ماستودون یا پستانک دندان Mastodon نام غیررسمی است که برای اشاره به چندین گونه منقرض‌شده از راسته فیل‌سانان متعلق به سر ده ماموت (Mammut) و خانواده ماموتان (Mammutidae) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کشف  ماستودون در سواحل فلوریدا

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ماستودون ها از بستگان دور فیل‌های امروزی و ماموت‌های منقرض‌شده محسوب می‌شوند. ماستودون‌ها از اواخر میوسن تا پایان پلیستوسن بومی آمریکای شمالی و مرکزی بودند و آخرین بازماندگان آنها پیش از انقراض تا دست‌کم ۱۱ هزار سال پیش می‌زیستند.

گونه‌ای بسیار نادر  از یک عاج باستانی در دستان یک جوان ۲۹ ساله

ماستودون‌ها

به گزارش فاکس نیوز، ماستودون هاجانورانی اجتماعی و بیشتر جنگل‌نشین بودند که مانند فیل‌های امروزی هم از شاخ و برگ درختان و هم از علف‌های زمینی با اولویت خوردن گیاهان درختی فصلی تغذیه می‌کردند.

ماستودون آمریکایی و ماستودون اقیانوس آرام آخرین و مشهورترین گونه‌های ماستودون محسوب می‌شوند که همزمان با شروع انقراض هولوسن از میان رفتند.

کشف یک گونه نادر

مردی از فلوریدا اخیراً هنگام غواصی در سواحل ایالت سان شاین یک جک پات ماقبل تاریخ پیدا کرده است. او هنگام غواصی موفق به کشف فسیل نادر و خیره‌کننده باستانی در سواحل فلوریدا شد.

لاندبرگ که در دانشگاه فلوریدا جنوبی تحصیل‌کرده بود به فاکس نیوز دیجیتال گفت که هنگام جست‌وجوی فسیل‌ها در نزدیکی Manasota Key که حدود ۹۰ مایلی جنوب تام‌ها ست، یک عاج ماستودون باستانی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانیم :

ما جسدها را با حس لامسه بیرون می کشیم | هیچ خاطره خوشی ندارم؛‌زمانی می‌رسیم که کار تمام شده است

این فسیل چینی، تکامل پوست دایناسورهای پردار را نشان می دهد

قدمت میلیونی

عاج ماستودون که تاریخ آن مشخص نشده است می‌تواند میلیون‌ها سال قدمت داشته باشد. درحالی‌که این جوان ۲۹ساله گفت ۱۲ سال است که غواصی می‌کند، لوند برگ از زمانی که به یاد می‌آورد یک شکارچی فسیل بوده است.

او می‌گوید: پدرم همیشه ما را به کارگاه‌های ساختمانی می‌برد تا در کودکی به دنبال فسیل بگردیم. البته پیداکردن تکه‌های کوچک و تکه‌های عاج معمولی است، اما یافتن یکی به این بزرگی و به‌خوبی حفظ شده بسیار نادر است. عاج‌هایی که در فلوریدا یافت می‌شوند معمولاً بسیار ظریف هستند و از هم جدا می‌شوند.

گونه‌ای بسیار نادر  از یک عاج باستانی در دستان یک جوان ۲۹ ساله


انقراض ماستودون‌های آمریکایی

طبق گزارش سرویس پارک ملی (NPS) ماستودون‌های آمریکایی حدود ۱۰۵۰۰ سال پیش منقرض شدند. فسیل‌های این موجودات عظیم در سراسر آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی، از آلاسکا تا مکزیک پیدا شده‌اند. محققان میشیگان کشتی غرق شده ۱۹۰۹ را در پایین دریاچه سوپری ور کشف کردند.

اجداد مشترک با ماموت‌ها

برخلاف تصور رایج، ماستودون ها همان‌گونه‌های ماموت نیستند؛ اگرچه اجداد مشترکی با ماموت ها و فیل ها دارند، از ۳ تا ۴ میلیون سال پیش وجود داشته‌اند. اما ماموت‌ها تا مدت‌ها بعد در دوران یخ‌بندان پلیستوسن به آمریکای شمالی وارد نشدند. دوران پلیستوسن از ۲.۶ میلیون سال پیش تا ۱۱۷۰۰ سال پیش امتداد دارد.
بهترین کار، آن است که بیرون بروید و کاوش کنید تا بتوانید اثری از این موجودات نایاب به دست آورید.



گونه‌ای بسیار نادر  از یک عاج باستانی در دستان یک جوان ۲۹ ساله

محل نگهداری عاج ماستودون

لاندبرگ در مورد اینکه عاج باستانی کجا خواهد رفت می‌گوید آن را نگه خواهد داشت؛ اما اگر کارشناسان به ارزش واقعی آن پی ببرند آن را اهدا خواهد کرد که البته بعید به نظر می‌رسد.

او قصد دارد این فسیل را نگه دارد. اما وجود آن را باید در پایان سال به موزه تاریخ طبیعی فلوریدا گزارش دهد و اگر از نظر علمی آن را مهم بدانند، باید آن را اهدا کند.

کد خبر 857572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha