جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
۱ نفر

محله نازی‌آباد از محله‌های شهیدپرور تهران است. برای اثبات این مدعا کافی‌ است به کوچه‌پسکوچه این محله سری بزنید و نام شهیدان را بر آنها بشمارید در این بخش به معرفی تعدادی از آنها به صورت اجمالی می پردازیم.

مزار شهدا

همشهری آنلاین- زهرا سرویان:خانواده‌های بسیاری در نازی‌آباد دو یا حتی سه فرزندانشان را تقدیم آب و خاک کشور کرده‌اند. برای مثال، شهید حاج داود کریمی، محمد صنیع‌خانی، برادران خالقی و... از شهدای معروف محله نازی‌آباد هستند. در این بخش، محمد گودرزی، از اهالی قدیم محله، مختصری از زندگینامه شماری از این شهیدان را روایت می‌کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حاج داوود کریمی: سال ۱۳۲۷ متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان رازی و دوره متوسطه را در دبیرستان دولتی علمی به پایان رساند. از همان دوران نوجوانی نان‌آور خانواده بود و در کنار درس و مدرسه در کارگاه تراشکاری هم مشغول کار بود. در سال‌های پیش از انقلاب همراه دوستانش و در مسیر مبارزات‌، گروه فجر اسلام را تشکیل دادند. کریمی با شروع جنگ تحمیلی به جبهه جنوب رفت و بر اساس تعلیماتی که در لبنان دیده بود، مسئول آموزش نظامی سپاه شد. او با پایان جنگ به کارگاه تراشکاری‌اش بازگشت و تا زمان شهادتش در سال ۱۳۸۳به دلیل آثار سوء گازهای شیمیایی در خانه ماند و امین اهالی محله بود.

لاله‌های سرخ نازی‌آباد

سید محمد صنیع‌خانی: سال ۱۳۳۲ در قم متولد شد و شش‌ساله بود که همراه خانواده به تهران و محله نازی‌آباد مهاجرت کردند. چند ماه قبل از پیروزی انقلاب و در کوران مبارزات دستگیر و بعد از مدتی در کنار سایر زندانیان سیاسی آزاد شد. با شروع جنگ به جبهه رفت و بنیانگذار و فرمانده ترابری سپاه در جبهه شد. صنیع‌خانی در سال‌های آخر زندگی، مسئولیت جانشینی بنیاد تعاون سپاه را برعهده داشت تا اینکه در ۱۴ شهریور سال ۱۳۷۴ بر اثر آثار سوء‌ گازهای شیمیایی به شهادت رسید.

لاله‌های سرخ نازی‌آباد

شهید داوود خالقی‌پور: نخستین پسر خانواده خالقی‌پور سال ۱۳۴۴ در محله نازی‌آباد متولد شد. در همین منطقه به مدرسه رفت و با معدل بالا در رشته ریاضی‌فیزیک در دبیرستان شریعتی فارغ‌التحصیل شد. او در کنار درس و مدرسه از فعالیت‌ در مسجد و پایگاه بسیج محله غافل نبود و با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه شد. داوود در ۲۳ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر و در جزیره مجنون به شهادت رسید.

لاله‌های سرخ نازی‌آباد

شهید رسول خالقی‌پور: سال ۱۳۴۶ در محله نازی‌آباد متولد شد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شریعتی ادامه داد و در دانشگاه در رشته زبان‌های خارجی قبول شد. رسول هم مانند برادرش در کنار درس و مدرسه از فعالیت‌های مسجد و بسیج غافل نبود و از اعضای فعال مسجد امام حسن مجتبای نازی‌آباد بود. او بعد از شهادت برادرش داوود لباس رزم پوشید و راهی جبهه شد و در عملیات‌های مختلفی مانند بدر و والفجر ۸ شرکت کرد و دو بار هم مجروح شد. او در عملیات پاسگاه زید که با عملیات مرصاد تقارن داشت در جاده بصره به خرمشهر در حالی که برادر مجروحش را بر دوش داشت شهید شد.

لاله‌های سرخ نازی‌آباد

شهید علیرضا خالقی‌پور: سال۱۳۵۰ در محله نازی‌آباد متولد شد. دوم دبیرستان بود که لباس بسیج را بر تن کرد و دوشادوش برادرش برای دفاع از آب و خاک کشور به جنگ با دشمن رفت. او در ششم شهریور سال ۱۳۶۷ در شلمچه بر اثر اصابت خمپاره شهید شد.

لاله‌های سرخ نازی‌آباد

کد خبر 855294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha