پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
۱ نفر

در حالی که کمبود زمین های چمن مصنوعی در برخی محله‌های پایتخت و شهرستان‌ها یکی از اولویت‌های اداره وزش و جوانان شده، بسیاری از علاقه مندان به فوتبال آرزوی پا به توپ شدن در زمین فوتبال روستای دیوزناو را دارند.

روستای دیوزناو

به گزارش همشهری آنلاین، AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در صفحه اینستاگرامی خود فیلمی از یک زمین فوتبال رویایی در ایران را منتشر کرده است؛ چیزی شبیه تصاویری که هوش مصنوعی نشان‌مان می‌دهد. در حالی که این زمین فوتبال طبیعی و رویایی در روستای دیوزناو در شهرستان سروآباد استان کردستان واقع شده‌است و باسط محمودی، عضو انجمن ملی عکاسان جوان آن را تهیه کرده.
روستای گردشگری دیوزناو در ۴۳ کیلومتری شهرستان سروآباد گرفته‌است. فاصله این روستا تا مرکز کردستان در حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ساکنان این روستای کم‌جمعیت کمتر از ۱۰۰ خانوار است و از این رو یک روستای بکر است که طبیعت آن کمتر دستخوش تغییرات انسانی شده‌.
روستای دیوزناو در منطقه اورامانات قرار گرفته است. شگفتی‌های خیره‌کننده اورامانات زبانزد گردشگرانی است که تجربه سفر به این منطقه خوش منظر و خوش آب و هوا را داشته‌اند. در روستای دیوزناو نیز مناظر تماشایی بی‌نظیری وجود دارند که تجربه طبیعت‌گردی بی‌نظیری را برای گردشگران این منطقه رقم می‌زنند.
یکی از جذابیت‌های روستای دیوزناو، همین زمین فوتبال است که در حصار کوه‌های شاهو و در همجوار با رود سیروان واقع شده‌.

وجه تسمیه روستا

در خصوص علت نام‌گذاری این روستا به این اسم دو تعبیر متفاوت وجود دارد. تعبیر اول این است که منظور از کلمه دیو همان خرس است و بنابراین از آنجا که در این منطقه کوهستانی می‌توان گونه حیوانی خرس را مشاهده کرد چنین عنوانی برای این روستا انتخاب شده‌است. به تعبیر دوم دیوزناو از سه بخش دی به معنای روستا، وه زه به معنای گردو و در نهایت ناو به معنی داخل تشکیل شده‌است که به روستایی گفته می‌شود که در آن گردو زیاد رشد می‌کند.
به واسطه مجاورت روستا با رود پر آب سیروان اغلب ساکنان این روستای چشم‌نواز به حرفه صید یا پرورش ماهی مشغول هستند و برخی دیگر نیز به کشاورزی می‌پردازند.

چطور به روستا برویم؟

بعد از سفر به سنندج با حدود ۲ ساعت رانندگی به سروآباد می‌رسید. از آنجا نیز به کمک تابلوهای راهنمایی رانندگی در مسیر روستای دیوزناو قرار بگیرید. پس از طی مسافتی کمتر از یک ساعت و سی دقیقه و بعد از گذر از چندین روستای دل‌انگیز، خانه‌های پلکانی روستای دیوزناو به چشم می‌خورند که نوید یک سفر لذت‌بخش را به شما خواهند داد.
مردم روستای دیوزناو پس از یک روز تلاش نزدیک غروب، به تماشای مسابقات محلی فوتبال می‌نشینند که خودش به یک جاذبه گردشگری روستا تبدیل شده‌است.
سرانه ورزشی استان کردستان در رتبه یازدهم کشوری است.

فیلم این زمین فوتبال رویایی را تماشا کنید:

رویایی‌ترین زمین فوتبال ایران اینجاست + فیلم

کد خبر 852472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    1 0
    دمه اون کسی که در این روستا هزینه کرده واین مکان زیبا رو برای زمین فوتبال انتخاب کرده فقط کاش اون آشغالای کنار رودخانه و پیادرو نبود