گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران با ارسال نامه‌ای از مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره ایران خودرو خواست، درباره تعدیل سنواتی این شرکت که برابر با 370میلیارد تومان است به بورس توضیح دهند

به گزارش همشهری، هرچند فروش شرکت ایران خودرو در سال 87 در 2 گروه پژو  و سمند با کاهش همراه بود، اما عمده‌ترین دلیل زیان 177میلیارد تومانی شرکت ایران خودرو در سال مالی87 مربوط به کاهش فروش خودرو در این دو بخش نیست، بلکه عمده‌ترین دلیل زیان شرکت ایران خودرو به تعدیل سنواتی این شرکت بر می‌گردد، که در سال‌های گذشته ذخیره‌ای ازآن گرفته نشده است؛

این موضوع باعث شده شرکت ایران خودرو در سال‌جاری پس از 45سال به زیان برسد.بر این اساس این شرکت نه تنها سودی ندارد تا در مجمع عمومی امسال بین سهامداران خود تقسیم کند بلکه آثار این زیان مالی حتی تا سال آینده یعنی سال مالی 88  نیز باقی خواهد ماند و پیش‌بینی می‌شود بخشی از سود سال آینده این شرکت نیز تحت‌تأثیر این زیان سنواتی قرار بگیرد.

براساس اخبار قبلی قرار بود، مجمع عمومی شرکت ایران خودرو 31 تیر ماه برگزار شود اما باتوجه به آنکه این شرکت هنوز گزارش مالی حسابرسی شده خود را به بورس ارائه نکرده به احتمال قوی این مجمع برگزار نخواهد شد؛

چون براساس قانون شرکت‌های بورس موظفند حد اکثر تا 10روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه گزارش حسابرسی شده خود را به بورس ارسال کنند. در همین رابطه بورس تهران در تازه‌ترین اقدام خود از طریق کمیته بازار از مدیران ایران‌خودرو خواسته است تا در این باره پاسخ دهند.

مدیران ایران خودرو باید پاسخ دهند که چرا در طول سال‌های گذشته ذخیره‌ای از این تعدیل سنواتی گرفته نشده است؟

یکی دیگر از موضوعاتی که به‌شدت ذهن فعالان بازار را به‌خود مشغول کرده، این است که بالاخره میزان بدهی‌های شرکت ایران خودرو چقدر است؛ چون گمانه زنی‌های متعددی در مورد میزان بدهی‌های این شرکت خودروساز وجود دارد؛

به‌طوری که ارزیابی‌های موجود حجم بدهی‌های این شرکت را از 2تا10میلیارد دلار برآورد می‌کند، باید دید آیا کمیته نظارتی بازار اوراق بهادار دراین باره از مدیران ایران‌خودرو پرسشی برای شفاف‌سازی‌ بازار مطرح خواهد کرد یاخیر؟

در همین رابطه روز گذشته حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره تحولات اخیر شرکت ایران خودرو گفت: ما نامه‌ای به مدیران این شرکت ارسال کرده‌ایم تا در این باره توضیح دهندو شفاف‌سازی‌ بیشتری نسبت به عملکرد ایران خودرو در بازار سهام به‌وجود بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که عمده‌ترین دلیل احضار مدیران ایران خودرو به بورس چیست افزود:موضوع تعدیلات سنواتی که شامل ذخایری است که در طول سال‌های گذشته لحاظ نشده عمده‌ترین پرسش ما از مدیران ایران خودرو است.

به گفته مدیرعامل بورس تهران، این تعدیلات سنواتی عموما مربوط به سال‌های گذشته است که باعث شده روی سود سال‌جاری شرکت تاثیر بگذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مدیران ایران خودرو چه زمانی به این پرسش‌ها پاسخ خواهند داد تصریح کرد: ما نامه‌ای به همین منظور ارسال کرده‌ایم و منتظر جواب مدیران این شرکت هستیم.

آمار تولید و فروش

آخرین بررسی‌ها از آمار تولید و فروش شرکت ایران خودرو در سال 87 نشان می‌دهد که فروش این خودروساز در گروه پژو 8/1درصد و در گروه سمند 4 درصد کاهش داشته است.

به‌طور کلی ایران خودرو در سال گذشته در گروه پژو 277 هزار و 500 دستگاه انواع خودرو تولید کرده است که از میزان موفق به فروش 273 هزار و 407 دستگاه شده است همچنین در گروه سمند نیز مجموع تولید ایران خودرو به 81 هزارو 518 دستگاه رسیده که از این تعداد 78 هزارو 831 دستگاه فروخته شده است.

این در حالی است که فروش شرکت ایران خودرو در گروه‌های لوگان(ال90) و سوزوکی و گروه پیکان با افزایش مواجه بوده است البته حجم کل فروش ایران خودرو در این دوگروه به 124هزار دستگاه می‌رسد.

رهایی دولت از مشکلات سهام خودرو سازان

در شرایطی که شرکت ایران خودرو امسال پس از 45 سال به زیان رسیده است، سازمان خصوصی‌سازی‌ پس از چند سال کش و قوس به فکر افتاده، هر طور که شده بلوک سهام شرکت‌های خودرو ساز را در بورس عرضه کند.

گویا دولت قصد دارد حالا که شرکت‌های خودروساز حال و روز خوشی ندارند از شر آنها خلاص شود و  بار سنگین زیان‌های مالی شرکت‌ها را به گرده بخش خصوصی بیندازد؛

چرا که در طول چند سال همواره بحث‌های متعددی در مورد واگذاری بلوک‌های سهام 2 خودرو ساز بزرگ به بخش خصوصی وجود داشت اما در طول این سال‌ها این واگذاری را به تعویق انداخته بود.

در همین زمینه روز گذشته معاون سازمان خصوصی‌سازی شایعات مربوط به تعویق در عرضه بلوک‌های سهام ایران خودرو و سایپا را رد کرد و گفت: مطابق برنامه زمان‌بندی عرضه سهام شرکت‌های دولتی که توسط سازمان خصوصی‌سازی تدوین شده هیچ تعویقی در عرضه سهام 2خودروساز وجود ندارد.

سید مهدی عقدایی ادامه داد: موضوع تعویق عرضه سهام این دو خودرو ساز مربوط به سال گذشته است که درپی‌آن وزیر صنایع درخواست موکول شدن عرضه به سال جدید را مطرح کرده بود. بنابراین تعویق یا لغو عرضه در برنامه عرضه‌های امسال ما وجود ندارد.

کد خبر 85780

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز