جشنواره فیلم مستند شفیلد نمایش پنج مستند از سینماگران فلسطینی را در برنامه نمایشی خود جای داد.

مستند فلسطين

همشهری آنلاین: طبق اعلام موسسه فیلم فلسطین، مردم فلسطین در هشت ماه گذشته مبارزه بزرگی را برای بقا از سر گذردانده اند و هنر و فرهنگ این کشور، به ویژه سینمای آن، از دیرباز نقش مهمی در حفظ روایت و بازتاب مبارزات فلسطینیان در ۷۶ سال گذشته داشته است.

علاوه بر نمایش این پنج مستند، با توجه به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در فلسطین، موسسه فیلم فلسطین تلاش دارد که اهمیت حمایت از فیلم‌ها و روایت‌های فلسطینی را در مجامع بین‌المللی برجسته کند و بدین منظور با همکاری جشنواره فیلم مستند شفیلد، چهار پروژه مستند را نیز به کارگردانی چهار فیلمساز فلسطینی جهت جذب سرمایه در این رویداد عرصه می کند.

سی و یکمین جشنواره فیلم مستند شفیلد از ۲۳ تا ۲۸ خرداد در انگلستان برگزار خواهد شد.

نمایش ۵ مستند از سینماگران فلسطینی در جشنواره شفیلد

چندی پیش نیز فیلمسازان فلسطینی با هدف به چالش کشیدن دیدگاه‌ها درباره فلسطینی‌ها در کن ۲۰۲۴ حضور داشتند. هیأتی از فیلمسازان فلسطینی به کن رفتند تا هم بتوانند حمایت بین‌المللی از پروژه‌ها را به دست بیاورند و هم فرصتی برای تغییر گفتمان در مورد نحوه برداشت نسبت به فلسطینی‌ها در سطح جهانی کسب کنند.

مهدی فلیفل، فیلمساز فلسطینی ساکن دانمارک که اولین فیلمش با عنوان «به سوی سرزمینی ناشناخته» در بخش دو هفته کارگردانان قرار داشت، با اشاره به اینکه خیلی اوقات، در رسانه‌های غربی، فلسطینی‌ها فقط به عنوان دسته ای عرب خشمگین مطرح می‌شوند، گفته بود امیدوار است فیلمش بتواند به گفتمان انسانی درباره فلسطینی‌ها کمک کند.

«به سوی سرزمینی ناشناخته» ساخته فلیفل درباره تلاش‌های ۲ مرد فلسطینی است که در آتن سرگردان شده‌اند و سعی دارند خود را به آلمان برسانند. این فیلم محصول مشترک ۸ کشور است. فلیفل در این باره گفته بود: برای ساختن یک فیلم فلسطینی، باید واقعاً همه مسیر را بسازی، هیچ فیلمی دوباره به همین شکل ساخته نمی‌شود. هر فیلم فلسطینی که ساخته می‌شود یک معجزه است.

در بازار کن امسال چند پروژه فلسطینی با اقبال روبه‌رو شدند که عبارت بودند از «ممنون برای بانکداری با ما» لیلا عباس، «زمین صفر» اثر رشید مشاراوی و «روزی روزگاری در غزه» اثر تارزان و عرب ناصر.

علا کرکوتی یکی از بنیانگذاران گروه پان عربی «مد سلوشنز» که مرکز سینمای عرب در کن را اداره می‌کند، اعلام کرده بود: با وجود اینکه فلسطینی‌ها نه جشنواره سینمایی در سرزمین خودشان دارند و نه غرفه رسمی در بازار بین‌المللی، با این حال سینمای فلسطین یکی از منظم‌ترین و باثبات‌ترین سینمای عربی است که همیشه و هر سال در جشنواره‌ها حضور می‌یابد.

کد خبر 858056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha