دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکایی‌ها خود را آماده ماجرای تازه‌ای می‌کنند. افراد کلیدی عضو دولت جورج بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به‌زودی ممکن است مجبور شوند در مقابل کنگره این کشور درباره اتهامات مربوط به شکنجه و تشکیل جوخه‌های مرگ و ترورهای محرمانه سازمان سیا شهادت دهند.

درصورت آغاز این پروژه، افرادی چون دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری وقت  آمریکا در رده‌های نخست متهمان این پرونده قرار خواهد گرفت.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، دمکرات‌ها در آمریکا در حال فشار بر کنگره هستند تا یک تحقیق و تفحص کامل درباره رفتار آمریکا در جنگ بر ضد‌تروریسم انجام شود.

آمریکا اکنون خود را برای یکسری از تحقیقات آماده می‌کند که در آن مقامات ارشد دولت بوش تحت بازجویی یک دادستان ویژه قرار خواهند گرفت که می‌تواند از آنان بخواهد در مقابل کنگره شهادت دهند. به نوشته گاردین، بوش و همکارانش ممکن است حتی با اتهامات جنایی نیز مواجه شوند.

تعدادی از آزادشدگان گوانتانامو قرار است تا ماه آینده با تاسیس سازمانی به نام مرکز عدالت برای گوانتانامو از بوش و دولت وی به خاطر مشارکت در شکنجه و اعمال غیرقانونی دیگر در دادگاه‌های اروپا شکایت کنند. این روزنامه انگلیسی نوشت: اتهامات وارده بر دولت بوش شامل چندین مورد از‌جمله سیاست شکنجه وی، برنامه سری سیا برای ترور و نقش افرادی همچون دیک‌چنی و دونالد رامسفلد می‌شود.

براساس این گزارش، کارل رو، مشاور سیاسی بوش، در این راستا مجبور شد در مقابل کنگره ظاهر شود و پشت درهای بسته شهادت دهد.

از سوی دیگر همچنین کمیته اطلاعاتی- امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار دسترسی به اسناد سیا شده و اعلام کرده است که قانونی بودن یا قانونی نبودن مخفی نگهداشتن این موضوع از کنگره را که سیا یک جوخه مرگ و ترور در زمان بوش تشکیل داده بود بررسی می‌کند.

گاردین در ادامه این گزارش نوشت: این اقدمات از سلسله اقدامات دمکرات‌هاست که بر دولت جدید آمریکا و کنگره تسلط دارند و می‌خواهند برخلاف سلیقه شخصی باراک اوباما سوء‌استفاده دولت بوش از قدرت را برملا کنند.

باراک اوباما تاکنون در چندین موقعیت پیش آمده، روی خوشی به انجام تحقیقات دراین باره نشان نداده است. اوباما ترجیح می‌دهد در شرایط فعلی به جای تمرکز بر گذشته، به اوضاع اقتصادی و سلامت توجه کند.  اوباما ممکن است نفوذ چندانی بر جریان انجام تحقیقاتی که بسیار جنجالی خواهد شد نداشته باشد. یکی از این تحقیقات قرار است توسط اریک هولدر دادستان کل آمریکا آغاز شود.

نتایج یک تحقیق درباره استفاده از تکنیک‌های شکنجه و بازجویی در دولت بوش قرار است تا 2هفته دیگر منتشر شود. یک تحقیق دیگر نیز تا آخر تابستان درباره چگونگی مشارکت مقامات دادگستری در قانونی اعلام کردن این تکنیک‌ها منتشر خواهد شد.

گاردین اعلام کرده است: فشار افکار عمومی پس از انتشار این دو گزارش باعث خواهد شد دادستان کل آمریکا یک دادستان ویژه برای رسیدگی به جرایم بوش و همه دولتمردانش تعیین کند.

3 روز پیش هم در خبرها آمده بود که سامی الحاج خبرنگار شبکه الجزیره که بیش از 6 سال در پایگاه گوانتانامو در بازداشت آمریکا بود، خود را برای اقامه دعوی ضد‌جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، آماده می‌کند.

سامی الحاج قصد دارد به همراه دیگر زندانیان گوانتانامو شکایت نامه مشترکی را ضد‌جورج بوش و دیگر مقام‌های دولت وی تنظیم کند. الحاج که تابعیت سودانی دارد، در سال 2002 دستگیر شد و مدت 6سال در زندان بود تا اینکه  ماه می‌سال 2008 از زندان آزاد شد. وی   قصد دارد بوش و دیگر اعضای دولت وی را به اتهام بازداشت و شکنجه غیرقانونی خود و دیگر زندانیان به دادگاه بکشاند.

سامی الحاج یکی از بنیانگذاران مرکز عدالت گوانتانامو است که ماه گذشته از جانب زندانیان سابق این زندان و با هدف به جریان انداختن روندهای حقوقی ضد‌دولت بوش تاسیس شد.

این مرکز قصد دارد شکایت نامه‌ای ضد‌بوش مانند آنچه ضد‌ژنرال آگوستو پینوشه، دیکتاتور پیشین شیلی تنظیم شد و به دستگیری وی در سال 1998 در انگلیس انجامید، تنظیم کند.

کد خبر 85908

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز