جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
۰ نفر

اینجا جزیره «گاردی سوگدوب» یا جزیره خرچنگ‌هاست؛ جزیره‌ای کوچک با۵۰کیلومتر مساحت که حدود۳۰۰خانوار در سواحل کارائیب پاناما در آمریکای مرکزی در آن ساکن‌اند.

مهاجرت

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: ساکنان این جزیره بیضی‌شکل که ده‌ها لنگرگاه اطرافش را احاطه کرده تا صیادان قایق‌هایشان را به آن ببندند، نه غصه‌ کمبود امکانات را می‌خورند و نه نگران گرما و سرمای هوا هستند. آنها بعد از حدود ۲۰۰سال سکونت در این منطقه با مشکلی بزرگ مواجه شده‌اند؛ چالشی به نام مهاجرت اقلیمی.

بیش‌تر بخوانید:

رفاقت المپیک پاریس با محیط‌زیست!

ساکنان این منطقه در سال‌های اخیر بالا آمدن تدریجی آب را با چشمشان دیده‌اند؛ به‌خصوص در ماه‌های نوامبر و دسامبر که بادهای شدید می‌وزد و باعث می‌شود خیابان‌ها و خانه‌ها پر از آب شود، اما دوباره بعد از مدتی کوتاه آب فروکش می‌کرد و زندگی شکل عادی به‌خود می‌گرفت، اما در این روزها، به‌خاطر گرمایش زمین و بالا آمدن سطح آب، دریا در حال بلعیدن جزیره است. به حدی که مقامات محلی هشدار صادر کرده‌اند و از اهالی بومی خواسته‌اند خانه و زندگی‌شان را برای همیشه ترک کنند؛ کاری که برای اهالی آن بسیار دشوار است.

در سال‌های اخیر، ساکنان این منطقه سعی کرده‌اند با سنگ‌ها، ستون‌ها و مرجان‌ها، لبه‌های جزیره را تقویت کنند تا آب کمتری وارد جزیره شود، اما دیگر کار از کار گذشته و طبیعت راه خودش را می‌رود.

۲۰۰سال فرهنگ، زیر دریا

کد خبر 857619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha