هرساله در موسم حج صدها هزار نفر در شهر مکه گردهم می‌آیند و مهمترین زیارت‌ مسلمانان را انجام می‌دهند. نکته متمایز در سفر امسال حجاج ایرانی مربوط به سفر آنها با قطار سریع‌السیر از مدینه به مکه بود و به همین خاطر حجاج با خستگی کمتر و در زمان کوتاه‌تر به مکه رسیدند.

مُسن‌ترین حاجی امسال بانوی ۱۳۰ ساله الجزایری

به گزارش همشهری آنلاین، هرساله در موسم حج صدها هزار نفر در شهر مکه گردهم می‌آیند و مهمترین زیارت مسلمانان را انجام می‌دهند. از ۲۵ خرداد ماه مطابق با هشتم ذی الحجه (بنا بر به تقویم عربستان) مناسک حج آغاز شده و طبق اعلام اداره کل گذرنامه‌های عربستانِ، تاکنون یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۹۵ حج‌گزار از طریق تمامی ورودی‌های هوایی، زمینی و دریایی وارد این کشور شدند. در ادامه نگاهی آماری به سفر حجاج در سال ۱۴۰۳ داریم.

شنبه ۲۶ خردادماه بنا بر تقویم عربستان نهم ذی الحجه و روز عرفه است. زائران از غروب جمعه به سمت مشاعر و عرفات حرکت کردند تا اعمال حج را به جا آورند. مناسک اصلی حج حدود یک هفته طول می‌کشد. یک میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۱۲ زائر به صورت هوایی و ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر به صورت زمینی به این سرزمین سفر کردند. تعداد زائرانی که از راه‌های آبی و بنادر سفر کردند هم به ۴۷۱۰ نفر رسیده است.

مُسن‌ترین حاجی امسال بانوی ۱۳۰ ساله الجزایری
حدود ۹۰۰ هزار نفر در ایران در نوبت حج واجب هستند و با درنظر گرفتن سهمیه کنونی ایران و افزایش نیافتن آن، اعزام حجاج در نوبت نزدیک به ۱۰ سال طول می‌کشد. نکته متمایز در سفر امسال حجاج ایرانی مربوط به سفر آنها با قطار سریع‌السیر از مدینه به مکه بود و به همین خاطر حجاج با خستگی کمتر و در زمان کوتاه‌تر به مکه رسیدند. ناگفته نماند حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع شدند و متاسفانه از زمان آغاز عملیات حج تاکنون سه زائر ایرانی فوت شده‌اند. درپایان یادآور می‌شویم مُسن‌ترین حاجی امسال «سارا هدی استیتی»، بانوی ۱۳۰ ساله الجزایری است.

حج امسال در یک نگاه | از حاجی 130 ساله تا قطاری که زائران را نجات داد

ایران در رتبه ششم بیشترین زائران
در سال‌های اخیر براساس آمارهای عربستان، بیشترین تعداد زائران حج به کشور اندونزی تعلق داشته است و در سال گذشته، پاکستان و هند نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.
۶ کشوری که بیشترین زائر را دارند:
اندونزی: ۲۲۱ هزار نفر
پاکستان: ۱۸۰ هزار نفر
هند: با ۱۷۵ هزار و ۲۵ نفر
بنگلادش: با ۱۲۷ هزاز و ۱۹۸ نفر
نیجریه: ۹۵ هزار نفر
ایران: ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر

کد خبر 859795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha