روزگاری از برج طغرل که برای جهت‌یابی استفاده می‌شد تا برج‌های آرامگاهی مثل شبلی و علاءالدوله، مرتفع‌ترین بناهای تاریخی پایتخت و اطراف آن به عنوان برج‌های زمان خود شناخته می‌شدند. هرچند این سازه ها شباهتی به تصویر ذهنی امروز ما از برج‌ها نداشته و ندارند.

برج هاي تاريخي

همشهری -نیلوفر ذوالفقاری: رویای ناصرالدین‌شاه برای ساخت بنایی اروپایی و بلند به ساخت شمس‌العماره منتهی شد و مقبره سلطنتی زرتشتیان در شهرری بعدها نام نقاره‌خانه گرفت. این روزها برخی از برج‌های مدرن و سر به آسمان کشیده گذشته پایتخت، به مقصدی برای گشت و گذار تبدیل شده‌اند.

نام مقصد: برج علاء الدوله

نشانی: میدان اصلی شهرستان ورامین

چطور برویم: از جاده خاوران وارد جاده تهران ورامین شوید. در ورامین خیابان ۱۵ خرداد را تا رسیدن به میدان اصلی ادامه دهید.

قدمت: دوره ایلخانیان

امکانات: رستوران، مسجد، سرویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف: پل فیلستان، یخچال حصارکوچک، موزه شهدای ورامین

معرفی : این بنا سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. البته برج علاءالدوله را به نام برج علاءالدین هم می‌شناسند.

تلفیق آجر و کاشی

علاءالدین از نوادگان امام سجاد(ع) بوده که در دوره ایلخانیان درگذشت. طبق اسناد تاریخی ۱۳ سال بعد از فوت او این بنا به یادبود او ساخته شده است. این برج در شمال مسجد جامع قرار دارد و معماری آن به معماری سرداب‌های تاریخی شبیه است. در ساخت بنا هم از آجر استفاده کرده اند. کتیبه خط کوفی موجود در زیر گنبد برج، تلفیق کاشی و آجر بوده و گچ‌بری‌های بین آجرها از نمونه‌های کهن و منحصر به فرد به شمار می‌ آید. ورود به ساختمان برج نیاز به هماهنگی دارد اما بازدید از بنا و محوطه آن رایگان است.

آسمان‌خراش‌هایی به قدمت تاریخ

نام مقصد: برج کردان

نشانی: ساوجبلاغ، ۸۰۰ متری روستای کردان

چه‌طور برویم: از بزرگراه تهران کرج وارد خروجی روستای کردان شوید. دنبال تابلوی خیابان شهید حمید روستایی بگردید.

قدمت: دوران صفویه

امکانات: مسجد، سرویس بهداشتی، رستوران

جاذبه‌های اطراف: آبشار علم‌زمین، پل بانو صحرا، روستای کردان

معرفی : این برج آرامگاهی سال ۱۳۸۰ با شماره ۳۸۲۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد.

آرامگاه شاهزاده حسین و خواهرش

درختان توت و چنار کهنسال محوطه برج، طبیعت این جاذبه گردشگری را سرسبزتر کرده‌اند. این بنای تاریخی با نام برج آرامگاهی شاهزاده حسین نیز شناخته می‌شود و ضریح داخل آن، محل مقبره امامزاده‌ای به همین نام است. این برج به شکل دایره‌ای و چرخشی ساخته شده و برای ساخت آن از مصالحی مثل آجر، آهک، گچ، سنگ و قلوه سنگ استفاده کرده اند. مقبره‌ای با طاق قوس دار و دیوارچینی سنگی در بخش سرداب این برج قرار دارد. بنای دیگری در شمال این برج دیده می‌شود که متعلق به بی‌بی نسا خواهر شاهزاده حسین است.

نام مقصد: نقاره‌خانه شهرری

نشانی: شهرری، شمال امین‌آباد

چه‌طور برویم: از بزرگراه تهران ورامین وارد خروجی بلوار رستگار شوید.

قدمت: دوره سلجوقیان

امکانات: رستوران، رویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف: گنبد امیراینانج، دژ رشکان

معرفی : این بنای قدیمی که به برج نقاره‌خانه معروف است هم محلی برای دیدبانی و حفاظت از ری قدیم بوده و هم نقاره‌زنی به وقت فوت اشخاص معروف.

بر بلندای کوه طبرک

این برج تا زمان قاجاریه پابرجا بوده و گفته می‌شود در بالای کوه نقشی از بهرام گور بوده است. سازنده برج نقاره‌خانه را فردی به نام «بزرگ امید» یا «بورزجمید» نوشته‌اند جزو پیروان آیین زرتشتی بود. او حدود هزار سال قبل برج نقاره‌خانه را بر بلندای کوه طبرک ساخت تا پس از مرگ، جسدش را به‌عنوان غذای پرندگان بر فراز این برج قرار دهند. عده‌ای از مورخان هم برج نقاره‌خانه را مقبره سلطنتی زرتشتیان می‌دانند. بقایای اجسادی که در حفاری‌های برج نقاره‌خانه به‌دست آمده این نکته تاریخی را تا حدودی اثبات می‌کند. تماشای منظره غروب آفتاب و عکاسی کنار این برج تاریخی پیشنهاد می‌شود.

نام مقصد: برج میدانک

نشانی: استان البرز، جاده چالوس، روستای میدانک

چه‌طور برویم: از بزرگراه تهران کرج خودتان را به جاده چالوس برسانید. مسیر را تا رسیدن به بخش آسارا ادامه دهید تا به منطقه حفاظت شده البرز مرکزی برسید.

قدمت: دوره تیموریان

امکانات: رستوران، سرویس بهداشتی، مسجد

جاذبه‌های اطراف: دشت لاله‌ها، غار ری‌زمین

معرفی : برج آرامگاهی میدانک که با نام برج تهمینه شناخته می‌شود، سال ۱۳۵۷ با شماره ۱۵۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدفن قلعه‌بان تیموری

بر اساس پژوهش‌های تاریخی، بنا محل دفن یکی از قلعه‌بانان در قرن‌های هشتم تا نهم هجری قمری بوده است. بنای سنگی برج شامل مقبره‌ای با پلان هشت ضلعی و ایوانی پیش‌آمده در سمت غرب می‌شود. نمای بیرونی بنا تزئینات محراب مانند دارد که بالای آن تزئینات گوشواره ایجاد شده است. پوشش برج در گذشته به‌صورت گنبدی دوپوش مخروطی بود، اما حالا پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوشش زیرین باقی مانده است. برج در میان طبیعت سرسبز واقع شده و بازدید از آن رایگان است.

آسمان‌خراش‌هایی به قدمت تاریخ

کد خبر 858102
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha