وصول بخش زیادی از طلب ارزی بانک‌ها از بدهکاران خبر خوبی است و می‌تواند بانک‌ها را تا اندازه‌ای از ناترازی فعلی نجات دهند. خبر مهم دیگر اینکه قرار است واردکنندگان موبایل رتبه‌بندی شوند و همچنین اینکه ۶ استان ایران همچنان در تله تنش آبی قرار دارند.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین، محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی گفت: سرانجام ۸ سال پس از ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیرتعهدات ارزی موضوع ماده (۴۶) این قانون تعیین تکلیف نهایی شد و در مسیر تسویه قرار گرفت؛ در نتیجه این اقدام، زمینه تعیین تکلیف و تسویه بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی فراهم می شود.

وی افزود: اکنون با فراهم شدن بستر اجرایی مورد نیاز، بانک مرکزی آمادگی خود را برای تعیین تکلیف نهایی و تسویه تعهدات ارزی قطعی احراز شده در ارتباط با ماده قانونی مورد اشاره اعلام نموده و فرآیند شناسایی و ثبت بدهی ارزی متناظر با تعهدات ارزی احصاء شده در دفاتر مالی بانک مرکزی نیز در حال انجام است.

آرام گفت: این اقدام علاوه بر بهبود شفافیت ترازنامه بانک‌ها، بستر لازم برای تعیین تکلیف و تسویه نهایی تعهدات ارزی گذشته و آزادسازی وثایق تعداد زیادی از شرکت‌ها، تجار و فعالین اقتصادی را در ارتباط با چندین هزار ثبت سفارش، فراهم خواهد کرد. این موضوع می‌تواند ترازنامه تعدادی از بانک‌های دولتی و برخی از بانک‌های فعال در بورس را نیز متاثر کند.

رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون وزارت صمت از رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل بر اساس ارائه خدمات پس از فروش خبر داد و گفت که این موضوع بر سهمیه واردات اثر خواهد داشت. به گفته وی از تمام واردکنندگان موبایل تعهد گرفته شده که سامانه خدمات فروش و سامانه شفافیت فروش داشته باشند. در حال حاضر سه شرکت اصلی سامانه‌ها را کامل کرده‌اند.

به گفته معاون وزیر صمت، گزارشی از اصناف مبنی بر اینکه بر نحوه ارائه تسهیلات به سراهای بزرگ رسیدگی شود دریافت شده، اما امکان رسیدگی به این موضوع در وزارت صمت نیست، زیرا اطلاعات بانک‌ها را در اختیار نداریم، اما از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا به این موضوع رسیدگی شود و اگر رانتی بوجود آمده اصلاح شود.

افت صادرات فرش

مرتضی حاجی‌ آقا میری، رئیس کمیسیون فرش اتاق ایران با اشاره به آمار صادرات فرش دستباف طی سال‌های گذشته اظهار امیدواری کرد که در دولت آینده سیاست‌هایی اتخاذ شود که علاوه بر رشد صادرات به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. او اظهار کرد: حدود سه سال است که عملا مرکز ملی فرش در حالت تعلیق به سر می‌برد و با تشکیل مرکز ملی صنعت خلاق فرش نیز هیچ فعالیتی صورت نگرفته است.

وی افزود: صنایع دستی نیز همچون فرش ظرفیت مناسبی برای کشور ما است چرا که از ۴۰۰ رشته شناخته شده صنعت در جهان ۳۰۰ رشته در ایران فعال است و حتی بالاتر از کشوری همچون چین هستیم و در زمینه صنایع دستی رتبه اول را داریم. هیچ استانی در کشور نیست که فرش و صنایع دستی در آن فعال نباشد. سراسر پهنه جعرافیایی ما دراین حوزه فعالیت می‌کنند و این نشان می‌دهد که اگر از همه ظرفتی‌های خود را در کشور به کار گیریم، میزان اشتغال و ارزآوری در کشور ما افزایش می‌یابد.

مشمولان جدید مالیات ارزش افزوده

مهدی رعنایی معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: فراخوان مرحله دهم موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شد. به این ترتیب فروشندگان انواع غذا، لوازم و تجهیزات مرتبط با حیوانات اهلی، فروشندگان انواع ادوات و آلات موسیقی از هر نوع، فروشندگان انواع لوازم آرایشی و ارائه دهندگان خدمات ماساژ مشمول مالیات شده‌اند.

او تاکید کرد: صاحبان آتلیه‌های عکس و فیلم، ارائه کنندگان خدمات مربوط به برگزاری سمینار، همایش، کنفرانس، جشنواره، گردهمایی و انواع مراسم، فروشندگان انواع عینک آفتابی و لنزهای تماسی، فروشندگان انواع ضایعات فلزی، فروشندگان قهوه فرآوری شده، کاکائو، نسکافه، پودر و خمیر حاصل از آنها و فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات حفاظتی از قبیل دزدگیراز این پس باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

به گفته رعنایی، فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله دهم ثبت نام این نظام مالیاتی، جزو مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوطه، خواهند بود.

حمایت از شهرکهای صنعتی

فرشاد مقیمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تدوین بسته حمایتی در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت که در حال حاضر ۱۲ درصد واحدهای شهرک‌های صنعتی راکد هستند و بسته حمایتی و تشویقی از بخش صنعت، معدن، تجارت و حوزه کسب و کار تدوین شده و روز دهم تیر ماه رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در این بسته به مباحث مختلفی از جمله مسائل ارزی و بانکی، مالی و غیره پرداخته شده که هنوز در دست تدوین است و نهایی نشده است. بسته قوه قضائیه در حوزه حمایت از تولید هم در هفته قوه قضائیه یعنی یکم تا هفتم تیر ماه رونمایی می‌شود. مقیمی افزود: از مجموع بیش از ۵۴ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، ۶۸۵۰ واحد راکد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد. مقیمی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۹۰۰ واحد راکد احیا شود، گفت: همچنین ۱۵۰۰ واحد و طرح تحت تملک بانک‌ها هستند.

وی درباره وضعیت تأمین برق واحدهای صنعتی نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، محدودیت‌هایی بر مجموعه شهرک‌ها و واحدهای صنعتی تحمیل شده و هفته‌ای یک روز برق واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی قطع می‌شود که البته استان به استان متفاوت است.

استاندارد خدمات پس از فروش خودرو

محمد حسین طاهری، مدیرکل استاندارد استان تهران از صدور نخستین پروانه استاندارد اجباری خدمات پس از فروش خودرو در کشور خبر داد. و اعلام کرد: هر گاه اجرای استاندارد کالا یا خدماتی مشمول مقررات استاندارد اجباری باشد، تولید، توزیع، تمرکز و عرضه آن کالا و یا خدمت بدون مجوز استاندارد ممنوع است.

او تاکید کرد کرد: با تصویب شورای عالی استاندارد، در راستای حصول اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده، تعیین حداقل سطح کمی وکیفی خدمات عرضه شده توسط نمایندگی‌های مجاز عرضه کنندگان خودرو و همچنین حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلب رضایت مشتریان، این استاندارد مشمول مقررات استاندارد اجباری شد.

۶ استان درگیر تنش آبی

بر اساس اعلام وزارت نیرو، خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در کشور برقرار است و هم‌اکنون ۶ استان کشور با تنش آبی روبرو هستند که به ترتیب شامل تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: میزان بارش‌ها در کل پهنای کشور در سال آبی جاری ۳ درصد بیش از شرایط نرمال به ثبت رسیده و این در حالی است که بارندگی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده به طوری‌که میزان بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان بودیم.

کد خبر 858452
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha