سرزمین وحی این روزها شاهد بزرگترین اجتماع مسلمانان برای انجام مراسم حج است که متناسب با شرایط و موقعیت محل حضور زائران، خدمات مورد نیاز حجاج به آن‌ها در حال انجام است.

حج

همشهری آنلاین: سرزمین وحی این روزها شاهد بزرگترین اجتماع مسلمانان برای انجام مراسم حج است که متناسب با شرایط و موقعیت محل حضور زائران، خدمات مورد نیاز حجاج به آن‌ها در حال انجام است.

  • انتقال زائران به منا

انتقال زائران حج به منا در حال انجام است و جنب و جوش خاصی در این زمینه در سرزمین وحی به چشم می‌خورد. امروز عملیات حمل و نقل ترددی در ایستگاه اول آغاز شد و حدود ۱۲ هزار نفر از زائران اهل سنت کشورمان از صبح امروز هشتم ذی الحجه و همزمان با یوم الترویه به منا منتقل شدند. حمل و نقل ترددی یکی از مراحل و فرایندهای مهم در عملیات حج تمتع محسوب می شود که وظیفه انتقال حجاج به مشاعر مقدسه عرفات، مزدلفه، منا و بازگشت حجاج بدین طریق انجام می گیرد. زمانبندی انتقال حجاج اهل سنت به منا (یوم االترویه) و خروج حجاج از هتل ها از مکه به عرفات در روز نخست مهم بود که دقت در این مرحله و رعایت نظم به متولیان امر حمل و نقل کمک می کند تا در کوتاهترین زمان ، حجاج را به عرفات و منا منتقل کنند. در مرحله انتقال حجاج اهل سنت به منا برای یوم الترویه ۸۱ دستگاه اتوبوس در ۳ رد (هر رد یک رفت و برگشت) فعالیت کردند. در پایان کار انتقال خواهران و برادران اهل سنت به منا انجام شد و تمامی زائران در منا مستقر شدند.

نصب کولرهای جدید در عرفات | ۵۶ هزار زائر ایرانی در عربستان پای صندوق رای می روند

  • افزایش دمای هوا و ارائه خدمات مطلوب به زائران

این روزها با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان و افزایش دمای هوا، آن گروه از خانواده‌ها که زائری در سرزمین وحی دارند، نگران وضعیت سلامتی عزیزان خود، به ویژه زائران سالمند هستند، چرا که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت گرمای هوا در ایام تشریق افزایش قابل توجهی دارد. سید عباس حسینی اخیرا در همایش مدیران مجموعه و مدیران کاروان‌های حج ۱۴۰۳ که در مکه مکرمه برگزار شد گفت: امسال دمای هوا تا ۵۰ درجه افزایش می‌یابد که امیدواریم همه به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های لازم دقت داشته باشند. خوشبختانه در این زمینه جای نگرانی نیست، چرا که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، هماهنگی‌های لازم با وزارت حج و عمره عربستان و شرکت‌های مطوفین حجاج برقرار است. حسینی گفت: امکانات ما به نسبت سال گذشته به‌ویژه در عرفات، بهتر است، فضای چادرهای عرفات هم با توجه به کولرهای موجود، متفاوت خواهد بود البته که در چادرهای کوچکتر از کولرهایی که سال گذشته استفاده می‌شد، بهره‌برداری خواهیم کرد چرا که تعبیه کولرهای جدید در فضای چادرهای کوچک امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • شرکت زائران حج در انتخابات ریاست جمهوری

یکی دیگر از موضوعات مطرح در ارتباط با حج امسال، همزمانی روز انتخابات ریاست جمهوری کشورمان با حضور بخشی از حجاج ایرانی در کشور عربستان است. رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص هم گفت: در روز رأی گیری حدود ۶۵ هزار زائر ایرانی در سرزمین وحی حضور خواهند داشت که در تلاش هستیم مجوز لازم را از کشور میزبان برای انجام انتخابات دریافت کنیم و مدیران کاروان و مجموعه نیز به عنوان اعضای اجرایی و ناظرین صندوق‌ها فعال خواهند بود. سید عباس حسینی بر عمل به چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شده تاکید کرد و گفت: همه ملزم به رعایت قوانین کشور میزبان هستند و در این راستا زائران و کاروان‌ها از اقدامات خارج از برنامه خودداری کنند.

کد خبر 859662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha