شاید رای مردم سوئیس به نفع توسعه انرژی‌های پاک یک انقلاب به شمار بیاید اما همچنان نفت‌فروشان دنیا از جمله روسیه درگیر جنگ با اوکراین نگران کاهش قیمت جهانی نفت است و جنگ غلات بین آمریکا و چین هم بالا گرفته است.

جنگ سویا

به گزارش همشهری آنلاین، رای دهندگان سوئیسی در یک همه‌پرسی شرکت می‌کنند تا به قانونی رای دهند که توسعه انرژی تجدیدپذیر را شتاب می‌بخشد.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۷۳ درصد از رای دهندگان، با قانونی که هدف آن، تضمین تامین برق بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر است، موافقت خواهند کرد.

کمتر از دو ماه قبل، سوئیس نخستین کشوری شد که از سوی یک دادگاه بین‌المللی، برای عدم انجام اقدامات کافی در مبارزه با تغییرات اقلیمی، محکوم شد. قانون جدیدی در سال گذشته، توسط پارلمان سوئیس تصویب شد و اکثر سازمان‌های محیط زیستی، از این قانون و اهداف آن، حمایت کرده اند. با این حال، تعداد معدودی از گروه‌های محیط زیستی که مخالف آن هستند، موفق شده اند حمایت کافی برای برگزاری همه‌پرسی در این خصوص، کسب کنند.

انتقاد نفتی روس‌ها

ایگور سچین مدیرعامل شرکت روس نفت و از نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، از افزایش ظرفیت مازاد تولید که اقدامات اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را خنثی کرده است، به شدت انتقاد کرد و گفت: : ایجاد ذخایر توسط شرکت‌های غربی و خاورمیانه‌ای که مشاهده می‌کنیم، ممکن است انتظار تغییرات جدی در بازار باشد.

او افزود: وجود چنین «بشکه‌های خیالی» که می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر بازار داشته باشد، اثر کاهش داوطلبانه تولید توسط کشورهای عضو اوپک را خنثی می‌کند. این مسئله را قیمت‌های بازار هم نشان می‌دهد که پس از تصمیم اخیر وزیران کشورهای عضو اوپک پلاس، کاهش یافت.

بعضی از اعضای اوپک پلاس از جمله روسیه، یکشنبه گذشته توافق کردند حذف تدریجی کاهش داوطلبانه اضافی به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را از اکتبر آغاز کنند. اوپک پلاس همچنین موافقت کرد که کاهش داوطلبانه کلی به میزان ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

جنگ سویا بین آمریکا و چین

انجمن سویای آمریکا اعلام کرد کشاورزان آمریکایی از سیاستگذاران آمریکایی خواسته‌اند که موادغذایی را در جنگ تجاری با چین دخالت ندهند، در حالی که نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه تنش‌ها بین دو کشور باعث کاهش تجارت کشاورزی می‌شود.

ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور ایالات‌متحده، تعرفه‌های سنگینی را بر کالاهای چینی اعمال کرد و این نگرانی را ایجاد کرد که می‌تواند به صادرات کشاورزی ایالات‌متحده به چین آسیب بیشتری وارد کند و پکن قول داده است که تلافی کند. ایالات‌متحده از زمان جنگ تجاری دولت ترامپ، به طور قابل‌توجهی سهم بازار خود را در چین از دست داده است، زیرا محموله‌هایی مانند سویا آسیب دیده است. کشاورزان سویا و غلات آمریکایی در این رویداد گفتند که در حال تعامل با خریداران چینی برای تقویت روابط تجاری هستند.

ایالات‌متحده برای صادرات محصولات کشاورزی خود به چین وابسته است اما عرضه ارزان‌تر از برزیل و آرژانتین، سهم بازار این کشور را محدود کرده است.

سبقت اِنویدیا از اپل

پس از آنکه ارزش شرکت اِنویدیا از مرز ۳ تریلیون دلار گذشت، این غول تراشه‌سازی از اپل پیشی گرفت و به دومین شرکت ارزشمند جهان تبدیل شد. عبور انویدیا از اپل، نقطه عطفی در عملکرد شرکت‌های فعال در دره سیلیکون محسوب می‌شود؛ جایی که اپل از زمان عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ بر آن سلطه داشته است.

ارزش بازار انویدیا اندکی کمتر از شرکت فناوری نرم افزار مایکروسافت قرار گرفته است. سازنده سیستم عامل ویندوز همچنین یک بازیگر کلیدی در صنعت هوش مصنوعی است و بزرگترین سرمایه گذار در شرکت OpenAI سازنده چت جی‌پی‌تی ChatGPT است.

کد خبر 858454
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha