انجام جراحی‌های زیبایی توسط پزشکان عمومی و استفاده از دستگاه لیزر توسط آنها صدای وزارت بهداشت را در آورده است.

عمل زيبايي

به گزارش همشهری آنلاین، «۶۰ بار فیزیوتراپی رفتم! چشم‌هایم تا به تا شده و مجبور شدم به روانپزشک مراجعه کنم چون افسردگی بیش از حد گرفتم.» «پوست صورتم سوخت و هرچقدر تلاش کردم درمان نشد» این‌ها صحبت‌ برخی از افرادی است که به پزشک عمومی که خود را متخصص زیبایی معرفی کرده مراجعه کرده‌اند. افزایش دخالت پزشکان عمومی و پیراپزشکان در امور زیبایی باعث شد تا دو روز قبل وزارت بهداشت اعلام کند در خصوص انجام اعمال جراحی زیبایی و یا اقدامات زیبایی به وسیله دستگاه لیزر توسط پزشکان عمومی، هیچ مجوزی صادر نشده است.

چند ماه پیش بود که خبر مرگ زنی جوان زیر تیغ جراحی زیبایی رسانه‌ای شد. زن ۴۳ ساله‌ای برای عمل لیپوساکشن به بیمارستان مراجعه کرد و پس از انجام معاینات برای انجام عمل زیبایی به اتاق عمل فرستاده شد که متأسفانه حین عمل جان خود را از دست داد.به فاصله حدود یک ماه از این حادثه دوباره جراحی‌های زیبایی و مرگ زیباجویان خبرساز شد! در جریان سه حادثه جداگانه در پایتخت، سه زن جوان که تحت عمل لاغری و زیبایی قرار گرفته بودند، جان باختند.

هشدار وزارت بهداشت به پزشکان عمومی: تیغ زیبایی را زمین بگذارید | روایت افرادی که سلامتی خود را به خطر انداختند + تصاویر +16

معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر این موضوع تاکید کرده که هرگونه اقدامی از سوی پزشکان عمومی و متخصصین باید بر پایه برنامه آموزشی مصوبشان اعمال شود و در برنامه آموزشی پزشکی عمومی سرفصلی تحت عنوان جراحی‌های زیبایی وجود ندارد و هرگونه تغییری در برنامه آموزشی مستلزم طرح و اتخاذ تصمیم در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

هشدار وزارت بهداشت به پزشکان عمومی: تیغ زیبایی را زمین بگذارید | روایت افرادی که سلامتی خود را به خطر انداختند + تصاویر +16

گرایش به جراحی‌های زیبایی به واسطه استانداردهای القایی رسانه‌ها معضلی جهانی است، نشریه «جراحی پلاستیک و ترمیمی» نوشته است در آمریکا به طور متوسط یک نفر از هر ۵۰‌ هزار فردی که تن به عمل زیبایی می‌دهد، طی چند روز پس از آن می‌میرد؛ یعنی بیش از ۴۰۰ آمریکایی در سال.بر اساس اعلام انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از هر ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده ۳۰ نفر آن‌ها به عمل نیاز دارند، ۳۰ نفر دیگر نیازی به عمل ندارند، اما به‌دلیل مسائلی همچون چشم و هم‌چشمی خواستار عمل زیبایی بینی هستند، ۴۰درصد باقی مانده هم کسانی هستند که می‌توانند عمل نکنند. ۱۵ الی ۲۰ درصد از مراجعه‌کننده‌ها مردها هستند.

متخصص پزشکی خانواده ابراهیم نوری می‌گوید که کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرفه‌ای پزشکان عمومی، انجام خدمات پوست و زیبایی شامل تزریق بوتاکس، فیلر، استفاده از لیزر و اپی‌لیزر و کاشت مو را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، برای پزشکان عمومی رسما مجاز اعلام کرده است این موارد مصوب شده، اما هنوز توسط معاونت درمان وزارت بهداشت پس از گذشت نزدیک به دو سال از تصویب ابلاغ نشده است. نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران سید نجات حسینی، می‌گوید جراحان فوق تخصص زیبایی، تنها کسانی هستند که به صورت قانونی می‌توانند انواع جراحی زیبایی را انجام دهند؛ چرا که در طول دوره سه ساله این آموزش‌ها را دیده‌اند. برخی افراد غیرمتخصص مانند تکنسین‌ها و آرایشگرها…، با قیمت پایین اقدامات زیبایی را انجام می‌دهند و چون آموزش لازم را ندیده‌اند بیمار دچار عوارض مختلف شدید شده و حتی دربرخی موارد بیمار می‌میرد.

هشدار وزارت بهداشت به پزشکان عمومی: تیغ زیبایی را زمین بگذارید | روایت افرادی که سلامتی خود را به خطر انداختند + تصاویر +16

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور بابک سلحشور می‌گوید در مواردی نیز برخی خدمات تخصصی پزشکی و زیبایی توسط افراد غیر متخصص، پرستاران، تکنسین‌های فاقد صلاحیت و ... صورت می‌گیرد و منجر به خسارت و قصور می‌شود که وزارت بهداشت باید تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای پزشکان را دقیق مشخص کند تا میزان ارائه خدمات توسط افراد غیر متخصص کاهش یابد و بررسی شکایت و قضاوت در این مورد نیز دقیق‌تر انجام می‌شود.

کد خبر 856039
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 0
    انگلسی هم داخل غزه رفته هم با اسرایئل قرارداد بسته.کدام؟