اعتراض به طرح سلب اختیار شوراهای شهر در انتخاب شهردار، 31 تیر نیز ادامه داشت و طی آن نمایندگان مجلس و دبیران شورایاری‌های تهران به ارائه چنین طرحی در مجلس انتقاد کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: طرح انتخاب شهرداران توسط وزیر کشور و استانداران با روح برنامه 5 ساله توسعه کشور مغایر بوده و یک طرح متحجرانه است.

محسن نریمان، در مورد طرح نمایندگان مجلس مبنی بر انتخاب شهردار توسط وزارت کشور و استانداران به این نکته اشاره کرد که در دوران طاغوت در قانون اشاره شده بود که وزیر کشور در غیاب شورای شهر به‌عنوان قائم مقام شورای شهر اختیارات قانونی دارد.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی این طرح نمایندگان مجلس را مغایر با روح برنامه 5 ساله توسعه کشور دانست و گفت: این طرح با روح خصوصی‌سازی‌، اصل44 قانون اساسی و کوچک‌سازی بدنه دولت مغایر است.

وی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس به این طرح رای دهند اختیارات را از ناحیه نمایندگان مردم ضایع کرده و حقوق ملت را محدود می‌کنند؛ چراکه با تصویب این طرح اختیارات مردم را به دولت داده واین  نوعی عقبگرد در اختیارات مسلم مردم و شورای شهر است.

به گزارش ایلنا، نریمان با بیان اینکه این طرح با اصل قانون برنامه پنجم توسعه کشور در ستیز است تصریح کرد: چنانچه مشکلی در بدنه دولت و شهرداری است نباید قانون را عوض کرد بلکه باید مقرراتی را اعمال کرد تا زمینه تعامل را میان شهرداران و شورای شهر بالا برد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر قرار باشد شهرداران توسط شورای شهر انتخاب نشوند پس شورای شهر چه حق قانونی دیگری برایش می‌ماند؟

اختیارات شوراها را کاهش ندهید

از سوی دیگر، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: اگرچه باید اختلافات موجود میان شوراهای شهر برای انتخاب شهرداران از میان برداشته شود اما به معنی آن نیست که انتخاب شهرداران را از شورای شهر سلب کنیم.

اسماعیل کوثری در مورد انتخاب شهرداران توسط وزیر کشور و استانداران تاکید کرد: شهرداران حکم نهایی خود را از وزیر کشور یا استانداران اخذ می‌کنند اما انتخاب اصلی شهردار و تشخیص صلاحیت آنها یکی از وظایف شوراهاست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: متأسفانه در برخی از شهرها اشکالاتی در روند انتخاب شهرداران به‌وجود آمد که در نهایت منجر به ناکارآمدی شهردار و وجود اختلافاتی میان شوراها و شهرداران شد و این معضلات نمایندگان مجلس را بر آن داشته که با دادن طرحی، سلسله مراتب انتخاب شهرداران را تحت نظر وزارت کشور قرار دهند.

کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه باید اختلافات موجود میان شوراهای شهر برای انتخاب شهرداران از میان برداشته شود اما به معنی آن نیست که انتخاب شهرداران را از شورای شهر سلب کنیم.

وی ادامه داد: باید اطمینان به شوراها افزایش یافته و به موارد خارج از قانونی که اغلب شوراها انجام می‌دهند توسط مرجعی رسیدگی کرد.

زنگ خطر انحلال شوراها

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با طرح برخی نمایندگان مبنی بر واگذاری انتخاب شهردار به وزارت کشور مخالف هستم و معتقدم انتخاب شهردار مهم‌ترین وظیفه شوراهاست.

سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طرح واگذاری انتخاب شهردار به وزارت کشور، زنگ خطر انحلال شوراهاست. وی افزود: در طول 10 سال فعالیت شوراها، همیشه مشکلاتی در مدیریت شهری و انتخاب شهردار وجود داشته است، ولی وجود این مشکلات دلیل موجهی برای تغییر قانون و محدود کردن وظایف شوراها نیست.

نماینده اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: سؤال من از نمایندگانی که این طرح را ارائه داده‌اند این است که چه کسی تضمین می‌کند که انتخاب شهردار توسط وزارت کشور بدون اشکال انجام شود؟

حسینی تصریح کرد: پیش از تشکیل شوراها نیز انتخاب شهردار بر عهده وزارت کشور بود و همان زمان نیز شاهد انتخاب شهردار بی‌لیاقت، استیضاح شهردار و حتی عزل شهردار نیز بودیم. وی عنوان کرد: مطابق اصل 44 قانون اساسی مصوبه‌های مجلس باید در جهت کاهش تصدی‌گری دولت باشد و طرح واگذاری انتخاب شهردار به وزارت کشور مخالف اصل 44 است.

نماینده اهواز در خانه ملت اضافه کرد: انتخاب شهردار توسط شوراها به معنی انتخاب غیرمستقیم شهردار توسط مردم است؛ زیرا اعضای شوراهای شهر منتخب مردم هستند.

وی گفت: تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستاها حرکت مثبتی بود که پس از سال‌ها از سوی مردم آغاز شد و امروز که 10 سال از فعالیت شوراها می‌گذرد، مسئولان باید به شوراها کمک کنند تا در مدیریت شهری موفق‌تر باشند نه آنکه وظایف آنها را محدود کنند.

نامه انتقادی شورایاران

از سوی دیگر، دبیران شورایاری‌های تهران نیز با ارسال نامه‌ای به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، مخالفت خود را با طرح تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کرده و بیان کرده‌اند که درصورت تصویب این طرح در مجلس، عملا شوراها به نهادی بی‌معنا تبدیل خواهند شد و خط قرمزی بر مردم‌سالاری کشیده خواهد شد.

در ادامه این نامه آمده است، درحالی‌که امروزه افزایش میزان مشارکت‌های مردمی از ابعاد حائز اهمیت در توسعه فرهنگی اجتماعی است که امید و انگیزه حرکت را در مردم افزون می‌کند، شاهد آن هستیم که تعدادی از نمایندگان مجلس که منتخب همین مردم هستند با ارائه طرحی بر جریحه‌دار کردن روح مردم‌سالاری دینی در جامعه پای می‌فشارند.

شایان ذکر است، طرح نمایندگان مجلس قرار است یکشنبه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 86039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز