سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

در دنیای اقتصاد چه می‌گذرد؟ وزارت خزانه‌داری آمریکا نگران اوج‌گیری تورم است، نهادهای بین‌المللی از احتمال قد کشیدن اقتصاد دنیا خبر می‌دهند و ترس از کاهش قیمت نفت بر اوپک سایه افکنده است.

صندوق بین المللی پول

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر خزانه داری آمریکا نسبت به افزایش قابل توجه هزینه زندگی در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود بالا رفتن دستمزدها، اما قیمت برخی کالاها که برای مردم آمریکا مهم است در یک بازه زمانی کوتاه به شدت افزایش یافته است.

وی تاکید کرد که مردم زمانی که برای خرید اقلام غذایی به فروشگاه‌ها می‌روند این مسئله را به طور کامل مشاهده می‌کنند و مردم در اجاره مسکن و با افزایش بهره وام مسکن به خوبی این مسئله را حس می‌کنند. از سوی دیگر شاهد آن هستیم که خرید مسکن برای جوانان بسیار سخت شده است.

رشد اقتصاد دنیا

۳ نهاد مهم بین‌المللی شامل صندوق بین المللی پول، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و سازمان تجارت جهانی اعلام کردند که رشد تجارت جهانی در سال جاری می‌تواند بیش از دو برابر شود.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی انتظار دارد تجارت جهانی کالا و خدمات ۲.۳ درصد در سال جاری و ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۵ رشد کند که بیش از دو برابر رشد یک درصدی سال ۲۰۲۳ است. اولین چشم‌انداز اقتصادی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۲۴ که در آوریل منتشر شد، انتظار دارد کاهش تورم بانک‌های مرکزی را قادر می‌سازد تا نرخ‌های بهره را کاهش دهند، اما اضافه می‌کند که احتمالاً نرخ‌های واقعی بالاتر از سطوح تخمینی باقی می‌مانند.

تورم بنگلادش چه می شود؟

صلاح الدین احمد، رئیس سابق بانک مرکزی بنگلادش اظهار داشت که مردم از همه طبقات و مشاغل در این کشور اکنون از تورم قیمت ها رنج می‌برند و در تدوین بودجه ملی برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ کنترل تورم در اولویت باشد.

او افزود: مردم از همه طبقات و مشاغل در این کشور اکنون از تورم قیمت ها رنج می‌برند. نه فقط طبقه پایین بلکه طبقه متوسط و متوسط به بالا نیز از گرانی و تورم قیمت در عذاب هستند. به گفته وی، تمام اقدامات بانک مرکزی که تا کنون اتخاذ نموده ناموافق و ناکارآمد بوده است. وی در این شرایط پیشنهاد کرد که در تدوین بودجه ملی برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ کنترل تورم در اولویت باشد.

غنا به دنبال انرژی سبز

معاون وزیر انرژی غنا اعلام کرد کشورش قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، بر اساس تعهدات مندرج در توافقنامه پاریس، به افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدید پذیر در ترکیب انرژی ملی خود دست یابد.

کالینز آدوماکو منسا وی افزود، هیدروژن سبز که از منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی تولید می‌شود، فرصتی متحول کننده است و قاره آفریقا از پتانسیل تولید هیدروژن سبز به دلیل حضور در کمربند با زاویه تابشی بالای نور خورشید، بهره مند است.

وی همچنین اظهار داشت که انتظار می‌رود صنعت نوظهور هیدروژن سبز توسعه بخش ‌های انرژی ‌های تجدید پذیر مانند بادی، خورشیدی و برق آبی را تقویت کند و این به نوبه خود به مسائل مربوط به دسترسی به برق، جذب سرمایه ‌گذاری و کاهش انتشار کربن کمک قابل توجهی خواهد کرد.

کنترل قیمت‌ها در فیلیپین

وزارت تجارت و صنعت متعهد شد که نظارت بر قیمت خود را در سراسر کشور تشدید کند تا از مصرف کنندگان در برابر دستکاری قیمت ها و فروشندگانی که از موقعیت های ناگوار اقتصادی سوء استفاده می‌کنند، محافظت شود.

علاوه بر این، وزارت تجارت و صنعت تلاش های دولت را برای فعال کردن مجدد شوراهای مختلف بمنظور نظارت بر قیمت ها در سراسر کشور در سطوح محلی یا حتی استانی خبر داد تا از رعایت دقیق مقررات دولتی اطمینان حاصل کنند.

ژیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع ملی تاکید کرد که اولویت دولت مبارزه با احتکارکنندگان محصولات و شناسایی کسانی است که برای دستکاری قیمت ها در بازار فعالیت های غیرقانونی انجام می دهند.

سفر هوایی در هلند گران می‌شود

رسانه‌های هلندی گزارش دادند: به دلیل کمبود هواپیما، نیروی کار و قطعات یدکی که شرکت های هواپیمایی با آن مواجه هستند، قیمت بلیط هواپیما در آینده نزدیک همچنان افزایش خواهد یافت.

در حالی که انتظار می‌رود تقاضای سفر امسال از سطح قبل از همه‌گیری کرونا فراتر رود، به دلیل مشکلات تولید مداوم در بوئینگ و نقص‌های موتور که بر برخی از موتورهای پرت اند ویتنی تأثیر می‌گذارد، هواپیماهای کمتری در دسترس هستند.

علیرغم ثبت سفارش های بی سابقه به ایرباس و بوئینگ و تقاضای زیاد برای هواپیماهای مستعمل، کمبود پرسنل واجد شرایط، تغییرات و نوسازی هواپیماهای قدیمی را به تاخیر می اندازد. به نظر می رسد تا کنون مسافران مایل به پرداخت کرایه‌های بالاتر هستند. پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های هواپیما احتمالاً در سطح جهانی بالا باقی می‌مانند و قیمت‌ها در اروپا ۱۵ درصد سریع‌تر از تورم اوایل امسال افزایش می‌یابد.

کد خبر 855435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha