چند روز گذشته خبری در باره راه‌اندازی گروه سینمایی فرهنگ توسط سازمان سینمایی منتشر شد. این گروه جدید قرار است به پخش فیلم‌هایی که کم تر فروش دارند کمک کنند. اما چند مسئله و ابهام در این زمینه به وجود آمده است.

سر در سینما

به گزارش همشهری آنلاین، بعضی از این سئوالات و ابهامات مربوط به ماهیت این گروه بوده و بعضی دیگر در باره سازوکار و نحوه فعالیت آن. این سئوالات که در نقدها و نظرها در باره این گروه تازه تأسیس مطرح می شد دربرگیرنده چند مسئله اصلی بود:

گروه فرهنگ یا فیلم‌های غیر تجاری؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در باره گروه فرهنگ مطرح شده، ‌ عنوانش است. عنوان این گروه سینمایی این شبهه را ایجاد کرده که آیا مگر بقیه فیلم‌هایی که اکران می‌شوند، ‌ در حوزه فرهنگ نیستند؟ اما ظاهرا منظور از فرهنگی فیلم‌هایی است که تجاری نیستند و در مقایسه با کمدی‌های پرفروش سهم کم‌تری هم از فروش دارند. ‌ هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه سینماشهر، که گروه سینمایی فرهنگ قرار است زیرنظر این موسسه فعالیت کند، در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته در باره این شبهه این طور جواب داده است: در حوزه حمایت از آثاری که عمدتاً تجاری نیستند واژه فرهنگی را اطلاق می‌کنیم البته کل سینما در حوزه فرهنگ قرار می‌گیرد ولی خیلی از آثار برای فضای تجاری و گیشه طراحی و ساخته می‌شوند. درنتیجه این گروه و این نامگذاری نافی فعالیت دیگر همکاران و آثارشان نیست. برخی آثاری که روی پرده سینماها هستند گیشه پرفروشی ندارند و آنچنان که باید در چهار هفته اول اکران - که بر اساس قراردادها تعیین می‌شود- نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند، در حالی که ارزشمند هستند لذا این فیلم‌ها همیشه در سایه فیلم‌های کمدی و پرفروش قرار می‌گیرند. در این زمینه همیشه بحثی وجود داشت مبنی بر این که چرا گیشه را فیلم‌های کمدی تسخیر کرده‌اند؟ برای این مسئله باید راهکاری اتخاذ می‌شد تا تمام فیلم‌های ارزشمند، دارای یک طراحی ویژه باشند و مدت زمان بهتری را برای اکران در اختیار بگیرند در نتیجه طرحی پیشنهاد شد تا در مجموعه‌های سینمایی که بیشتر از پنج سالن دارند، تعاملی صورت گیرد که از ادامه اکران آثار شرح داده شده، حمایت شود.

سازوکار گروه سینمایی فرهنگ چیست؟

این گروه ‌قرار است با تشویق پردیس‌های سینمایی دارای ۵ سالن، به افزایش مدت اکران فیلم‌های غیرتجاری که معمولا اکران‌های محدود و در سئانس‌های کم‌تر داشتند، یاری کند. او گفته امسال قرار است حداکثر ۱۴ هفته اکران برای نمایش فیلم‌ها اجرایی شود چون سال گذشته اکران طولانی برخی فیلم‌ها باعث اعتراض‌هایی شد. امسال حداکثر سقف اکران ۱۴ هفته است و این تمهید هم اندیشیده شد که اگر قرار باشد اکران فیلم‌های تجاری تداوم داشته باشد سینمادار در قبال نمایش آن سالن‌هایی را هم برای نمایش آثاری از حوزه فرهنگ و اندیشه درنظر بگیرد؛ یعنی اگر فیلمی‌مثل «آسمان غرب» که تعداد سالن‌های فعلی آن به کمتر از ۵۰ رسیده ولی هنوز پتانسیل نمایش دارد، بتواند اکران خود را ادامه دهد.

بنابراین با پردیس‌های سینمایی با بیش از پنج سالن توافق شده که یک سالن خود را در اختیار نمایش آثار فرهنگی بگذارند تا اکران آن‌ها پس از چهار هفته (کف فروش) ادامه داشته باشد و در قبال آن از پنج هفته نمایش فیلم‌های تجاری بهره‌مند شوند؛ یعنی به واسطه نمایش آثار تجاری پرفروش، فیلم‌های فرهنگی که در گیشه اقبال جدی نداشتند همچنان می‌توانند در سینماهای بزرگ اکران شوند تا علاوه براینکه اکران فیلم‌های تجاری ادامه می‌یابد، فیلم‌های فرهنگی یا غیرتجاری نیز در طول زمان بتوانند مخاطب بیشتری داشته باشند. با این تصمیم هم صاحبان آثار تجاری و هم صاحبان آثار فرهنگی ‌توانند از فرصت نمایش در پردیس‌های مهم کشور برخوردار شوند.

گروه سینمایی فرهنگ، با هنر و تجربه چه تفاوتی دارد؟

گروه هنروتجربه که از سال‌ها پیش راه‌اندازی شده، فیلم‌های تجربه اول یا فیلم‌هایی را که ساخت تجاری و بازیگر مطرح ندارند، اکران می‌کند. همپوشانی این دو گروه یکی از سئوالاتی بود که در این چند روز مطرح شد و حتی گمان حذف گروه هنر و تجربه هم پیش آمد. اما طبق گفته‌های میرزاخانی این گروه ارتباطی به هنروتجربه ندارد و تفاوت عمده این دو در تعداد ساعت‌های اکران و نوع فیلم‌هاست. او گفته است در گروه هنر و تجربه عمده نامه‌ریزی‌ها به صورت تک سئانس و در چند سینمای محدود یعنی هفته‌ای یکی دو سانس است در حالی که با آنچه در گروه سینمایی فرهنگ پیش‌بینی شده بخشی از آثار هنر و تجربه که دغدغه اکران را داشتند می‌توانند در این بسته اکران باشند و امکان نمایش دو ماهه روی پرده سینماها را در سالن‌های بیشتر به خود اختصاص دهند.

کد خبر 858700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha