تعامل مدیریت شهری ششم و دولت سیزدهم زمینه‌ساز باز شدن گره مشکلات کلان‌شهر تهران شد که نمونه بارز آن بهبود و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

مسکن سازی

همشهری- زینب زینال زاده: البته این همکاری و تعامل به سایر حوزه‌ها از جمله مسکن‌سازی هم تسری یافت و علیرضا زاکانی شهردار تهران دیروز پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت که دو پروژه بزرگ (ساخت ۲۰۰ هزار مسکن و ارائه خدمت به معیشت مردم) با همکاری دولت عملیاتی می شود. دیروز (۹ خرداد) اولین پروژه (ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی) با حضور مدیر قوه مجریه کلید خورد و پروژه دوم هم (ارائه خدمت به معیشت مردم که همان فروش و توزیع آنلاین مایحتاج اولیه مردم از جمله مواد پروتئینی و کالاهای یارانه ای در بازارها و میادین تره بار) دهه سوم خرداد رونمایی و اجرایی می شود.

پیگیری کمبود خانه در قرارگاه مسکن

در ابتدای مراسم شهردار تهران به اهمیت ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: «وجود ۹۳۰ هزار پلاک و میزان خانوار، نشان می دهد که در تهران با کمبود یک میلیون واحد مسکونی روبه رو هستیم. از آغاز شروع کار دولت سیزدهم یکی از تاکیدات شهید سید ابراهیم رئیسی ساختن شهر تهران و رفع نیازهای مردم بر اساس تصمیمات شورای شهر تهران و با همراهی دولت بوده است؛ در راستای همین سیاست سال ۱۴۰۰ قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران شکل گرفت.»

کاهش صدور پروانه

علیرضا زاکانی با اشاره به کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در مدیریت پیشین در حوزه ساختمان‌سازی تأکید کرد: «رویکرد مدیران شهری گذشته کاهش صدور پروانه ساخت‌وساز بود و به همین دلیل سال ۱۴۰۰ آمار صدور پروانه به ۵ هزار و ۴۰۰ مورد رسید که کمترین رقم در ده سال گذشته بود.» به گفته او ابتدای دهه ۹۰ حدود ۳۱ هزار پروانه ساختمان در تهران صادر شده است.

نوسازی تهران طی ۱۴۰ سال

نوسازی بافت‌های فرسوده تهران هم موضوع دیگری بود که سکان‌دار پایتخت به آن اشاره کرد و گفت: «بر اساس آمارها حدود ۲۶۰ هزار پلاک ناپایدار در تهران وجود دارد که ۹۳ هزار پلاک در بافت های فرسوده قرار گرفته اند و که در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه آسیب پذیر هستند و به شهر هم صدمه می زنند. بنابراین اگر فرایند نوسازی این بافت ها با همان دست فرمان مدیریت پیشین شهر تهران ادامه پیدا می کرد، حدود ۱۴۰ سال زمان می برد.»

سیر صعودی صدور پروانه

آن طور که زاکانی در صحبت‌هایش عنوان کرد: «در این دوره مدیریت شهری روند صدور پروانه سیر صعودی داشته و طی ۳ سال میزان صدور پروانه ساخت و ساز حدود ۳ برابر افزایش یافته است. به نحوی که سال گذشته (۱۴۰۲) ۱۴ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت در تهران صادر و ۲۸۰ درصد توسعه نوسازی در بافت های فرسوده انجام شده است.» شهردار تهران به دو اتفاق مهمی هم اشاره کرد و گفت: «اولین اتفاق، پایان عملیات ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی که عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران قرار دارد و اتفاق دوم هم آغاز عملیات احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۹۲ نقطه شهر که بخشی از این آمار مربوط به ساخت ۲۴ شهرک الگو است.»

تأمین مسکن استطاعت‌پذیر

علیرضا زاکانی همچنین از کمک‌های شهید جمهور به مجموعه شهرداری تهران یادکرد و گفت که شهید سید ابراهیم رئیسی در ماه‌های پایانی مسئولیت خود، به سرانجام رسیدن دو موضوع اساسی که یکی از آنها همین مسئله ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن است تأکید داشت. امیدواریم با ساخت واحدهای مسکونی و جهش آمار صدور پروانه ساخت در تهران بازار مسکن کنترل شود و بتوانیم مسکن استطاعت‌پذیر برای شهروندان تأمین کنیم.

مسکن دغدغه مردم است

مدیر قوه مجریه هم در آیین کلنگ‌زنی ساخت ۲۰۰ هزار مسکن ضمن تشکر از مدیریت شهری، گفت: «مسکن دغدغه مردم است و چنین اقداماتی بسیار مهم و موثر خواهد بود. چرا که ایجاد اشتغال با توسعه احداث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست. برای قشر عظیمی از تحصیلکرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند و زمینه راه اندازی ۷۰ صنعت (سیمان و آهن و ...) می شود.» محمد مخبر در ادامه با بیان این که کشور و به خصوص دولتی ها مصمم در ادامه راه رییس جمهور شهید هستند، تاکید کرد: «تهران یک شهر الگو است و افزایش و کاهش قیمت مسکن بر روی دیگر شهرها اثر می گذارد. بار هزینه مسکن بر دوش خانواده ها فوق‌العاده سنگین است و زندگی خانواده هایی که مسکن ندارند، به سختی می‌گذرد. همچنین نسبت به بافت فرسوده تهران نگران هستیم و اگر هزینه بازسازی که ما بعد از زلزله می پردازیم را برای نوسازی بافت های فرسوده اختصاص دهیم، حتما شاهد فوت افراد نخواهیم بود.» احداث شهرک های الگو مهم است. مدیر قوه مجریه با اشاره به این موضوع گفت: «از قبل انقلاب تا کنون شهرک الگو در تهران یا جاهای دیگر ایجاد نشده است. شهرداری در همه بخش های زندگی افراد موثر است و اگر شهر را خوب اداره کند، بالاترین رضایتمندی ایجاد می شود.»به گفته او شهرداری در موضوع ساماندهی بازار، احداث میادین تره بار، خارج کردم پادگان از شهرها و ... اقدامات خوبی داشته است. مخبر در پایان صحبت هایش را با این جمله: «به مناطق و همه اعضا خسته نباشید می گویم.» به پایان رساند.

کد خبر 856126
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    این جانب ساکن شهر تهران، در زمستان ۱۳۹۸ برای مسکن ملی ثبت نام کردم. پنج سال گذشت و آورده اولیه به یک میلیارد تومان افزایش یافت و مایی که نصف این پول را به سختی جور کردیم و طی ده_دوازده مرحله دادیم دیگر توان مالی برای تکمیل آورده اولیه نداریم. چه شخصی قرار است به این موضوع رسیدگی کند؟ روحانی رفت رئیسی آمد ولی جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ رئیس جمهور بعدی چه طرح یا ایده ای برای خانه دار شدن ما فقرا و ضعفا دارند؟