رضا شاه‌منصوری، کارشناس حقوقی فوتبال با استناد به آیین‌نامه انضباطی فدراسیون می‌گوید اگر بعضی از جرم‌هایی که مطرح شده، ثابت شود محرومیت‌های سنگین در انتظار بعضی از افراد است.

فساد

همشهری آنلاین- پرونده فساد یکی از مهمترین سوژه‌های فوتبال ایران در هفته‌های اخیر بوده است. مدتی پیش استارت مبارزه با فساد از سوی نهادهای قضایی زده شد و بعد از مطرح شدن نام باشگاه مس رفسنجان، چند روزی است که اسامی افراد دیگری هم به این پرونده اضافه شده است. لیست اسامی پرتعداد است و اتهامات زیاد. البته بیشتر از اینکه مراجع قضایی اخباری درباره اتهامات وارده منتشر کنند، این شایعات هستند که هر روز پررنگ‌تر می‌شوند و به ابهامات پرونده را بیشتر می‌کنند. در حدی که رضا شاه‌منصوری، کارشناس حقوقی فوتبال در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، می‌گوید: «فضای رسانه‌ای در این مورد کمی به بیراهه رفته و این در حالی است که هنوز مشخص نشده که این تخلف‌ها در چه تاریخی و توسط چه افرادی رخ داده است. این مسائل باید در مراجع قضایی احراز شود.»

اگر ثابت شود که جرمی اتفاق افتاده است، مجازات چه خواهد بود؟ آیا عنوانی از باشگاهی پس گرفته می‌شود یا فقط جریمه شامل حال مجرمان می‌شود؟ شاه منصوری می‌گوید: «در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال در سال ۹۷ آمده است افرادی که جزو خانواده فوتبال هستند، اگر در تبانی یا دست داشتن در نتیجه مجرم شناخته شوند با محرومیت و جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد. از طرفی در بحث تبانی یا دست بردن در نتیجه، حتی تیم‌ها هم در خطر سقوط به دست پایین‌تر قرار دارند و حتی اگر ثابت شود تیمی با این روش قهرمان شده، قهرمانی آن تیم پس گرفته می‌شود و به رده پایین‌تر سقوط خواهد کرد. البته گاهی اوقات ممکن است این تخلفات یک ارتشاع ساده باشند که به عنوان مثال تخلفی صورت گرفته ولی آن تخلف، دست بردن در نتیجه یا تبانی نبوده است، آن وقت دیگر منصفانه نیست تیمی سقوط کند.»

شاه‌منصوری معتقد است که فعلا هیچ جرمی ثابت نشده است و درباره اتهاماتی که به بعضی از افراد نظیر افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران وارد است، ابهاماتی وجود دارد. او توضیح می‌دهد: « در یکی از موارد نام اقای خداداد افشاریان مطرح شده و این در حالی است که خیلی‌ها نمی‌دانند او در زمان صعود مس به لیگ برتر، رییس کمیته داوران نبود. باید این را هم در نظر گرفت که آیا این اتفاقات، به مسائلی به جز تبانی یا تغییر نتیجه بر می‌گردد یا اینکه به بحث تغییر نتیجه یا تبانی افراد مربوط است. در حال حاضر نمی‌توان به صورت قاطعیت در مورد اتفاقات اخیر صحبت کرد و این موضوع نیاز به ثابت شدن در مراجع قضایی دارد. بحث دیگر هم این است که آیا برای برخی افراد قرار بازداشت صادر شده یا قرار وثیقه که منجر به بازداشت شده است. در قانون مجازات هم اصل بر برائت است و تا زمانی که حکمی قطعی نشود نمی‌توان به افراد تهمت زد، حتی همین چند نفری که اسمشان در رسانه‌ها مطرح شده است.»

او در پایان حرف‌هایش می‌گوید: «در حال حاضر مسئله مهم این است که اگر جرمی صورت گرفته، توسط مراجع قضایی تایید و اگر این اتفاق بیفتد طبیعتا کار جلو می‌رود. حکم‌هایی که توسط مراجع قضایی صادر می‌شود برای دیگر نهادها قابل اجرا است.»

کد خبر 858721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    19 1
    اگر اقایان خودشان سالم باشند باید برای یکبار هم که شده این فوتبال الوده به انواع فساد را از زد و بند و دلالی و نا عدالتی نجات داده و طبق قانون مبارزه با فساد احکام را در خصوص هر تیم و فردی اجرا کنند وگرنه وضعیت از هم که هست بدتر خواهد شد
  • لنگیها حسرت ستاره آسیایی دارند IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    22 6
    تن ماهی لنگی مثل ستاره آسیایی بدون جام خواهد شد
    • سامان IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
      5 15
      کیسه جان اتفاقاً ما پرسپولیسی ها منتظر احکام هستیم تا اون قهرمانی کذائی بدون باختتون وضعیتش روشن بشه تا ببینیم فدراسیون ششتقلالی بازهم مثل کسر امتیاز امسال دوباره برگشت میده یا ششتقلال میره دسته سه جاییکه حقش هستش
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    20 1
    با سلام قوه قضاییه در محکی بزرگ‌ ورود کرده به فسادی که حدود ۱۰سال است ورد زبان مردم هست و بعض میدانها چنان قضاوتها واضح غیر عادلانه بوده که عدم برخوردها فدراسیون فوتبال شایبه همدستی انرا ایجاد کرده ،الانم نباید جوری وانمود کنند و قوه قضاییه را گول بزنند که مشکل فقط مربوط به یه تیم ویک سال است ،اگر اینجور شود واقعا عدالت مظلوم ومورد تمسخر خاطیان قرار خواهد گرفت ،قوه قضاییه یا نباید ورود می کرد که قطعا با کوتاهی فدراسیون مجبور شده است وحالا که ورود کرده باید مو را از ماست بکشد و محیط را برای ورزشکاران وجوانان پاک‌نماید،اینجا بحث یک خلاف اقتصادی نیست ،در این موضوع الگو سازی ویرانگر برای نسل جوان ونوجوان کشور مطرح است.
  • حسین IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    16 0
    این کارا فقط واسه سرگرم کردن مردم هست هیچ خبری نیست دوباره سر وکله ی اینا رو تو فوتبال میبینیم
  • داربوش AU ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    5 5
    بیشترین تخلف و رشوه ها. برای تیم پرسپولیس و استقلال هست و تراکتور. اینها روشن بشه. میبینید که چه دزدی‌هایی شده
  • فتح اله ماهرانی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    9 1
    لطفا تیمهای که با سکه رشوه به داوران دادند سقوط کنند خدا به فریاد اون داورهای کثیف برسد
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    10 0
    این صحبت ها یی که ایشان فرموده کاملا درست اما کار جای دیگری عیب دارد این که به سبب حفظ آبروی بعضی از تیم ها یا نفرات دروغ خواهند گفت کما این که از قبل به مردم اثبات شده دروغگوترین مسوولین تمام جهان در کشور ما حضور دارند (شما هم منتشر نمیکنی چون حرف حق تلخه)
  • امیر IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    0 0
    بابا ماست مالی میشه مثل بقیه مفاسد
  • نو IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    1 0
    تیم پرسپولیس همیشه با داوری،قهرمان میشه ولی توی آسیا،از گروهش،صعود نکرد