از بیش از۸۰۰ هزار میلیارد تومان مالیاتی که دولت در سال گذشته گرفته ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن را شرکت‌های بزرگ پرداخت کرده‌اند. با این حساب دولت سیزدهم تلاش کرده تا فشار مالیاتی را از بنگاه‌های تولیدی و مردم کم کند و به سراغ دانه‌درشت‌ها برود.

مایات گریزی

به گزارش همشهری آنلاین، مالیات گرفتن از مالکان خودروهای گران‌قیمت و خانه‌های لوکس، تلاش برای مالیات‌ستانی از سلبریتی‌ها و افراد مشهور دارای درآمد میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی و شناسایی کسانی که تا پیش از این از دادن مالیات فراری بوده‌اند، تنها بخشی از دستاورد مالیاتی دولت سیزدهم است.

به این آمارها دقت کنید

  • سهم مالیات از خرج دولت: ۵۲ درصد
  • افزایش مالیات ارزش افزوده به: ۱۰ درصد
  • تعداد مالیات‌دهندگان: ۴.۵ میلیون نفر
  • رشد درآمد مالیاتی در سال گذشته: ۷۱ درصد
  • سهم یک‌درصد پردرآمد از مالیات: ۵۰ درصد
  • کاهش مالیات تولید: ۷ واحد درصد
  • افزایش ۲ برابری معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران
  • رشد ۴۰ برابری صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی

درآمد دولت از مالیات ۱۴۰۲

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد می‌گوید: مجموع درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و برنامه نداریم تا استان‌های کم‌برخوردار را برای اخذ مالیات تحت فشار قرار دهیم. او می‌گوید: تمرکز سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از مودیان مالیاتی بزرگ و افرادی است که فرارهای مالیاتی بزرگ دارند، سال گذشته ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از شرکت‌های بزرگ دریافت شد. وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه افرادی که درآمد کافی برای گذران زندگی ندارند از پرداخت مالیات معاف هستند، خاطرنشان کرد: افرادی که درآمدشان بالاتر از هزینه‌های زندگی آن‌هاست باید مالیات پرداختی کنند، فرارهای مالیاتی بسیار اندک است.

تغییر ریل مالیات‌بگیری دولت

روزی را به یاد آورید که سهم مالیات از خرج دولت به ۲۵ درصد رسیده بود و بیشتر خرج دولت را درآمدهای نفتی تامین می‌کرد و حالا خبر خوب اینکه ۵۲ درصد از خرج دولت از مالیات تامین می‌شود. بر اساس آمارها در دهه ۹۰ حدود ۶۴ درصد منابع عمومی و هزینه‌های جاری از طریق منابع نفتی و سایر منابع تامین شده و تنها ۳۶ درصد از طریق مالیات بوده است، اما در دولت سیزدهم ۴۸ درصد درآمدها از طریق نفت و ۵۲ درصد از طریق مالیات تامین شد.

این تغییر ریل مهم چگونه رخ داد؟ پاسخ روشن است با هوشمندسازی نظام مالیاتی و البته جسارت دولت در رفتن به سراغ دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی و نتیجه‌اش این شد که فشار تحریم‌ها و نوسان درآمدهای نفتی نتوانست اقتصاد ایران را دچار شوک کنند.

راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، حذف فساد و رشوه با محاسبه هوشمند مالیات، تمرکز مالیاتی بر دانه درشت‌ها، اعطای معافیت مالیاتی به مودیان خرد و اصناف، شفافیت در محاسبه و جلوگیری از فرارهای مالیاتی تنها بخشی از یک پازل مالیات‌ستانی عادلانه بود. هرچند دولت سیزدهم لوایحی را به مجلس فرستاد را راه فرار مالیاتی بسته شود و هرکس به میزان درآمد و سهم‌اش از اقتصاد مالیات بدهد اما واقعیت این است که اداره کشور با مالیات آسان نیست.

سال ۱۴۰۰ را یادتان باشد که سهم مالیات از خرج دولت حتی به یک چهارم رسید یعنی ۲۵ درصد اما اکنون گفته می‌شود که این سهم ۲ برابر شده و به ۵۲ درصد رسیده است. فراموش نکنید که روزگاری گرفتن مالیات از لوکس‌سواران و لوکس‌نشینان تابو بود و دولت‌ها هراس داشتند تا سراغ دانه درشت‌ها بروند اما دولت سیزدهم این حرات را داشت تا آنها را در تور مالیاتی بیاندازد. اجرای مالیات خانه‌های خالی، خانه‌ها و خودروهای لوکس، جلوگیری از فرار مالیاتی برخی طلافروشی‌ها، مالیات بر عایدی سرمایه و اعمال مالیات بر بسیاری از بخش‌های غیرمولد از جمله میراث دولت فعلی است. آنهم در حالی که مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات بر مصرف را یک واحد درصد بالاتر برد و به ۱۰ درصد رساند تا درآمد آن خرج معیشت کم‌درآمدها شود.

حالا که دولت سیزدهم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، شاهد افزایش تعداد مالیات‌دهندگان از ۲.۴ میلیون نفر به ۴.۵ میلیون نفر هستیم و دولت توانسته در یک سال بیش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان مالیات بگیرد، یعنی ۷۱ درصد بیش از سال ۱۴۰۱.

کد خبر 857838
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha