درختان معارض تعیین تکلیف شود. آنطور که مهدی صداقتی می‌گوید، پروژه را متوقف کردیم تا در پایان فصل زمستان که فصل جابه‌جایی درختان است، درختان معارض جابه‌جا شوند.

جنگ شهرداری و دانشگاه تهران، بر سر درخت

مورد بعدی، ماجرای عجیب و غریب قطع درختان در موسسه زلزله‌نگاری دانشگاه تهران است، وقتی که این مجموعه علمی کشور بنا داشت ۲۰۰ اصله درخت را برای ساخت‌وسازهای خود قطع کند. برهمین اساس شورای شهر و شهرداری تهران نسبت به اقدامات سودجویانه این مجموعه واکنش نشان داده و وارد عمل شد تا مانع قطع درختان شود.

موضوع آنقدر بالا گرفت که معاون برنامه ریزی و توسعه دانشگاه تهران، شهرداری منطقه ۳ را هم تهدید کرد. احمد نوحه‌گر گفته بود که اگر مسئولان شهرداری، محدوده ژئوفیزیک را ترک نکنند، ما مجبور هستیم از اموال و مستغلات خود حراست و راه‌های قانونی برای پیگیری این موضوع را دنبال کنیم.

در نهایت با ورود مدیریت شهری پایتخت و پافشاری شهرداری، این عملیات متوقف شد و درختان موجود در این موسسه حفظ شدند.

دروغ بزرگ قطع درخت | ادعای عجیب یک سایت خبری با عکس قدیمی

یک درخت در آغوش ایستگاه مترو بهارشیراز

چرا راه دور برویم، ایستگاه بهارشیراز در منطقه ۷ که اخیرا شاهد افتتاح آن بودیم، با در آغوش داشتن یک درخت تنومند و قدیمی در اختیار شهروندان قرار گرفت. درست در زمانی که ادعا می‌کردند شهرداری تهران قاتل درختان شهر است، این ایستگاه افتتاح شد و ادعای دورغین آنان را زیر سوال برد.

دروغ بزرگ قطع درخت | ادعای عجیب یک سایت خبری با عکس قدیمی

کد خبر 851647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha