بین اهالی تبریز زبانزد شده بود که آل‌هاشم فقط امام جمعه نیست، امام همه روزهای هفته است.

آل هاشم

معاون فرهنگی باشگاه تراکتور به همشهری آنلاین می‌گوید: «با از دست دادن آیت‌الله آل هاشم استان ما یتیم شد. بین همه ما تبریزی‌ها اصطلاحی رواج داشت که می‌گفتیم ایشان فقط امام جمعه نیست. امام هر روز هفته است. چون هر روز هفته پاسخگوی مردم بودند.»
علی مراتبی ادامه می دهد: «حضور ایشان فقط در حوزه مسائل دینی و عقیدتی و سیاسی نبود. به مسائل فرهنگی، ورزشی و اجتماعی هم اشراف داشتند. یک بار یادم هست به تئاتری در تبریز آمدند و پای نمایش نشستند. به قدری شوق و اشتیاق داشتند که ما باورمان نمی‌شد این قدر به مسائل فرهنگی اعمیت بدهند و با میل خودشان به سالن تئاتر بیایند.»

به تماشای بازی فوتبال

مراتبی خاطره دیگری هم دارد که به بازی فوتبال مربوط می‌شود. می‌گوید: «روز بازی تراکتور و استقلال یادم هست که جو بسیار ملتهبی در استادیوم در تبریز ایجاد شده بود. آیت‌االه آل هاشم خواستند به استادیوم بیایند و بازی را از نزدیک تماشا کنند. وقتی اعلام شد ایشان در استادیوم حضور دارند فضایی دوستانه برای رقابت فوتبال شکل گرفت. دیگر نه خبری از الفاظ نامربوط بود و نه جو ملتهب. یک بازی دوستانه و خوشایند برقرار شد که به لطف حضور ایشان بود. بعد از بازی هم گفتند که تمام لیدرهای باشگاه ناهار مهمان من هستند.»

حضور در هیات‌های عزاداری

«سرزده مهمان هیاتئ‌های عزاداری می‌شد.» مراتبی درباره حضور ایشان در مراسم سوگواری محرم این طور می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بدون برنامه قبلی و به عبارتی سرزده در شب‌های محرم به یک هیات می رفت و تا پایان برنامه که حدود نیمه شب بود در هیات می‌ماند. عزاداری می‌کرد وبا مردم محله صحبت می‌کرد.»
معاون فرهنگی باشگاه تراکتور یادوری می‌کند: «در مورد عملکرد و مردمی بودن ایشان خاطرات برای ما تبریزی‌ها بسیار است. برای همین باید گفت که امروز پدر خود را از دست دادیم. خودش را به هیچ جریان سیاسی منتسب نمی‌کرد و با همه گروه‌ها با رافت و مهربانی تعامل داشت.»

بیشتر بخوانید:
تبریز یتیم شد | شهید آل هاشم پدر معنوی همه مردم آذربایجان شرقی بود

کد خبر 853964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    مرد شریفی بود . واسطه وجود ایشان من که از اول عمرم نماز جمعه ندیدم ، بجز دوران سربازی ، پای صحبت های ایشان مینشستم . حتما جایگاه ایشان بهشته
  • علی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    روحش شاد و در رحمت واسعه الهی آل هاشم جوهره ایمان مردانگی ساده زیستی صداقت و سلامت و دینداری بود
  • رضا IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    خدا رحمتشون کنه جاشون تو بهشته. آدم خوب به یاد ماندنی خواهد بود