تخریب محیط‌زیست صرفا آسیب‌های جانبی جنگ نیست، در مورد جنایات صهیونیست‌ها در غزه می‌توان گفت که هدف ارتش اسرائیل است. سالهاست فلسطینی‌ها در منطقه حائل با سمپاشی هوایی علف‌کش‌ها، تخریب مزارع و تیراندازی توسط نیروهای اشغالگر مواجه بوده‌اند اما حالا اسرائیل هر گیاه بلندتر از ۱ متر را هم نابود می‌کند.

غزه

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: جنگ‌ها تأثیرات عمیقی بر محیط زیست دارند، و جنگ غزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی اسرائیل همان جنایتی را که با نسل‌کشی مردم بی‌دفاع غزه انجام داده بر سر محیط‌زیست این سرزمین نیز اعمال کرده است. برخی حقوقدانان با استفاده از واژه «بوم‌کُشی» (ecocide) معتقدند می‌توان علیه اسرائیل به دلیل جنایت علیه محیط زیست غزه در دادگاه‌های بین‌المللی پرونده تشکیل داد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای به اندازه ۲۶ کشور

دکتر بنجامین نیمارک، مدرس ارشد و محقق دانشگاه کوئین مری لندن: انتشار کربن در ۱۲۰ روز اول جنگ، به تنهایی از میزان انتشار ۲۶ کشور بیشتر بوده است. با درنظر گرفتن زیرساختارهای جنگی ساخته شده در منطقه، این مقیاس به ۳۶ کشور می‌رسد. در این دوره ۱۲۰ روزه، فعالیت‌های نظامی شدیدی از جمله بمباران، پروازهای شناسایی و حملات موشکی سنجیده شده است. محققان بر فوریت اضافه شدن «گزارش اجباری گازهای گلخانه ای نظامی» از طریق نهاد بین‌المللی UNFCCC (کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد درباره تغییر اقلیم) تاکید کرده‌اند.

یک قدم تا پرتگاه

دکتر پاتریک بیگر، مدیر تحقیقات پروژه آب و هوا و جامعه، اندیشکده عدالت اقلیمی مستقر در ایالات متحده: انتشار کربن مرتبط با تهاجم اسرائیل به غزه مهم‌ترین دلیلی نیست که جامعه جهانی باید برای آتش بس به اسرائیل فشار بیاورد. جان تک‌تک افراد هنوز در خطر است. با این‌حال این تحقیق برخی از اثرات بلندمدت اجتماعی و زیست محیطی جنگ را نشان می‌دهد و یادآوری می‌کند که درگیری‌های مسلحانه، ما را به پرتگاه گرمایش فاجعه بار جهانی نزدیک‌تر می‌کند.

هر پوشش گیاهی بالای ۱ متر دشمن است

سمر صفیه، پژوهشگر و کارمند وزارت محیط زیست که این روزها در چادرهای پناهجویان در رفح زندگی می‌کند: ما در یک فاجعه زیست محیطی زندگی می‌کنیم که فجایع دیگری در آینده به همراه خواهد داشت. عبور تانک‌ها از زمین‌های ما، حاصلخیزی آن را نیز از بین می‌برد. بر اساس تحقیقات دانشگاه گلداسمیتز لندن (گروه تحقیقاتی Forensic Architecture) تانک‌های اسرائیلی مزارع و باغ‌های کشاورزی را ویران کرده‌اند برای ارتش اشغالگر اسرائیل هر گونه پوشش گیاهی بالاتر از یک متر تهدید امنیتی محسوب می‌شود و باید نابود شود. تخریب محیط‌زیست فقط آسیب‌های جانبی جنگ نیست، بلکه هدف ارتش اسرائیل است. بولدوزرهای اسرائیلی مزارع و باغ ها را تا عمق ۳۰۰ متر در منطقه حائل در امتداد مرز شمالی بین اسرائیل و نوار غزه را پاکتراشی کرده است. از ۱۷۰ کیلومتر مربع زمین کشاورزی که قبل از جنگ در غزه وجود داشت - نیمی از خاک - در مجموع ۴۰ درصد کاملا ویران شده است.

بوم‌کُشی در غزه | اسرائیل غزه را چگونه خالی از حیات می کند
شدت انتشار گازهای گلخانه‌اییدر سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴

۴۲۰ هزار تا ۶۵۲.۵ هزار تن: مجموع انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های جنگی در ۱۲۰ روز اول

۴۷.۶ تا ۶۱.۴ میلیون تن: پس از جنگ و شروع بازسازی‌ها

۵.۵ درصد از کربن منتشر شده جهان، حاصل عملیات های جنگی است

۱۵۰ هزار تن زغالسنگ: معادل آلودگی ایجاد شده در ۶۰ روز اول جنگ

۹۹ درصد آلودگی‌ها ناشی از بمباران هوایی و تهاجم زمینی اسرائیل به غزه است

۳۷ میلیون تن زباله: برآورد سازمان ملل از پسماند جنگی برجای مانده از بمباران اسرائیل (بیشتر از پسماند جنگی در اوکراین در دو سال)

۱۴ سال طول می‌کشد پسماند جنگی در غزه پاکسازی شود

آزبست و فلزات سنگین، گرد و غبار، زباله‌های سمی بیمارستانها و صنایع، بیماری های ناشی از تجزیه اجساد

اثرات زیست محیطی جنگ

  • آلودگی آب و خاک: تخریب زیرساخت‌های آبی و فاضلابی در طول جنگ می‌تواند منجر به نشت فاضلاب و مواد شیمیایی ناشی از انفجارها و تخریب ساختمان‌ها به آب‌های زیرزمینی و خاک شود.
  • آلودگی هوا: استفاده از سلاح‌های مختلف و انفجارها باعث افزایش ذرات معلق و گازهای آلاینده در هوا ‌شود.
  • تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه‌ها: بمباران‌ها و درگیری‌های مسلحانه می‌توانند باعث تخریب گسترده جنگل‌ها، مزارع و زیستگاه‌های طبیعی شوند.
  • پسماندهای نظامی: بقایای مواد منفجره و مهمات جنگی، حتی پس از پایان جنگ، می‌توانند محیط زیست را تهدید کنند. این ضایعات می‌توانند در طول زمان به مواد سمی تجزیه شده و وارد چرخه زیستی شوند.
  • تخریب محیط‌زیست پناهجویان: افزایش جمعیت در مناطق پناهجویان، استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و عدم مدیریت مناسب پسماندها می‌تواند منجر به تخریب بیشتر محیط زیست شود.

بیشتر بخوانید:

صهیونیست ها چگونه در حمله به غزه محیط زیست را نابود کرده‌اند؟ | اثرات مخرب زیست محیطی صهیونیست‌ها در جنگ غزه

کد خبر 859138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha