یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

ناهید محمدپور: تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر بقای باغات استان اصفهان را به شدت تهدید می‌کند

به گونه‌ای که هم‌اکنون از 70 هزار هکتار اراضی استان حدود 50 درصد آن در معرض خشک شدن قراردارد.

این خبر که چندی پیش خبرگزاری ایرنا آن را اعلام کرد، توسط معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز تایید شد. این مدیر سازمان در خصوص وضعیت زراعت و باغبانی استان اصفهان در سال زراعی جاری می‌گوید: کمبود آب و تداوم خشکسالی باعث شده تا در برخی از مناطق کشت صورت نگیرد و یا میزان کشت 50 درصد کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به تداوم خشکسالی، تولیدات باغی... استان امسال یک‌میلیون تن کاهش داشته باشد. 34 هزار هکتار از اراضی باغی استان نیز در معرض خشک شدن قرار دارند که می‌توان با تمهیدات درست از خشک شدن این باغ‌ها جلوگیری کرد. برای مثال حفر 87 حلقه چاه برای تامین آب مورد نیاز باغ‌های شهرستان‌های اصفهان می‌تواند از جمله این اقدامات باشد.

تلاش‌ها کافی نیست

اما بشنویم صحبت‌های مسئولان و کارشناسان استان اصفهان را درباره مشکلات اخیر باغات. منصور شیشه‌فروش مدیرکل بازسازی و حوادث غیر‌مترقبه استانداری اصفهان در این‌باره می‌گوید: به علت شرایط خاص کم‌آبی و استمرار خشکسالی‌های اخیر در این استان، با اینکه امسال افزایش بارندگی داشتیم اما خشک شدن رودخانه زاینده‌رود ادامه دارد که نمود این خشکسالی‌ها را در قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها نیز می‌توان دید.

 همچنین با توجه به اینکه در شرق اصفهان 25 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، اما به علت کمبود آب رودخانه متحمل خسارت زیادی شده‌اند که البته اقدامات زیادی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

 اگر چه شیشه‌فروش آبرسانی اضطراری به شهرها و مناطق روستایی، آبرسانی با تانکر به باغات، احیای قنوات، ترویج سیستم‌های نوین آبیاری، تامین آب شرب عشایر، اصلاح شبکه فرسوده آب، تامین آب فضای سبز شهرها و آبرسانی به مناطق حفاظت شده اداره کل حفاظت محیط‌زیست را مهمترین مصوبات ستاد حوادث غیرمترقبه استان اصفهان در این‌باره اعلام کرد، اما بسیاری از کارشناسان این اندازه تلاش را قالب قبول ندانسته و معتقدند 30 هزار هکتار از باغات استان نیاز به تامین آب اضطراری دارند، مخصوصاً باغات سیب در شهرستان سمیرم که در ارتفاع قرار دارند.

در بخش صنعت نیز برای نیروگاه برق باید آب کافی در نظر گرفته شود. در صورتی که ستاد حوادث غیرمترقبه تنها به اقداماتی از جمله جلوگیری از پرتی آب، انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر و احداث سد نام می‌برد. که هنوز هم به مرحله اجرایی نرسیده و رئیس این ستاد نیز چشم دوختن به آسمان برای بارش باران را راه رهایی یافتن از این بحران می‌داند.

بحران مدیریت

اما مهدی بصیری کارشناس اداره محیط‌زیست اصفهان، عدم مدیریت درست و به موقع را علت مشکلات کم‌آبی‌های اخیر می‌داند و معتقد است که سال‌ها است دچار بحران مدیریتی شده‌ایم و بی‌برنامگی و فروختن بیش از ظرفیت آب و انتقال آن به استان‌های دیگر را یکی از علت‌های به وجود آمدن این بحران ذکر می‌کند: متاسفانه با توجه به اینکه آب کافی در بخش کشاورزی در نظر گرفته نشده شاهد خسارت زیادی به محصولات و درختان هستیم.

خشک شدن چمن‌ها بهتر از خشک شدن درختان است و شهرداری می‌تواند به‌جای آبرسانی به چمن‌ها، آب را صرف باغات کند چرا که اهمیت و نگهداری یک درخت هزینه و وقت بیشتری می‌طلبد و حفظ آن بسیار مهم تر از حفظ یک چمن است.

همشهری استانها

کد خبر 85821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز