زنگنه گفت: متاسفانه ساختار و قوانین بورس خلاءهای زیادی دارد و عده‌ای به دلیل دسترسی به اطلاعات و ... سودهای هنگفتی را به جیب زده و سهم‌داران خرد که به رانت‌ها دسترسی ندارند، دچار مشکل و ضرر می‌شوند.

محسن زنگنه

محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به اینکه تورم یکی از یکی از مسائل اصلی کشور ماست، اظهار کرد: در ۴ و ۵ سال گذشته تورم بالاست، بالا بودن نرخ تورم و ماندگاری این نرخ آثار منفی برا اقتصاد گذاشته است. اولویت اول دولت آینده باید ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم باشد. تورم به عوامل مختلفی همچون؛ رشد نقدینگی، کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها وابسته است.

پرونده مهم رئیس جمهور آینده برای کنترل نرخ تورم

وی افزود: طی چندسال گذشته نوسات نرخ ارز در رشد تورم تاثیرگذار بوده است و یک همبستگی بین افزایش نرخ ارز و مطابق با آن تورم‌های با نرخ بالا را شاهد هستیم. بنابراین برای مقابله و کنترل نرخ تورم، پرونده مهم رئیس جمهور آینده باید رسیدگی به بحث ارز و تعیین تکلیف بازار ارز باشد.

لزوم ایجاد ثبات در بازار ارز و حفظ ارزش پول

این نماینده مجلس با بیان اینکه پیراموان نوسات بازار ارز سیاست‌های مختلفی وجود دارد، گفت: دولت آینده می‌تواند چند نرخی بودن ارز را دنبال کند و یا به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند. اما موضوع مهمی که در این حوزه تاثیرگذار است، اصلاح برخی قوانینی است که بر تراز ارزی کشور تاثیر دارد؛ مانند تعهد سپاری ارزی و یا شیوه، نحوه و تامین ارز. بنابراین مهم ترین بحث دولت آینده در راستای کنترل تورم هم، باید در راستای ایجاد ثبات در بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی باشد.

اجرای برنامه هفتم برای کنترل قیمت مسکن

زنگنه با اشاره به رفع مشکل مسکن در دولت آینده، بیان کرد: در موضوع مسکن باید گفت که در قانون برنامه هفتم، راهکار اصلی برای رفع مشکل مسکن پیش‌بینی شده و دولت مکلف است در طول اجرای برنامه هفتم به اندازه ۲ دهم درصد سکونتگاه‌های فعلی کشور که ۳۳۰ هزار هکتار است را به محدوده شهرها و روستاهای با تراکم زیر ۷۰ نفر در کیلومتر بیافزاید. این اتفاق می‌تواند قیمت زمین در مسکن را کاهش و مدیریت کند. برهمین اساس شتاب و رشد قیمت مسکن را کنترل خواهیم کرد و از طریق مشارکت‌های مردم این موضوع را می‌توانیم سروسامان دهیم.

اصلاح ساختار و قوانین بورس

وی درباره معضلات امروز بازار بورس، تصریح کرد: در بحث بورس، باید این نکته را گفت که متاسفانه بورس به عوامل داخلی و خارجی مربوط است؛ عوامل خارجی مانند؛ ثبات اقتصادی، نوسات نرخ ارز، تورم، تصمیم‌های دولت در بازارهای موازی برای فروش اوراق و نرخ سپرده‌های بانک می‌تواند در بورس تاثیرگذار باشد. لذا در دولت جدید باید بگونه‌ای تصمیم‌گیری کرد که سیاست‌ها فرابخشی باشد. همچنین عوامل داخلی مانند که ساختار و قوانین داخلی بورس از جمله موارد اثرگذار بر بازار بورس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه ساختار و قوانین بورس خلاءهای زیادی دارد و عده‌ای به دلیل دسترسی به اطلاعات و ... سودهای هنگفتی را به جیب زده و سهم‌داران خرد که به رانت‌ها دسترسی ندارند، دچار مشکل و ضرر می‌شوند. برهمین اساس ساختار بورس را باید اصلاح کنیم تا بورس به سمت یک نهاد شفاف حرکت کند و قیمت‌های واقعی کشف شود.

ایجاد بازار رقابتی بین خودرو داخلی و خارجی

زنگنه با بیان اینکه درمورد خودرو، بزرگترین مسئله کیفیت و قیمت است، خاطرنشان کرد: کار مهمی که رئیس جمهور آینده دارد، مبارزه با شبکه‌ای از خودروسازان و قطعه‌سازان است که امکان ورود برای دولت را گرفتند. همچنین مهم‌ترین کار دولت این است که دست خود را از صنعت خودروسازی کوتاه کند تا در فضای تجاری و رقابتی کار دنبال شود. دولت باید دخالت خود را به حمایت تقلیل دهد، همچنین یک فضای رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی ایجاد کند.

کد خبر 861109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha