گروه استان‌ها - نگار صادقی: افزایش تعرفه صادرات سیب‌زمینی در سال گذشته باعث شد بخش عمده‌ای از مهمترین کالای صادراتی استان همدان از صدور به بازارهای هدف باز بماند و از بین برود

مجید مختاری موسوی، رئیس اتاق بازرگانی همدان در این ارتباط به همشهری می‌گوید: سال گذشته مجبور شدیم بخش قابل توجهی از سیب‌زمینی خود را به دلیل افزایش تعرفه صادرات سیب‌زمینی دور بریزیم؛ این در حالی است که رقبای ایران توانستند در همان زمان بازار عراق را از دست ایران بگیرند.

در این حال محمدرضا جهانسوز، معاون وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته با اشاره به خرید 780 هزار تن سیب‌زمینی به صورت تضمینی اعلام کرد که حتی یک کیلو سیب‌زمینی دورریز یا نابود نشده است.

اگرچه  مدتی بعد از افزایش تعرفه صادرات سیب‌زمینی این اقدام  جبران شد  اما به گفته رئیس اتاق بازرگانی همدان  آن زمان دیگر کار از کار گذشته بود و بازار سیب‌زمینی عراق از دست صادرکنندگان ایران از جمله همدان خارج شده بود.

مختاری با اشاره به عدم افزایش تعرفه صادرات سیب‌زمینی در سال جاری و اختصاص یارانه از سوی دولت به این کالا برای اولین بار می‌گوید: امیدواریم در سال جاری شاهد افزایش صادرات سیب‌زمینی استان همدان باشیم.

وی با بیان این که تصمیم گرفته‌ایم بازاریابی کالاهای تولیدی استانمان را با جدیت پی‌گیری کنیم، ادامه می‌دهد: اخیرا مطلع شدیم برخی از کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان از مدت‌ها قبل به دلیل کیفیت بالای سیب‌زمینی تولیدی همدان به دنبال خرید این کالا بودند.

مختاری می‌گوید: به دنبال ابراز تمایل قزاق‌ها برای خرید سیب‌زمینی، با مذاکرات صورت گرفته برای اولین بار سیب‌زمینی همدان علاوه بر عراق به قزاقستان هم صادر می‌شود.

به گفته  مختاری ، صنایع دستی، صنایع غذایی، سیمان، سیر و سیب‌زمینی از جمله تولیدات استان همدان است که توانسته رقم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان این که تصمیم گرفته‌ایم در رابطه با تولیدات استانمان اطلاع‌رسانی قوی‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون با بیش از 100 کشور دنیا ارتباط برقرار کرده‌ایم و امیدواریم در آینده شاهد افزایش صادرات غیرنفتی همدان نیز باشیم.

استان همدان از نظر ارزشی 22/1 درصد کل صادرات غیرنفتی کشور در سه ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داد. امسال برای اولین‌بار سیمان نیز در گروه کالاهای صادراتی ایران جای گرفت؛ در 3 ماهه اول امسال صادرات سیمان به 163 هزار و 100 تن رسید که 20 میلیون و 800 هزار دلار ارزآوری برای کشور داشت.

بنابر گزارش‌های گمرک بیشترین آمار مربوط به صادرات غیرنفتی در سه ماهه نخست امسال به سیمان اختصاص داشت.

مختاری با اشاره به صادرات سیمان توسط 2 کارخانه استان همدان می‌گوید: با توجه به روند ساخت و ساز در کشورهای عربی به ویژه عراق، کارخانه‌های تولید سیمان این استان قراردادهایی با عراقی‌ها برای صادرات سیمان منعقد کرده اند.

وی با بیان این که تجار عراقی پیش از این گمان می‌کردند صادرات سیمان ایران تنها از بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم تعدادی از تجار عراقی را به استان همدان دعوت کرده و توانمندی کارخانه‌های تولید سیمان را نیز به آنها نشان دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی همدان می‌گوید: یکی از مهمترین بازارهای هدف سیمان تولیدی همدان، عراق و کشورهای عربی مانند امارات متحده هستند که گمان می‌کنیم بتوانیم تا پایان سال جاری بخش قابل توجهی از بازار این کشورها را به سیمان خودمان اختصاص
دهیم.

با این که بسیاری از صادرکنندگان تلاش می‌کنند تا خود را از شرایط دشواری که هم‌اکنون اکثر تولیدکنندگان و صادرکنندگان با آن مواجه هستند نجات دهند اما مشکل نقدینگی و مدیریت مهمترین گره رشد صادرات و تولید در کشور است.

مختاری نبود یا کمبود نقدینگی را یکی از مهمترین مشکلاتی می‌داند که در حال حاضر تولیدکنندگان و صادرکنندگان همدانی با آن روبرو هستند و ادامه می‌دهد: ما انتظار نداریم عموم بانک‌ها به حمایت از صادرکنندگان بپردازند اما بانک‌های تخصصی مانند بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات ملزم به حمایت از صادرکنندگان هستند این در حالی است که تاکنون شاهد چنین حمایتی نبوده‌ایم.

وی افزایش نسنجیده تعرفه‌ها را نیز از دیگر مشکلاتی دانست که آسیب فراوانی به بخش خصوصی همدان وارد کرده است به طوری که این مسئله توان رقابت تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی را گرفته است؛ بنابراین بهتر است دولت در این ارتباط تصمیم بهتری اتخاذ کند.

کد خبر 85751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز