چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه مصر در گفت‌و‌گو با الحیات ضمن برشمردن مواضع قاهره در باره مسائل مربوط به خاورمیانه گفت که مصر دولت فلسطین به رهبری اسماعیل هنیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الحیات، الوالغیظ در این مصاحبه در خصوص سفر سعد حریری به دمشق اظهار داشت: سعد حریری به عنوان نخست وزیر منتخب لبنان می‌تواند به هر نقطه‌ از جهان سفر کند.
احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه‌ مصر گفت: من معتقدم اگر در خصوص مسایل داخلی توافق وجود داشته باشد، اوضاع رو به جلو حرکت خواهد کرد و همه باید دستانشان را از لبنان خارج کنند. گروه‌های خارجی بسیاری در داخل لبنان دخالت می‌کنند و من به همه گروه‌های لبنانی توصیه می‌کنم که از گفته‌های گروه‌های خارجی توجه نکنند.

وزیر امور خارجه‌ مصر درباره‌ احتمال دستیابی به راه‌حل مناسب در خصوص تشکیل دادگاه بین‌المللی برای ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان،‌ تاکید کرد: هر کسی کس دیگری را می‌کشد باید مجازات شود. عاقلانه نیست که ریختن خون یک عرب را مجاز و مباح بدانیم. یک جنایت علیه نخست وزیر اسبق لبنان صورت گرفته و باید عاملان آن محاکمه شوند. اما باید شروطی نیز در خصوص عدم سیاسی کردن این مساله وجود داشته باشد و همکاری با این دادگاه در راستای افشای واقعیت است.

وزیر امور خارجه‌ مصر، روابط مصر و سوریه را روابطی آرام توصیف کرد و افزود: آرامش کنونی در روابط مصر و سوریه حاکم است و ارتباطی میان گروه‌ها و دیدار‌هایی بعضا با مسئولان سوری در سطح‌های مختلف صورت می‌گیرد، اما هیچ گونه تنش شدید میان دو طرف مشاهده نشده است. همه تلاش می‌کنیم که مواضع خود را مشخص کنیم و منافع‌مان و در نهایت منافع کشورهای عربی را محقق سازیم، اما دستیابی به هماهنگی کامل میان دو طرف ضروری نیست.

وی ادامه داد: مصر موضع‌گیری و نگرش و تاثیر خود را دارد و سوریه نیز همین طور. ما باید در چارچوب عربی ارتباط‌اتمان را بیشتر کنیم و تلاش‌های‌مان را منسجم سازیم.

وزیر امور خارجه‌ مصر عنوان داشت: طرح آتی آمریکا برای خاورمیانه به زودی ارایه خواهد شد. در صورتی که آمریکا دیدگاهش را مطرح می‌کند، ما نیز موضع‌گیری عربی خود را مطرح کنیم. امیدوارم که طرح آمریکا تنها شامل روند صلح اسرائیل و فلسطین نباشد و روند صلج سوریه و لبنان با اسرائیل را نیز شامل شود.

احمد ابوالغیط در خصوص برگزاری کنفرانس وزیران امور خارجه‌ در مسکو در پایان امسال یا نیمه دوم سال آینده گفت: باید در این کنفرانس نیز مسایل متعددی بررسی شود. باید روند صلح سوریه - اسرائیل، لبنان - اسراییل و فلسطین - اسرائیل بررسی شود.

این وزیر مصری خاطر نشان کرد: برگزاری دیدار سران عربستان و سوریه در دمشق از حساسیت زیادی برخوردار است. ما با عربستان همواره هماهنگی‌هایی داریم. ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز به زودی به دمشق سفر می‌کند و ما ارتباطاتمان را در این باره با عربستان بیشتر کرده‌ایم.

وی درباره‌ عدم توانایی سعد حریری‌ نخست وزیر لبنان در تشکیل دولت گفت: تشکیل دولت لبنان صورت خواهد گرفت و تجربه ثابت کرده است که تشکیل دولت وقت می‌برد. اکثریت در لبنان پیروز شده و حق تشکیل دولت را دارد. امیدوارم منافع عالی ملت لبنان در راس منافع تمام گروه‌ها قرار گیرد؛ اما به اعتقاد من در پایان لبنانی‌ها دولتی را تشکیل خواهند داد که مورد رضایت همه‌ گروه‌ها است.

احمد ابوالغیط درباره‌ مشکل مصر و حزب‌الله لبنان تصریح کرد: حزب‌الله لبنان با دولت مصر مشکل دارد. گروهی که در مصر دستگیر شد، علیه قانون مصر در خاک این کشور فعالیت می‌کرد و این مساله در آینده‌ نزدیک در زمان مناسب به دستگاه‌ قضایی مصر ارجاع داده خواهد شد. دولت مصر از تفهیم اتهام این گروه عقب نشینی نکرده و تاخیر در این پرونده به حساسیت مساله‌ صحرای سینا باز می‌گردد. سینا یک منطقه‌ نظامی مصری است و این منطقه وضعیت خاصی دارد و رفت و آمد‌های غیر قانونی در صحرای سینا انجام می‌شود.

احمد ابوالغیط درباره‌ مذاکره فرانسه با حماس تصریح کرد: من اصلا موافق این امر نیستم، چرا که موجب اختلافات بیشتر میان تشکیلات خودگردان فلسطین از یک سو و حماس از سوی دیگر خواهد شد. ما با حماس به عنوان یک گروه‌ و تشکیلات صحبت می‌کنیم نه به عنوان یک قدرت. ما دولت اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی درباره‌ حمایت سوریه از آشتی ملی فلسطینی‌ها عنوان داشت: برادرانمان در سوریه اعلام کردند که در راستای حمایت از مذاکرات فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند. در روز‌های آینده مشخص می‌شود که تلاش سوریه در این راستا با شکست روبرو می‌شود یا با موفقیت.

احمد ابوالغیط درباره تحولات ایران و تاثیر احتمالی آن بر اوضاع لبنان گفت: مساله ایران بسیار پیچیده است و پاسخ به این سوال به طور مستقیم سخت است.

کد خبر 86012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز