چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

نبودن سیستم VAR در لیگ ایران همه اجزای فوتبال را به مرز انفجار رسانده است.

وار

به گزارش همشهری‌آنلاین، لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسید اما حواشی آن تمام نشد و به این زودی‌ها هم تمام نخواهد شد. ماجرای تبعیض‌هایی که مسئولان برخی از تیم‌ها به آن معتقدند به علاوه مشکلات داوری که هر تیمی معتقد است بیشترین ضرر را از آن کرده، مسائلی هستند که فوتبال باشگاهی ایران را به عرصه‌ای برای کشمکش‌ها و بحث‌های حاشیه‌ای تبدیل کرده‌اند. در این بین، نبود سیستم کمک‌داور ویدئویی در فوتبال ایران موضوع بسیار مهمی است که به این دعواها دامن زده. شاید بی‌اخلاقی‌های مدیران و هواداران در شرایط فعلی، علاج فوری نداشته باشد اما خیلی از اشتباهات داوری که در زمین رخ می‌دهند با ورود VAR به ایران قابل حل خواهد بود؛ اشتباهاتی که منجر به مشکلات و دردسرهای بی‌شماری برای هواداران، تیم‌ها و حتی خود داوران می‌شوند.

هواداران فوتبال؛ تردیدها و عصبانیت‌ها

پرسپولیسی‌ها قهرمان لیگ برتر شده‌اند، اما خیلی از آنها لذت همیشگی را از این قهرمانی نمی‌برند. نه اینکه خودشان را قهرمان ندانند، آنها به قهرمانی خودشان اطمینان دارند. اما بخش زیادی از انرژی‌شان صرف بحث کردن با کسانی می‌شود که این قهرمانی را به‌خاطر چند سوت اشتباه زیر سؤال می‌برند. تا همین چند سال قبل در فرهنگ هواداری فوتبال، آدم‌ها تعداد بردها و تعداد جام‌های تیم‌شان را می‌شمردند، الان باید بنشینند تعداد اشتباهات داوری به سود خودشان و به سود حریف را بشمارند بلکه بتوانند میخ‌شان را محکم‌تر از رقیب بکوبند و ثابت کنند شایسته قهرمانی‌اند. در این فضا، دیگر از شادی‌های خالص و وصف‌ناپذیر سال‌های دور خبری نیست.
در نقطه مقابل شادی قهرمانی، غم شکست و قهرمان نشدن هم شکل متفاوت و عجیبی پیدا کرده است. هواداری که قبلا بابت قهرمان نشدن تیمش غمگین می‌شد، حالا فقط غمگین نیست، به‌شدت عصبانی است و این احساس وقتی با عصبیت ناشی از شرایط اجتماعی و فشارهای زندگی ترکیب می‌شود، او را به شرایط خطرناکی می‌رساند که همه اطرافیانش باید از او بترسند. رقابت‌های فوتبال و جنگ‌های هواداری که سال‌های سال عرصه بروز غم و شادی بودند حالا عرصه بروز احساسات دیگری هستند؛ احساساتی به غایت خطرناک.

داوران؛ متهمان همیشگی

اشتباهات داوری و نبود VAR به‌خود این داوران تنها هم لطمات فراوانی می‌زند. این روزها بخش زیادی از انرژی داوران فوتبال در ایران به این می‌گذرد که ثابت کنند استقلالی یا پرسپولیسی نیستند! هواداران این دو تیم بزرگ، بعد از آنکه یک دل سیر با هم دعوا کردند، تازه به سراغ داورانی می‌روند که شائبه اشتباه آنها در میان است و هزار و یک اتهام به این داوران زده می‌شود که بحث هواداری یا دریافت رشوه از تیم‌ها کمترین آنهاست. پیش از آنکه چنین فضایی در فوتبال ایران ایجاد شود، خیلی‌ها اصلا نام داوران را نمی‌دانستند اما حالا داوران هم به اندازه بازیکن‌ها مشهورند و همه دارند درباره استقلالی بودن یکی و پرسپولیسی بودن آن یکی صحبت می‌کنند.

علاوه بر این اتفاقی که برای داوران رخ داده، لطمه دیگری که نبود VAR به این قشر زده دوری آنها از عرصه بین‌المللی و حضور بسیار کمرنگ‌شان در رقابت‌های آسیایی و جهانی است. داوران ایرانی به‌دلیل آنکه شرایط و تجربه لازم را برای داوری در حضور VAR ندارند از قافله داوران آسیا تا حدود زیادی عقب مانده‌اند.

بازیکنان؛ قربانیان خاموش

در هیاهوی اشتباهات داوری، برخی از بازیکنان هم به نوعی متضرر شده‌اند. بازیکنانی که با درخشش در لیگ جاری ممکن بود در فصل آینده جایگاه بهتری داشته‌ باشند، اما درخشش آنها زیر سایه اشتباه داوران از بین رفت و گل‌ها و پاس گل‌های آنها به اشتباه مردود شمرده شد. سوت‌های اشتباهی که داوران لیگ ایران در غیاب VAR زدند خیلی از ستاره‌های بالقوه را تلف کرد و در عوض خیلی‌های دیگر را به صف اول بازیکنان این فصل رساند درحالی‌که با حضور VAR اصلا به این درجه نمی‌رسیدند. به‌عنوان مثال به سرگذشت همین گئورگی گولسیانی نگاه کنید؛ او زننده گل قهرمانی پرسپولیس است و بعدا اعلام شد با همین گل بهترین گلزن خارجی پرسپولیس در تمام ادوار هم شده است. حال آنکه گل‌های اول و آخر او در این فصل یعنی گل به ذوب‌آهن و مس رفسنجان هر دو در شرایط آفساید به ثمر رسیده‌اند. نقطه مقابل او دانیال اسماعیلی‌فر است که یک گل‌به‌خودی در مقابل صنعت‌نفت به نام او ثبت شده اما آن توپ اصلا از خط دروازه عبور نکرده و پرسپولیس هم بی‌جهت ۲امتیاز را با اشتباه داور از دست داده است.

مدیران و سرمربیان، بد هم نشد!

در شرایطی که VAR وجود ندارد و بازی‌های بسیاری با مشکل و اشتباه داوری به پایان می‌رسند، دیگر نمی‌توان کارنامه مدیران و به‌خصوص مربیان را در فوتبال ایران به خوبی بررسی کرد. سرمربیانی که خودشان را برنده می‌دانند ممکن است واقعا با تکیه بر اشتباهات داوری به این موفقیت رسیده باشند. برعکس این اتفاق هم ممکن است، یعنی سرمربیانی که امروز فریاد اعتراض‌شان به آسمان‌هاست ممکن است واقعا از مشکلات داوری چندان هم لطمه ندیده باشند و فقط مشغول توجیه ضعف خودشان با توسل به وقایع داوری باشند. چه‌کسی می‌داند جواد نکونام از فرم بازی تیمش بیشتر لطمه خورد تا از اشتباهات داوری؟ چه‌کسی می‌تواند بگوید رضا درویش واقعا مدیرعامل موفقی است یا نه؟ برخی از برنامه‌های تلویزیونی با شمارش اشتباهاتی که برای هر تیم رخ داده سعی دارند به این سؤالات پاسخ بدهند اما این هم چاره کار نیست. چون وزن اشتباهات با یکدیگر متفاوتند و از آن مهم‌تر هیچ‌کس نمی‌داند اگر آن اشتباه رخ نمی‌داد در ادامه بازی چه نتیجه‌ای به‌دست می‌آمد. چه‌کسی می‌داند اگر میلاد فخرالدینی در مقابل آلومینیوم و روزبه چشمی مقابل ذوب‌آهن اخراج می‌شدند چه نتیجه‌ای به‌دست می‌آمد؟ اگر در همین بازی پرسپولیس و مس، حامد لک در دقیقه۷۰ از بازی بیرون می‌رفت چه اتفاقاتی رقم می‌خورد؟ هیچ‌کس نمی‌داند! اینکه کارشناسان بعد از پایان بازی اشتباهات داور را لیست می‌کنند، رسانه‌ها به شمارش آنها می‌پردازند و هوادار هم فقط آنچه به ضررش رخ داده را دستچین می‌کند، هیچ‌کدام چیزی را مشخص نمی‌کنند. مسابقه‌ای که اشتباه داوری داشته، یک مسابقه نیمه‌کاره است. مسابقه‌ای که دقایقی از آن برگزار نشده و کسی هم نمی‌تواند حدس بزند در آن دقایق چه اتفاقی ممکن بود رقم بخورد.

دزدها جمع‌تر بنشینند، VAR هم جا بگیرد

کاش فدراسیون فوتبال با عنایت به همه این کم‌وکاستی‌ها و تمامی مشکلاتی که برای فوتبال ایران به‌وجود آمده، کمی در آوردن VAR تعجیل کند و اراده و انگیزه بیشتری برای این کار نشان بدهد. هزینه ورود VAR خیلی کمتر از ارقامی است که این روزها در پرونده فساد فوتبال ایران به گوش می‌رسد. مس رفسنجان نخستین باشگاهی نبوده که دست به این اقدامات زده و آخرین هم نخواهد بود. مسئولان تعلیق‌شده فدراسیون اولین‌ها نبوده‌اند و آخرین‌ها هم نیستند. در این فسادهای سریالی پول‌های فراوانی از زیر میزها و روی نیمکت‌ها و لابه‌لای قلم‌ها ردوبدل می‌شود. کاش بخشی از این پول‌ها را هم خرج آوردن VAR و کمتر کردن دعواها کنید. جای دوری نمی‌رود.

کد خبر 857468
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    1 1
    هات لایک!
  • ناشنا س IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    17 4
    کی گفته حق پرسپولیسیها قهرمانی بوده مگه بقیه تیمها تلاش نکردن چرااستقلال باوجودمشکلاتی که ازبیرون براش درست کردن اینهنه اشتباهات داوری که به نظرخیلیها اصلا سهوی نیست وعامدانه است وهمه اش به سودپرسپولیس بوده صحبتی نمیشه نویسنده محترم پرسپولیسی که میخوای قهرمانیهای این تیم رو ماک جلوه بدی اونها به نظرشون همیشه حق با پرسپولیسه بفیه تیمها تلاش کردن اونها دروش کردن به خاطر همینه هیچوقت تازمانی که پرسپولیس به این قهرمانیها میخوادبرسه به ایران نمیاد اگه بیاد هم مثل دربی لیگ امسال که داوربه حق برای استقلال پنالتی گرفت باجاروجنجال نمیزارن تیمهای دیگه به حقشون برسن امسال حق استقلال قهرمانی بود تادقیقه ۸۶دیدن تساوی پرسپولیس قهرمانش نمیکنه گل افسایدشو سالم کردن تاقهرمانی استقلال روبگیرن دیگه این حرفها خریداری نداره
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    11 3
    احسنت و البته علاوه بر ورود وار باید دزدی و رنگی بودن هم از فدراسیون وکمیته هاش برود.نگاه کنند ببینند بقیه لیگهای دنیا چجوری رفتار می کنند انها هم آنجور باشند ،حالا یه مثال فرض بزارند دو فرزند دارند میخوان با هم رقابت کنند انجور بینشان داوری کنند.داور باشرافت حتی اگر قاضی میدان دشمن ودوستش شد هم تا درکسوت قضاوت است باید شریف باشد و عدالت نماید.مردم فرق بین اشتباه و جانبداری را میدانند.لیگ‌مادچار جانبداری است چند ساله .
  • PLD IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    11 7
    نظرات ارزشمندت را خوندیم خیلی زیرکانه دنبال تطهیر جام ناپاکی ...موفق باشی و مواظب باش زندان نیفتی نگارنده محترم.
  • رامین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    12 4
    خب اگه بیاد..که دیگه دست اون تیم مخصوص به جامی نمیرسه!! پس همونا نمیذارن به سرانجام برسه!
  • طرفدار فوتبال IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    6 4
    خداوکیلی من بعنوان یک هوادار فوتبال از مشکلات اخیراین رشته جذاب وپرطرفدارحالم بهم میخورد. شمابعدازفساداخیردرفوتبال وبعت دوشب پیش مدیران دوباشگاه پرطرفدار این مملکت حالابرویدازافتضاح وپنهان کاری وفسادی که اخیرا عضوسابق هئیت مدیریه استقلال جناب آقای خانی راجب قراردادهاوشرایط عجیب غریب این دو فصل اخیرباشگاه پرطرفدار استقلال چی میگوید. خداوکیلی چرامسئولان امربه این همه فساد ولابیگری وقانون دورزدنهای این آقایان رسیدگی نمیکنندچرا؟ آقایان مامردم ایران وطرفدارن این رشته ارشمامسئولان قضایی وکمیته های مربوطه خواهش میکنیم ریشه فساد درهرباشگاهی که باشدفرقی نمیکند پرسپولیس یااستقلال یاسپاهان یاگل گوهریا.......... که باشدباشدت تمام برخوردکنیدوریشه فسادرابرچینید. بابامردم خسته شدع اندازاین همه سرپوش گذاشتن برفسادولابیگری. باتشکرازمسیولان امرجهت پیگیری
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    6 2
    کلا هر کی ببره خودش برده هر کی ببازه داور باعث باختش شده، با این حال var واقعا لازم است
  • ابراهیم IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    4 0
    قانون ما مشکل داره و بشدت ضعیفه، دزد بنده خدا حق داره چون جسارتش زیاد شده و نمیتونه سرکوبش کنه
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    8 3
    تمام قهرمانی های اسنپی خود را از نبود وار و با تکیه بر نیوی بیرونی بدست آوردن
  • مهدی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    6 2
    آفا اصلا اینگونه نیست که شما میگید.طرفداران استقلال اصلا به اشتباهات داوری اعتقاد ندارند بلکه به یقین رسیده اند که داوری جانبدارانه است.یادمه فصل پیش یک سوت به ضرر پرسپولیس زده شد تمام ارکان فوتبال معذرت خواهی کردند اما حالا فقط نیش وکنایه میزنند
  • محسن IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    3 4
    چرا استقلالیها زیر حرفهای هیت مدیره سابق تیمشون که افشاگری کرد که اگه قانون بود الان استقلال برا جعل امضامنعل شده بود یا دسته پایین رفته بوداعلام نظرنکردن چرا اونجا پیام نگذاشتید.خب دیگه حرف حق تلخه.راست میگید زیراون افشاها هم پست بگذارید.بایدپرونده استقلال دوباره بررسی بشه پرسپولیس جام نیخواد ولی به تخلفات استقلال وپرسپولیس ورودکنیدجالبه امتیازات کسرشده برگشت بخاطر استقلال که ضررنکنه
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    1 0
    از دانیال و گل اشتباه گفتی از گل گهر هم میگفتی خوب برادر
  • محبی NL ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    4 0
    چقدر زیبا نوشته . رحمت بر ان شیری که خوردی. شیر مادر حلالت باد .
  • فرهاد IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    3 3
    هر دو تیم سرخابی از اشتباهات داوریسود بردند تیمی که حقش خورده شد سپاهان بود. چون پایتخت نشین نیست و رسانه ها را ندارد هیچ کس اشتباهات داوری به ضرر این تیم را بررسی نمی کند
  • گل ناپاک برای قهرمانی ناپاک IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    کاش نویسنده این متن خودش فارغ از رنگ ها این متن را می نوشت و در آخر این متن نگاه رنگبن تیم خاص نداشت هرکس متن را کامل بخوانید می فهمی نگارنده طرفدار تیم خاص هست جمع کنید بساط این قهرمانی های آفسایدی و اسنپی و بدانید خدا جای حق نشسته و همه را مثل افشاریان و سهیل مهدی و....روانه زندان می کنه
  • رضا IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    کسی که خواسته باشد نبیند با وی ای ار هم نمبیند چون فساد تا پوست وگوشت این مرز وبوم رخنه کرده تو حالا برو بزرگترین داورها رو بیار بزرگترین سیستم داوری ودوربین رو بیار هیچ فایده ای ندارد چون این خانه از پای بست خراب است
  • مجید IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    مهدی تاج و پیروانی باید محاکمه شوند مگر می شود یه تیم هر سال با فساد داوری قهرمان شود بعد بیان بگن همینی که هست
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    0 0
    از همه مشکلات گفتید غیر از مشکل اصلی یعنی مهدی تاج