وزارت بهداشت ملکف شده سالانه ۵درصد از میزان زایمان‌های سزارین را کاهش دهد و حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سیاستگذاری در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران محقق شده است.

زایمان

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: همین چند وقت پیش بود که نخبگان مامایی کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت از افزایش آمار ۵۶ درصدی سزارین در کشور و خطر مرگ و میر زنان خبر دادند.

صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت هم اواخر سال گذشته آمار سزارین در ایران را بیش از دو برابر میانگین جهانی (۱۵ درصد) عنوان کرده و گفته بود: سزارین تمامی عوارض یک عمل جراحی اعم از عارضه بیهوشی، چسبندگی ارگان‌های داخل شکم و خونریزی را به همراه دارد و این در حالی است که زایمان طبیعی یک فرآیند فیزیولوژیک است.

جباری ابراز امیدواری کرده بود که با ابلاغ دستورالعمل ماده ۵۰ قانون جوانی جمعیت این آمار روند کاهشی به خود بگیرد.

ماده‌ای که بر اساس آن وزارت بهداشت ملکف شده سالانه ۵ درصد از میزان زایمان سزارین را نسبت به نرخ کل زایمان در کشور تا رسیدن به میانگین جهانی کاهش دهد. حالا به نظر می‌رسد این سیاست‌گذاری تا حدودی محقق شده، چون در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این روند کاهش ۱.۱۶ درصدی داشته است.

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: بیمارستان‌های دانشگاه، مراکز ارجاعی سطح کشور هستند و به همین دلیل این میزان کاهش سزارین در ۱۴۰۲ عدد خوبی است. به جز این روند کاهشی، در زمینه زایمان طبیعی نخست‌زا، زایمان بی‌درد و کاهش اندکس مورتالیتی، کیفیت در مراقبت‌های بارداری شاهد شاخص صعودی هستیم. البته زایمان‌های سخت و پیچیده هم در بیمارستان‌های ما به شکل سزارین هم انجام می‌شود.

سهرابی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی منجر به افزایش میل مادران به زایمان‌های طبیعی شده است، عنوان می‌کند: کلاس‌های آموزشی برای روش‌های مختلف زایمان برگزاری می‌شود، البته برخی مادران ترس از زایمان دارند، به همین دلیل روش‌های زایمان طبیعی بدون درد هم وجود دارد و همین مساله بر کاهش اضطراب این مادران و تمایل به زایمان‌های طبیعی مؤثر بوده است.

این مسئول با تاکید بر این که تمام هزینه‌های زایمان طبیعی در حال حاضر از سوی بیمه پرداخت می‌شود، ادامه می‌دهد: رایگان شدن زایمان طبیعی با اجرای قانون جوانی جمعیت عامل مؤثر دیگر بر این روند کاهشی سزارین‌ها بوده است. البته پیش از اجرای این قانون هم هزینه زایمان طبیعی بالا نبود و ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت می‌شد اما اکنون تمام هزینه‌ها از سوی بیمه پوشش داده می‌شود.

سهرابی درباره روش‌های جدیدی که به حوزه زایمان طبیعی اضافه شده‌ هم عنوان می‌کند: انواع مختلف زایمان‌های طبیعی وجود دارد که البته چندان جدید هم نیستند و در دنیا معرفی شده‌اند. تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که مادران می‌توانند با آنها زایمان‌های بدون درد هم داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه درباره اقداماتی که منجر به کاهش سزارین‌های تقویمی شده است هم بیان می‌کند: هر چند که اطلاع رسانی به خانواده‌ها درباره به خطر افتادن سلامت جنین در صورت مداخله در زمان تولد انجام شده، اما مهم‌ترین دلیل نظارت‌هایی است که از سوی حوزه درمان بر بیمارستان‌ها صورت گرفته است. آمار سزارین‌ها در بیمارستان‌ها در طول سال آمار مشخصی دارد که البته کمی هم دچار تغییر می‌شود اما اگر این اعداد در روزهای خاص افزایش قابل توجه داشته باشند، در اعتباربخشی و ارزیابی معاونت درمان ثاثیرگذار است. در این باره تذکرات کتبی و در برخی موارد برخوردهای قانونی با بیمارستان‌های متخلف دراین حوزه انجام می‌شود.

کد خبر 858800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha