آمریکایی‌ها منتظر تصمیم ایران هستند که آیا از فرصت باقیمانده تا پایان دوره بایدن برای دستیابی به تفاهم‌های جدید هسته‌ای استفاده می‌کند یا خیر یا کار را به ریاست‌جمهوری احتمالی ترامپ می‌سپارد.

رئیسی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی در گزارشی به تحلیل انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران پرداخته است. این گزارش اذعان دارد که نتیجه انتخابات در تحولات هسته‌ای ایران اثرگذار خواهد بود و بسته به اینکه چه‌کسی برنده رقابت‌ها شود، بر توافق هسته‌ای و برجام اثرگذار خواهد بود.

این گزارش اگرچه در بخش‌هایی متضاد مدعی نقش‌آفرینی رهبر معظم انقلاب در انتخاب گزینه‌های مدنظر نظام شده است، اما وقتی صحبت از سرنوشت مذاکرات احیای برجام و تصمیم اروپا و آمریکا بر سر این پرونده می‌کند، به گزینه‌های سخت و آسان میان نامزدهای انتخابات ایران اعتراف می‌کند.

۱۲روز پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگردی، ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری در انتخاباتی که قرار است در ۲۸ ژوئن برگزار شود، از روز پنجشنبه آغاز شد و همراه با آن بحث‌های رسانه‌ای درباره اسامی نامزدهای با شانس واقعی پیروزی آغاز شده است.

آیا ایران قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری جدید استراتژی منطقه‌ای، جهانی و هسته‌ای خود را تغییر دهد یا تندتر حرکت کند؟

این سوال نیاز به توضیح دارد: حمایت (آیت‌الله) خامنه‌ای از یک نامزد، تضمین کننده پیروزی در صندوق نیست. در سال ۲۰۱۷، حسن روحانی با اکثریت ۵۷ درصدی آرا، رقیب خود رئیسی را شکست داد و رئیسی علیرغم حمایت گسترده نظام، تنها ۳۸ درصد آرا را به دست آورد.

این اتفاق در سال ۱۹۹۷ نیز افتاد، زمانی که محمد خاتمی اصلاح‌طلب با ۷۰ درصد آرا پیروز شد، رقبای محافظه‌کار خود از جمله علی اکبر ناطق نوری، رئیس وقت مجلس را شکست داد که بسیار از او عقب بودند.

فهرست نامزدهای انتخابات آتی روز دوشنبه ۱۲ خرداد بسته می‌شود و تا ۱۰ روز آینده شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کند، سپس اعلام می‌کند که کدام نامزدها مجاز به شروع مبارزات انتخاباتی خود هستند که در ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه ۱۴۰۳)، یک روز قبل از انتخابات به پایان می‌رسد.

مسائل دیگری همچون جمله جنگ غزه، حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل، بحران سیاسی در لبنان و جبهه لبنان و همچنین بحران عمیق اقتصادی در ایران نیز همگی کانون توجه را از برنامه هسته‌ای این کشور دور کرده‌اند، برنامه‌ای که هیچ نشانه‌ای از کند شدن ندارد. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران میزان اورانیوم ۶۰ درصدی خود را ۲۰ کیلوگرم افزایش داده است که مجموع آن در اوایل ماه مه (اوایل اردیبهشت‌ماه) ۱۴۲ کیلوگرم بوده است. این از نظر تئوری برای ساخت ۳بمب هسته‌ای کافی است.

همکاری ایران با آژانس در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در حال حاضر از ورود بازرسان با تجربه و تخصص حرفه ای به کشور خودداری می‌کند.

آخرین سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سه هفته پیش انجام شد. او تلاش کرد تا رهبران ایران را متقاعد کند که نظارت را از سر بگیرند، اما بی نتیجه بود.

ایران به ظاهر تمامی معیارهای مورد نیاز برای درخواست از کشورهای امضا کننده کنوانسیون هسته‌ای برای تجدیدنظر شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعمال تحریم‌ها علیه این کشور را رعایت کرده است. اما در اینجا اختلاف‌نظر عمیقی بین بریتانیا و فرانسه و آمریکا وجود دارد؛ بریتانیا و فرانسه خواستار محکومیت شدید ایران طی هفته آینده و قبل از مراجعه به شورای امنیت هستند و ایالات متحده با این اقدام مخالف است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ترجیح می‌دهد ابتدا مذاکرات دیپلماتیک که تا پیش از این به‌طور غیر مستقیم بین ایران و آمریکا با میانجی‌گری عمان انجام شده است را برگزار کند، زیرا نگران است که قطعنامه‌ای قوی باعث می‌شود ایران میزان و کیفیت اورانیوم غنی شده خود را افزایش دهد. به‌ویژه اینکه محکومیت شورای امنیت با وتوی چین و روسیه خنثی خواهد شد.

در عوض در صورت شکست مذاکرات، دولت ایالات متحده پیشنهاد می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی جامع درباره تمام نقض‌های ایران تهیه کند تا با شانس بیشتری برای بازگرداندن تحریم‌ها به سازمان ملل ارائه شود. بر اساس توافقات هسته‌ای، وتو در چنین تصمیمی مجاز نیست.

آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که این موضوع ایران را وادار می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا مسیر کوتاهی که در دوره ریاست جمهوری بایدن باقی مانده است را تغییر دهد و از دوره کوتاه باقی مانده در دوره بایدن استفاده کند و به تفاهم‌های جدیدی دست یابد یا منتظر انتخابات آمریکا بماند و ریسک رئیس‌جمهور شدن ترامپ و همه پیامدهایش را بپذیرد.

دلیل عزم بایدن برای تعویق محکومیت ایران در شورای امنیت سازمان ملل همین مسئله است که معتقد است نیت ایران زمانی می‌تواند آشکار شود که (آیت‌الله) خامنه‌ای تصمیمش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری را آشکار کند، یعنی زمانی که مشخص شود برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چه کسی خواهد بود. آیا مخالف سرسخت توافق هسته‌ای مثل سعید جیلی که رهبری مذاکرات را در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برعهده داشت و سرسختانه مانع از دستیابی به تفاهم شد روی کار خواهد آمد یا نامزد آسان‌تری روی کار خواهد آمد؟

کد خبر 856435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha