همشهری آنلاین: رییس منطقه کردستان عراق بار دیگر درخواست خود را مبنی بر پیوستن کرکوک به این منطقه تکرار کرد

به گزارش ایسنا، مسعود بارزانی، رییس منطقه‌ کردستان عراق طی سخنانی در مقر وزارت آموزش عالی منطقه‌ کردستان عراق در اربیل اظهار داشت: به کسانی که فکر می‌کنند مساله‌ کرکوک و اجرای ماده 140 قانون اساسی به مرور زمان حل و فصل خواهد شد و یا اینکه تاخیر در اجرای آن موجب می‌شود که کرد‌ها آن را به فراموشی بسپارند می‌گویم بعد از هزاران سال نیز ما هرگز اجرای ماده‌ قانونی را به عنوان تنها راه برای حل و فصل این مشکل فراموش نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: اسناد تاریخی و جغرافیایی نیز به رغم فعالیت اعراب و ترکمن‌ها این مساله را تایید می‌کنند که کرکوک مثل اربیل، سلیمانیه و دهوک دارای هویت کردستانی است و بخشی از کردستان عراق محسوب می‌شود.

مسعود بارزانی در واکنش به درخواست اعراب و ترکمن‌های ساکن کرکوک مبنی بر تقسیم این منطقه به چهار منطقه‌ انتخاباتی گفت: اکر بنا باشد تقسیم به این شکل صورت گیرد دیگر چرا انتخابات برگزار می‌شود.

رییس منطقه کردستان عراق خاطرنشان کرد: می‌خواهیم به کرد‌ها اطمینان دهیم و به اعراب و ترکمن‌ها نیز بگوییم بازی با این مساله کافی است، ما آن را بر اساس حقایق تاریخی و جغرافیایی و یا از طریق اجرای ماده 140 قانون اساسی حل و فصل می‌کنیم.

به نوشته روزنامه‌ القدس العربی - چاپ لندن - ماده 140 قانون اساسی عادی سازی اوضاع کرکوک، برگزاری رفراندوم در کرکوک و دیگر اراضی مورد منازعه را تا بیش از 26 دسامبر 2007 خواستار شده بود اما سازمان ملل متحد توانست به سختی کرد‌ها را نسبت به تاخیر در اجرای این ماده قانع سازد.

کد خبر 85594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز