سفرهای استانی از برنامه‌های ثابت روسای جمهور در دوره‌های مختلف بوده، اما شهید آیت‌الله رئیسی در دوره ریاست جمهوری خود، سفرها و بازدیدهای محله‌ای را هم بنیان نهاد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

رئيسي

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: به طور معمول، روسای جهمور برای افتتاح طرح‌های استانی از پایتخت خارج شده و به شهرهای دیگر سفر می‌کردند، اما شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دوره ریاست جهموری خود، پا به روستاها و مناطقی گذاشت که ساکنانش برای نخستین‌بار، رئیس‌جهمور را از نزدیک می‌دیدند.

او از شهروندان تهرانی هم غافل نشد؛ چرا که کم پیش می‌آمد رئیس‌جمهور با وجودی که در پایتخت مستقر بود، با آنها دیدار حضوری داشته باشد، اما به جای دیدار با همه تهرانی‌ها در یک محل، سفرهای محله‌ای را برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی پایه‌گذاری کرد تا با ساکنان هر کدام از مناطق بیست‌ودوگانه، دیدار مجزا داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی، این اقدام را ۲۴روز پیش از شهادتش شروع کرد و عصر پنجشنبه ۶اردیبهشت به دیدار ساکنان منطقه۱۷ رفت. از این دیدار به عنوان اولین برنامه از سلسله بازدیدهای رئیس‌جمهور از محله‌های شهر تهران یاد می‌شود و قرار بود مناطق دیگر هم به نوبت میزبان رئیس‌جمهور باشند که متأسفانه به دلیل شهادتش، نیمه‌تمام ماند.

هدیه‌ ویژه رئیس‌جهمور به ساکنان منطقه۱۸

حضور شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی در نخستین بازدید او از محله‌های شهر تهران دستاوردهای زیادی برای ساکنان مناطق۱۷ و ۱۸ داشت.

در این روز، شهید رئیسی ابتدا به بیمارستان شهدای یافت‌آباد در منطقه۱۸ رفت و ضمن عیادت چند بیمار، از نزدیک طرح توسعه این بیمارستان و موانع و مشکلات پیش روی آن را بررسی کرد.

رئیسی؛ بنیانگذار بازدیدهای محله‌ای | هدیه رئیس‌جمهور به جنوب شهری‌ها پیش از شهادت

عملیات اجرایی طرح توسعه این بیمارستان از سال۱۳۹۳ در ۳فاز با زیربنایی بالغ بر هزار و ۱۴۶متر با سرمایه‌گذاری خیّران شروع شده و فاز اول آن که در ساختمانی با ۵طبقه شامل آزمایشگاه، تصویربرداری، اورژانس، آنژیو، جراحی و آی‌سی‌یو بود، به دلیل عدم تأمین مالی متوقف شده بود. این طرح در طول ۹سال گذشته، فقط ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت و رئیس‌جمهور شهید با توجه به نیاز اساسی و مطالبه جدی ساکنان جنوب شهر، دستور تأمین مالی موردنیاز برای تکمیل طرح را صادر کرد.

شهید رئیسی در این دیدار مقرر کرد فاز یک طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد حداکثر تا دهه فجر امسال تکمیل شود و دراختیار ساکنان منطقه۱۸ و جنوب‌شهری‌ها قرار گیرد.

پس از دیدار آیت‌الله رئیسی از این بیمارستان، «بهروز رحیمی» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد طرح توسعه‌ این بیمارستان ۲۰۰تختخوابی با تخریب فضای کنونی آغاز و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

بیمارستان شهدای یافت‌آباد دارای ۱۲بخش، ۱۵۸تخت فعال، ۷۴پزشک و ۴۴جراح است که روزانه ۱۰هزار نفر فقط به بخش اورژانس آن مراجعه می‌کنند.

ساخت مدرسه و ورزشگاه در جنوب‌شهر به دستور شهید رئیسی

شهید آیت‌الله رئیسی پس از بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد به مسجد جامع ابوذر در منطقه۱۷ رفت و مشکلات و درخواست‌های ساکنان این منطقه را که ۴هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده‌اند بررسی کرد.

در جلسه‌ای که در این مسجد با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، استاندار، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند، دکتر رئیسی دستوراتی برای رفع مشکلات اولویت‌دار این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده صادر کرد.

رئیسی؛ بنیانگذار بازدیدهای محله‌ای | هدیه رئیس‌جمهور به جنوب شهری‌ها پیش از شهادت

شهید رئیسی به منظور تأمین زمین موردنیاز برای توسعه بیمارستان ضیائیان، مقرر کرد دکتر زاکانی، شهردار تهران طی جلسه‌ای با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، موضوع استفاده از زمین‌های متعلق به این وزارتخانه را بررسی و پس از احصای راهکار، نتیجه را برای تصویب به هیأت دولت ارائه کند.

همچنین با دستور او مقرر شد که مشکل تجهیز بیمارستان‌های ضیائیان و شهدای یافت‌آباد با همکاری وزارت بهداشت و بهره‌گیری از ظرفیت خیّران در اسرع وقت رفع شود.

مشکل کمبود سرانه آموزشی در مناطق۱۷ و ۱۸ هم موضوع دیگری بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با دستور شهید رئیسی مقرر شد در مرحله اول، در هر منطقه ۳ تا ۵مدرسه به فوریت ساخته شود. ساخت ۲مجموعه ورزشی در هر یک از مناطق۱۷ و ۱۸ هم از تأکیدهای این رئیس جمهور فقید بود و وزیر آموزش و پرورش مأمور شد برای کاهش هرچه بیشتر مدارس دوشیفته در این مناطق، در اسرع وقت برنامه‌ریزی و اقدام کند.

بافت فرسوده، سومین موضوع ویژه و اولویت‌دار مناطق۱۷ و ۱۸ بود که آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت نقش مشارکت مردمی در حل این مشکل، از مسئولان مربوطه خواست با بررسی راهکارهای قانونی، بسته تشویقی شامل مجموعه‌ای از مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی دولت برای بازسازی بافت فرسوده را تهیه و تدوین و در این مناطق به شکل عمومی اطلاع‌رسانی کنند.

شهید رئیسی پس از این جلسه، در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) حضور پیدا کرد و با ساکنان منطقه۱۷ به گفت‌وگو پرداخت.

حل مشکل تهرانی‌ها دغدغه رئیس‌جمهور شهید بود

شهید آیت‌الله رئیسی، دغدغه حل مشکلات شهروندان تهرانی را داشت. بازدید از محله‌ها که برای نخستین‌بار در طول دولت‌ها انجام شد، نشان از این موضوع دارد، اما او اقدام مهم دیگری در این خصوص انجام داد که کمتر به آن توجه می‌شود. دکتر رئیسی یک روز پس از امضای حکم دکتر علیرضا زاکانی از سوی وزیر کشور به عنوان شهردار تهران، از او برای حضور در جلسات هیأت دولت دعوت کرد و همین حضور زاکانی در جلسات، برکات زیادی برای ساکنان پایتخت داشت که نمونه آن، خرید اتوبوس برای تهرانی‌ها با کمک دولت بود؛ اتفاق خوشایندی که بعد از حدود ۱۲سال به وقوع پیوست و تهرانی‌ها شاهد کمک مالی ۸۰درصدی دولت به شهرداری در زمینه خرید اتوبوس هستند.

شهردار تهران در جلسات هیأت دولت شهید رئیسی حضور مستمر داشت که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون سابقه نداشت، به طوری که پرویز سروری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: «تنها شهرداری که از روز اول به طور ثابت در تمام جلسات هیأت دولت شرکت کرده، شهردار دوره ششم است و این پیام خوبی به جامعه می‌دهد که ما یک هم‌افزایی بین دولت و شهرداری تهران خواهیم داشت.»

رئیسی؛ بنیانگذار بازدیدهای محله‌ای | هدیه رئیس‌جمهور به جنوب شهری‌ها پیش از شهادت

دعوت از شهردار تهران به این جلسات، هیچ‌وقت همیشگی نبود و متأسفانه دولت‌ها به تعهدات خود برای کمک به شهرداری تهران برای حل مشکلات پایتخت پایبند نبودند. تلاش مدیران شهری هم در این سال‌ها برای حضور در جلسات هیأت دولت به نتیجه نمی‌رسید و تنها کاری که انجام شد، تشکیل کمیسیون ویژه کلان‌شهرها در دولت بود .این درحالی است که شهرداری تهران یکی از مدیریت‌های استراتژیک در کشور است؛ شهری که مرکز حکومت است و نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور را پذیراست.

خوشبختانه شهید رئیسی تنها به حضور نمایشی شهردار تهران در کابینه بسنده نکرد و با توجه به موفقیت دکتر زاکانی در حل برخی از معضلات شهری از جمله ساماندهی معتادان متجاهر، او را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران منصوب کرد. در این اقدام، همه دستگاه‌ها موظف شدند فعالیت‌های خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام دهند و نماینده ویژه رئیس جمهور پیگیر کارهای آنها باشد و گزارش آن را به رئیس‌جمهور بدهد تا خلأ‌های قانونی رفع شود.

اینک ساکنان تهرانی امیدوارند برنامه‌های شهید آیت‌الله رئیسی برای حل مشکلات پایتخت تداوم یابد و رئیس‌جمهور بعدی نیز ضمن دعوت از شهردار تهران به حضور در جلسات کابینه برای بیان و پیگیری معضلات شهری، دیدار از محله‌ها را در برنامه‌های خود قرار دهد.‌

کد خبر 853961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha