وزارت نیرو هر چه در توان داشته را رو کرده تا جلوی قطع برق را بگیرد اما گرم‌تر شدن هوا و رشد مصرف باعث شده تا امید این وزارتخانه به همکاری مردم باشد؛ چراکه برخلاف پیش‌بینی‌ها، میزان مصرف برق در روزهای اخیر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۱۰درصد بیشتر شده است.

اوکراین در خاموشی

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت توانیر می‌گوید: این رشد بسیار سنگین است و تامین برق را دشوار می‌کند اما همراهی شهروندان می‌تواند به رفع این شرایط کمک کند.

تبعات عدم ‌صرفه‌جویی در برق

شرکت توانیر تأکید می‌کند که با رشد کم‌سابقه مصرف، ۳اتفاق رخ می‌دهد:

۱- تأمین برق صنایع به مشکل برمی‌خورد.

۲- احتمال قطع برق خانوارها افزایش می‌یابد.

۳- ممکن است نیروگاه‌ها به‌دلیل افزایش مصرف، با مشکل مواجه و برخی از آنها از مدار تولید خارج شوند.

واقعیت این است که به‌رغم تلاش ۳۰ماهه اخیر دولت سیزدهم، میزان ناترازی بین تولید و مصرف برق در روزهای اوج بار مصرف تشدید می‌شود. با این حساب تنها کاری که از دست وزارت نیرو برمی‌آید تلاش برای تولید برق بیشتر و کنترل شدید مصرف است.

راز قطع پراکنده برق چیست؟

طی روزهای اخیر برق خانه‌ها در برخی مناطق شهر تهران و دیگر شهرها به‌صورت موقت قطع و دوباره وصل می‌شود. این قطع و وصل پراکنده ناشی از فشار به شبکه توزیع است که باعث از مدار خارج شدن برق می‌شود. درحالی‌که اگر شهروندان از مصرف خود کم کنند، فشار بر شبکه توزیع کاهش خواهد یافت و روند تأمین برق پایدار خواهد شد.

سازمان‌های دولتی همکاری نمی‌کنند!

یکی از راه‌های پیش‌روی وزارت نیرو قطع برق ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی است. تاکنون براساس اعلام شرکت توانیر ۱۰دستگاه بدمصرف برق در تهران تذکر شدید گرفته‌اند و برق ۱۶اداره هم در پایتخت قطع شده است.

به‌گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیر شبکه برق کشور، نهادهای عمومی، غیردولتی و شهرداری‌ها و بانک‌ها بیشترین میزان تخطی را داشته‌اند.

بدعهدی دولتی‌ها هم دردسرساز شده چراکه وزارت نیرو حساب کرده بود با تغییر ساعت کار ادارات دولتی میزان برق مصرفی آنها روزانه به‌طور میانگین ۱۵۰۰مگاوات کم شود اما شرکت توانیر می‌گوید: آنچه در عمل رخ داده ۵۴۱مگاوات در روز کم شده؛ درحالی‌که در ساعت کار اداری باید ۳۰درصد و پس از تعطیل شدن ادارات ۶۰درصد از مصرف برق آنها کاسته شود.

فشار مضاعف فوتبال و انتخابات به صنعت برق!

در روزهایی که همه نگاه‌ها به تلویزیون دوخته شده و بسیاری پیگیر برنامه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و عده‌ای هم مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ را تماشا می‌کنند، حواس‌مان به کنتورهای برق باشد چراکه روند مصرف در این روزها به اوج خود می‌رسد و در این شرایط نه‌تنها ممکن است با قبض‌های نجومی در ماه‌های آینده مواجه شویم که حتی شاید هنگام تماشای لحظات حساس مناظرات انتخاباتی یا مسابقه فوتبال، برق‌مان هم قطع شود. گفتنی است تعداد مشترکان برق در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۹۶۲۰۰۰۰ بوده است که در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲.۵ درصدی به ۴۰۵۹۳۰۰۰ رسید.

راز قطع برق پراکنده چیست؟ | آخرین وضعیت تولید و مصرف برق در کشور را ببینید

کد خبر 860109
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha