در شرایطی که طی روزهای اخیر تنور رقابت‌های انتخاباتی در کشور داغ‌تر شده، نوع مواجهه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با دستاوردهای رئیس‌جمهور شهید یکی از موضوع‌هایی است که توجه محافل سیاسی – رسانه‌ای کشور را به‌ خود جلب کرده ‌است.

دولت سیزدهم

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: قرار است ۲۲ خردادماه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها ازسوی شورای ‌نگهبان اعلام شود، اما به‌نظر می‌رسد برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی از هم‌اکنون «رقابت با شهید رئیسی» را در دستورکار قرار داده‌اند؛ رویکردی که به شیوه‌های گوناگون درحال اجراسازی است.

اگرچه طی روزهای اخیر بسیاری از داوطلبان کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر تداوم مسیر خدمتگزاری دولت شهید رئیسی تأکید کرده‌اند، اما آنچه از برخی رفتارها و مواضع انتخاباتی برداشت می‌شود، در پیش گرفتن راهبرد «رقابت با شهید» است و در این مسیر تلاش می‌کنند دستاوردهای دولت‌ سیزدهم را زیرسؤال ببرند.

در چنین شرایطی رویکرد «رقابت با شهید» به ۲ شکل کلی قابل تصور است. یکی گزاره «توهین» است که به‌دلیل محبوبیت شهید رئیسی درمیان مردم امکان تحقق آن وجود نداشته و تاکنون نیز شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. این در حالی است در کوران رقابت‌های انتخاباتی دوره سیزدهم شاهد توهین و استهزای شهید رئیسی ازسوی برخی کاندیداها بودیم که اگرچه با هدف تخریب چهره این شهید بزرگوار انجام شد، اما در عمل نتیجه معکوس داشت و شهید رئیسی ازسوی مردم به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد.

شکل دوم «رقابت با شهید» در جریان رقابت‌های انتخاباتی جاری در کشور در قالب «تحریف» قابل تصور است، روشی که طی روزهای اخیر شاهد نمودهایی از آن بوده‌ایم. در این رویکرد برخی کاندیداها و جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند دولت شهید رئیسی را «بی‌دستاورد» جلوه دهند، شیوه‌ای غیراخلاقی که با برداشت‌های مردمی و عمومی از عملکرد ۳ ساله دولت شهید رئیسی در تناقض قرار دارد.

پشت‌پرده تحریف دستاوردها

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین دراین باره اظهارکرد: هرچه به موعد برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، بعضا شاهد رویکردهایی هستیم و احتمالا خواهیم بود که بیش‌از هر چیز نقض‌کننده اخلاق انتخاباتی و توصیه‌های رهبرمعظم‌انقلاب به کاندیداها درباره لزوم رعایت اخلاق دراین عرصه است.

عباس سلیمی‌نمین با بیان اینکه وقتی وارد فضای انتخاباتی می‌شویم، چندان دور از ذهن نیست برخی افراد و جریان‌های سیاسی تلاش کنند با تحریف دستاوردهای دولت شهید رئیسی، فضای ذهنی افکارعمومی را تغییر دهند، افزود: مهم‌ترین دلیل اتخاذ چنین رویکردی ازسوی برخی کاندیداها و جریان‌های سیاسی، بر این راهبرد معطوف شده‌است که با نقد عملکرد دولت‌سیزدهم، خود را صاحب «برنامه برتر» جلوه دهند.

وی با بیان اینکه برخی تلاش دارند این‌گونه القا کنند که کلید حل بسیاری از مشکلات در دستان آنهاست، گفت: با وجود اینکه اکثریت چشمگیری از مردم ایران با حضور در آیین‌های تشییع شهدای خدمت، از مشی شهید رئیسی تجلیل کردند و بر کارنامه عملکرد این شهید بزرگوار مهر تایید زدند، اما این موضوع سبب نخواهد شد برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی وارد فضای «رقابت با شهید» نشوند.

راهبرد «بی‌دستاورد» نشان دادن دولت شهید رئیسی

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد نمودهایی از رویکرد رقابت با «شهید رئیسی» بوده‌ایم، ادامه داد: احتمالا با ورود به فضای تبلیغات انتخاباتی، این رویکرد تشدید خواهد شد.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: در چنین شرایطی مسئولان دولتی وظیفه سنگینی برعهده دارند و نباید با وارد شدن به فضای رقابت‌های انتخاباتی به چنین راهبردهایی دامن بزنند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد برخی به‌جای اثبات خود، به تحریف شهید رئیسی و دستاوردهای دولت ایشان بپردازند، اظهارکرد: تجلیل مردمی از شهید رئیسی نشان داد برخی در پیشبرد رویکرد تحریف دستاوردهای دولت این شهید بزرگوار راه به جایی نخواهند برد.

سلیمی‌نمین اضافه‌کرد: اگرچه برخی تلاش می‌کنند این دولت را «بی‌دستاورد» جلوه دهند، اما معتقدم قوت‌های دولت شهید رئیسی از منظر مردم پنهان‌شدنی نیست و خدمات گسترده انجام شده در حدود سه سال گذشته در ذهنیت افکارعمومی ماندگار شده‌است. برخی می‌کوشند با اتخاذ رویکردهای «غیرمستقیم»، خیمه‌های سیاسی خود را در فضای انتخاباتی کشور برپا کنند.

کد خبر 857605
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    13 0
    بت نسازید