مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

هپاتیت، یکی از انواع بیماری‌ هایی است که همواره شنیدن نام آن انسان را دچار اضطراب کرده و به این فکر فرو می‌ برد که قرار است سال ‌ها از یک بیماری بسیار سخت رنج کشیده و یا در نهایت به کام مرگ فرو رود.

image-20240530104259-1.jpeg

داشتن اطلاعات کافی و دقیق نسبت به راه ‌های انتقال هپاتیت، درمان هپاتیت و سایر آزمایش های انجام شده برای تشخیص این ویروس مزمن می ‌تواند بسیاری از نگرانی‌ های ناشی از باورهای غلط را در افراد معدوم کند. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده در حال حاضر 354 میلیون نفر در سطح جهان به هپاتیت مزمن بی و هپاتیت سی مبتلا باشند. برای دریافت پاسخ بسیاری از سوالات لازم است ادامه این مطلب را مطالعه کنند.

برای درمان هپاتیت: پزشک در منزل

هپاتیت چیست؟

به وضعیت التهابی کبد هپاتیت می‌ گویند. عفونت ویروسی عامل اصلی بروز این بیماری است اما می ‌توان عوامل دیگر همچون نتیجه ثانویه دارو ها، سموم، الکل و بیماری هپاتیت خود ایمن را در ایجاد آن موثر دانست. نوع خود ایمنی این بیماری زمانی رخ می ‌دهد که بدن علیه بافت کبد آنتی ‌بادی ‌هایی تولید کند. ‌خوب است بدانید که هپاتیت یک بیماری خاموش بوده و زمانی علائم آن بروز پیدا می ‌کنند که کبد دچار آسیب شدیدی شده باشد.

اگر آمپولی دکتر برایتان تجویز کرده است پس کلیک کنید: تزریقات در منزل

انواع هپاتیت

هپاتیت انواع مختلفی دارد. هپاتیت سی خطرناک‌ ترین نوع این ویروس است که روند آهسته ‌ای در تخریب کبد دارد اما به طور کامل آن را از پا درآورده و فرد را با مشکلات حادی مواجه می‌ سازد. در بین انواع هپاتیت گونه «آ» آن کمتر کشنده بوده و با روند درمانی آسان‌ تری همراه است. اگرچه این نوع هپاتیت نیز به نوبه خود آسیب‌ های جدی به کبد وارد می‌ سازد اما در مقایسه با آنچه در سایر انواع هپاتیت رخ می ‌دهد از خطر کمتری برخوردار است.

هپاتیت ب نیز تا 85 درصد با بهبودی کامل همراه است. درواقع 15 درصد از مبتلایان به هپاتیت ب ممکن است به سیروز کبدی دچار شوند.

هپاتیت دی بر خلاف باور عموم مردم حتی از ایدز نیز خطرناک تر است. عامل بروز آن ویروس بوده و بیمارانی که دچار هپاتیت ب هستند را تهدید می کند.

برای اینکه این بیماری ریشه کن شود از بدنتان باید پیش متخصص داخلی بروید: ویزیت متخصص داخلی در منزل

هپاتیت چیست؟ | انواع هپاتیت

هپاتیت چه علائمی دارد؟

هپاتیت مزمن مانند ب و سی معمولا با علائمی همراه نیستند، مگر این ‌که عملکرد کبد به ‌دلیل آسیب شدید مختل شود. اما افراد مبتلا به هپاتیت حاد پس از گذشت مدت کوتاهی از ابتلا به این بیماری با علائم زیر مواجه می‌ شوند.

  • خستگی
  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • مدفوع رنگ پریده
  • از دست دادن اشتها
  • علائمی مشابه آنفولانزا
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح
  • زردی پوست و چشم‌ ها ناشی از بیماری زردی

هپاتیت مزمن به آرامی روی می ‌دهد، بنابراین ممکن است این علائم و نشانه‌ ها بسیار خفیف‌ باشند، از همین ‌رو معمولا جدی گرفته نمی‌ شوند.

راه های تشخیص هپاتیت

آزمایشات سرولوژیکی و تست الایزا روش‌ های انجام آزمایش هپاتیت هستند. در آزمایشگاه سرولوژی، روش معتبر الایز را پیش می ‌گیرند تا به کمک آن نسبت به وجود آنتی بادی در بدن مطمئن شوند. چرا که بدن ما در مواجه با عوامل عفونی آنتی‌ بادی تولید می‌ کند. زمانی که در بدن آنتی بادی علیه یک ویروس خاص مشاهده شود، یعنی آن ویروس در بدن وجود داشته است یا همچنان در بدن وجود دارد. از همین رو وجود هپاتیت آ، ب، سی و دی مشخص می ‌شود.

هپاتیت چیست؟ | انواع هپاتیت

آیا هپاتیت از طریق بزاق منتقل می ‌شود؟

هپاتیت‌ بی از طریق بزاق منتقل نمی ‌شود. بنابراین خوردن مشترک غذا و استفاده از قاشق و چنگال فرد مبتلا، راه انتقال این ویروس نیست؛ اما ممکن است استفاده مشترک از مسواک و تیغ، سرنگ ‌های مشترک و وسایل آلوده سوراخ‌ کردن گوش همچنین انتقال ویروس از مادر به نوزاد در حین زایمان باعث انتقال بیماری شود. درآغوش‌ گرفتن، دست‌ دادن، سرفه، عطسه یا شیردادن به نوزاد باعث انتقال بیماری نمی ‌شود.

برای اچ سی وی نیز وضعیت به همین منوال است به این صورت که ویروس از طریق استفاده از لیوان مشترک، ظروف غذا، در آغوش گرفتن، دست دادن، عطسه و سرفه منتقل نمی شود بلکه راه اصلی انتقال آن تماس با خون آلوده است.

کد خبر 856227

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 0
    چرا واکسن هپاتیت A در ایران نیست