مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

شهرستان شمیرانات و بخش لواسان را اغلب به باغ‌های پردار و درخت و میوه‌های خوش رنگ و لعاب می‌شناسیم اما در این محدوده علاوه بر باغ‌های سرسبز، جاذبه‌های تاریخی هم وجود دارد که تماشایشان خالی از لطف نیست.

تنگل خانه

همشهری: تپه باستانی تنگل‌خانه در روستای برگ جهان لواسان یکی از این جاذبه‌های تاریخی است. به‌گفته اهالی در گذشته‌های دور در تپه تنگل‌خانه، قلعه و حصاری خشتی بوده که اهالی روستا در مواقع خطر، تهاجم دشمن و ناامنی به آنجا پناه برده و خود را از تعرض و حمله دشمنان نجات می‌دادند. امروزه از این قلعه و متعلقاتش اثری باقی نمانده چون به مرور زمان به سبب استفاده‌نشدن و بی‌توجهی، تخریب و بر اثر جریان باد و باران و بارش‌های تند رگباری شسته شده و از سطح صخره به زمین‌های اطراف ریخته است. در عوض در سطح تپه و در میان باغ‌های اطراف آن قطعات فراوانی از آثار باستانی نظیر سفال، استخوان و شیشه یافت می‌شود که بیشتر مربوط به دوران تاریخی و سده‌های نخستین اسلامی تا سده ۸ هجری قمری است. سفال‌های این محل بیشتر چرخ‌ساز و از انواع نخودی، قرمز، لعاب‌دار، بدون لعاب، منقوش زیگزاگ، هندسی، موجی، نقش‌کنده و نقش‌افزوده است.

تپه‌نوردی و دیده‌بانی

امروز تپه تنگل‌خانه تفرجگاه و محل تفریح و گردش اهالی لواسان و تهران به‌ویژه در تعطیلات پایان هفته است. تپه بر بالای صخره‌ای رسوبی بنا شده، به‌گونه‌ای که اگر چند متری از دامنه آن بالا بروید می‌توانید نقاط روستا، مزارع و باغ‌ها و راه‌هایی که به روستاهای دیگر لواسان منتهی می‌شود را ببینید. البته درصورتی که همت کنید و خود را به بالای تپه برسانید می‌توانید نقاط دسترسی ورودی به روستا را از سمت تهران و ری و دماوند مشاهده کنید. بازدید از تپه تنگل‌خانه حکایت یک تیر و دو نشان است چون این تپه در دل طبیعت چشم‌نواز و بین باغ‌های میوه لواسان قرار دارد، اگر خوش‌شانس باشید در اواخر بهار و تابستان پس از بازدید از تپه می‌توانید از میوه‌های مرغوبی که باغداران برای فروش گذاشته‌اند خرید کنید و دست خالی برنگردید. البته مراقب باشید هنگام گشت وگذار در آن حوالی به باغ‌های میوه روستاییان آسیب نزنید.

نشانی: شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای برگ‌جهان

معرفی: این تپه تاریخی با ۱۲۰ متر طول و ۳۰ متر عرض در غرب روستای برگ‌جهان قرار گرفته و شیب ملایمی دارد.

کد خبر 859202
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha