دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

سه سال ریاست ابراهیم رییسی بر جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای زیست محیطی زیادی بدست آمده است.

محیط زیست

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: تلاش تیم او برای حفاظت از محیط زیست کشور بر سه میثاق اصلی استوار بود:‌ عدم کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی بدون مجوز محیط زیست، احداث تصفیه خانه برای صنایع و معادن قبل از احداث و نصیب سیستم‌های پایش آنلاین برای صنایع آلاینده جوی. در این میان اقداماتی دیگر نیز انجام شده که به فهرست کوتاهی از آن می‌پردازیم

گرد و غبار:

دولت سیزدهم برای اولین بار نشست بین المللی و منطقه‌ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار برگزار کرد و توانست در ششمین مجمع جهانی محیط زیست که در کنیا برگزار شد قطعنامه‌ای در این زمینه به تصویب برساند. با تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران کشورها و دستگاه‌های بین‌المللی موظف شدند که در بحث گرد و غبار تکالیف خودشان را انجام دهند.

مصوبات شورایعالی محیط زیست:

برخلاف دولت‌های پیشین دولت سیزدهم در برگزاری جلسات شورایعالی محیط زیست اهتمام بیشتری داشت. کمتر از ۲۰ روز پیش چهارمین جلسه شورایعالی محیط زیست برگزار شد. با تصمیم این شورا در این مدت ۷۵۰ هزار هکتار بر وسعت مناطق حفاظت شده افزوده شد. همچنین جرائم تخلفات محیط زیست پس از ۵ سال به روزرسانی شد، سند فرابخشی برای نجات یوزپلنگ آسیایی تدونین شد، سطح حفاظتی شش منطقه ارتقاء یافت، سیستم پایش و خود اظهاری اجرایی شد، ‌ تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها معتمد سازمان حفاظت محیط زیست به روز رسانی شد.

تفویض اختیار:

در این مدت بالاخره ۳۳ وظیفه و ماموریت سازمان حفاظت محیط‌زیست به ادارات کل استانها در راستای تسریع در خدمت رسانی صورت گرفت. از جمله این اختیارات می‌توان به صدور مجوز مطالعات زیست محیطی، صدور مجوز نمونه برداری از گونه‌های جانوری و گیاهی برای مطالعات و تحقیقات علمی، صدور مجوز ورود گردشگران و بازدید کنندگان داخلی و خارجی به مناطق، صدور مجوز دفع جانوران آسیب‌رسان، صدور مجوز تکثیر و پرورش، نقل و انتقال جانوران وحشی، پاسخ استعلام مراجع ذیربط برای برداشت سنگ لاشه یا رسوبات آبرفتی، جانمایی محل دفع پسماند عادی، انتصاب مدیران پایه، عملیاتی و میانی استانی، صدور پروانه شکار و صید در محدوده استان و راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش کیفی هوای محیط و تأمین مواد مصرفی و قطعات جانبی آنها توسط ادارات کل استانی اشاره کرد.

سیمای محیط زیست استانها:

انتشار کتاب سیمای محیط زیست استان‌ها که مرجعی برای محققان است. این کتاب حاصل سال‌ها تجربه و تلاش محیط زیست از اطلاعات و آمار محیط زیستی استان‌های مختلف کشور است که به صورت پراکنده وجود داشت.

تعیین تکلیف ۴۱۱ پروژه زیست محیطی:

دولت سیزدهم علاوه بر اینکه تکلیف ۴۱۱ پروژه زیست محیطی را که سالها بدون ارزیابی زیست محیطی شروع شده بود، مشخص کرد، اجرای هر نوع طرح یا پروژه مشمول ارزیابی بدون مجوز از سازمان حفاظت‌ محیط زیست را ممنوع کرد.

اجرای منویات رهبری:

کارگروه پیگیری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در دستگاه مربوطه راه اندازی شد و نماینده آن در سازمان حفاظت محیط زیست گزارشات و اقدامات را پیگیری کرد.

نجات میانکاله، تعیین تکلیف آشوراده:

در سالهای اخیر تکلیف دو پروژه بزرگ چالش برانگیز در مناطق حفاظت شده سازمان تعیین شد. بسته شدن پرونده پتروشیمی میانکاله یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در راستای حفظ محیط‌ زیست است؛ پروژه‌ای که نزدیک به ۲ دهه موجب نگرانی دوستداران محیط‌زیست شده بود، اما دولت مردمی صدای نگرانشان را شنید و با پایان دادن به این پروژه، برای همیشه این خطر محیط‌زیستی را از منطقه دور کرد. او همچنین دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر صادر کرد.

ایجاد خانه محیط زیست:

خانه‌های محیط زیست طرحی است که با هدف آموزش و جلب مشارکت جامعه محلی از سال ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و تا کنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست در کشور راه‌اندازی شده است.

پرداخت خسارت حیات وحش:

طرح بیمه خسارت حیات وحش در دولت سیزدهم اجرایی شد. این خسارات با کمک صندوق ملی محیط زیست پرداخت شد. این تصمیم در صورت تداوم می‌تواند از تعارض انسان با حیات وحش کم کند. دامداران برای محافظت از دام‌هایش و کشاورز هم برای محصولاتش اقدام به کشتن حیوانات می‌کنند. در مرحله نخست گونه‌های در معرض خطر مانند پلنگ، خرس، گرگ، گراز، قوچ و میش، کل و بز و آهو که بیشترین خسارت را وارد می کنند تحت پوشش بیمه ای قرار گرفتند.

۶۲ حکم برای قانون هوای پاک:

یکـی از دغدغه‌هـا در اجـرای قانـون هـوای پاک، عدم تأمین منابع مالی برای اجرای بندهای این قانون اسـت. بر این اسـاس با همکاری وزارت کشـور ۶۲ حکم در زمینه قانون هوای پاک در دولت مطرح شد که ۲۸ حکم برای منابع متحرک، هشت مورد مربوط به منابع ساکن و ۲۶ حکم مربوط به برنامه‌های عمومی بود. در این راستا تقسیم کاری انجام شد و میزان اعتبـار ایـن حکم‌هـا و زمـان اجـرای آن‌هـا نیز مشـخص و تاکنون ۳۵ حکم نهایی شـده است. در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسـوده و ارتقـای سـوخت همـه نیازمنـد اعتبـار اسـت کـه در احکام ۶۲ گانـه به این بخش پرداخته شده است.

کد خبر 853745
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha