تصمیم گرفته‌اید آخر هفته بساط پیک‌نیک را بردارید و همراه خانواده کنار رودخانه اتراق کنید؟ تصمیم خوبی برای یک روز تابستانی است، به شرط اینکه حواستان به نکات ایمنی این تفریح باشد.

گردش كنار رودخانه

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: گردش کنار رودخانه‌ها و در مسیر آب‌های روان بایدها و نبایدهایی دارد که اگر آنها را رعایت کنید هم خودتان سلامت می‌مانید، هم به طبیعت آسیبی وارد نمی‌شود.

از حریم رودخانه فاصله بگیرید

برای پهن‌کردن بساط پیک‌نیک، کمی از حریم رودخانه فاصله بگیرید. این کار باعث می‌شود احتمال خطر سقوط در آب کمتر شود، مخصوصا اگر کودکان همراه‌تان هستند. احتمال سیلابی شدن بعضی رودخانه‌ها در شرایطجوی خاص وجود دارد، بنابراین فاصله‌داشتن از حریم رودخانه باعث می‌شود در چنین شرایطی فرصت دورشدن از خطر را داشته باشید. اگر زمان اتراق در کنار رودخانه‌ها متوجه تغییر رنگ آب و گل‌آلودی آن شدید، احتمال وقوع سیلاب وجود دارد، پس هرچه سریع‌تر از رودخانه فاصله بگیرید.

عبور با احتیاط از عرض رودخانه

مهم‌ترین نکته ایمنی که باید موقع پیک‌نیک کنار رودخانه رعایت کنید، ردنشدن از عرض رودخانه است، به‌خصوص اگر از عمق آب و سرعت آن اطلاع ندارید. برخی از رودخانه‌ها عرض زیاد و بعضی دیگر عرض کمتری دارند. هر رودخانه‌ای چه عریض و چه باریک قسمت‌هایی دارد که عرضشان نسبت به سایر قسمت‌ها کمتر است. اگر به هر دلیلی لازم است از عرض رودخانه رد شوید، از این نقاط برای عبور از رودخانه استفاده کنید. موقع عبور از رودخانه‌های کم‌عرض از چوبه‌دستی یا باتوم کمک بگیرید. داشتن یک تکیه‌گاه در زمان عبور از رودخانه، می‌تواند به شما کمک کند تا با تسلط بیشتری از رودخانه عبور کنید.

آب و هوا را بررسی کنید

درست مثل مواقعی که قصد سفررفتن و زدن به جاده را دارید، قبل از برنامه‌ریزی برای تفریح کنار رودخانه هم باید وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. نکته مهم درباره وضعیت جوی حوالی رودخانه‌ها این است که آب و هوا می‌تواند در این مناطق بسیار متغیر باشد. حواستان به تغییرات جوی باشد، اگر هوا رو به ابری‌شدن رفت، هرچه زودتر وسایل‌تان را جمع کنید تا قبل از شروع باران به نقطه‌ای امن برسید. احتمال سیلابی‌شدن رودها در مواقع بارندگی وجود دارد. طبیعت‌گردها معمولا نشانه‌های تغییر آب و هوا را می‌شناسند و می‌دانند چه زمانی باید محل اتراق و استراحت را تغییر دهند تا دچار دردسر نشوند.

غیرمجاز ماهی نگیرید

اگر قصد ماهیگیری در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی را دارید، از مقررات و قوانین مربوط به ماهیگیری در این مناطق اطلاع کسب کنید. فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها در بیشتر رودخانه‌ها ماهیگیری ممنوع است و صید ماهی در این زمان آسیب جدی به اکوسیستم رودخانه‌ها وارد می‌کند. برای ماهیگیری تجهیزات استاندارد همراه داشته باشید و چه بهتر که اصول اولیه این مهارت را بلد باشید تا هم به طبیعت آسیب نزنید، هم دست خالی به خانه برنگردید.

گردش بدون دغدغه کنار رود ها

در تور ماهیگیری نیفتید

بعضی از رودخانه‌ها محل زندگی ماهی‌هایی هستند که مردم محلی قصد صیدشان را دارند. به همین دلیل آنها در بستر رودخانه تورهایی پهن می‌کنند. ممکن است هوس زدن به آب به سرتان بزند اما گیرکردن پای شما به این تورها می‌تواند جانتان را به خطر بیندازد. ضمن اینکه ورود شما به آب چنین رودخانه‌هایی می‌تواند شرایط طبیعی زندگی و رشد ماهی‌ها را برهم بزند؛ پس بهتر است مسافت دورتری از رودخانه را برای اتراق و استراحت انتخاب کنید.

مجهز گردش کنید

برای یک گردش دلچسب کنار آب‌روان رودخانه، همراه‌داشتن بعضی وسایل به کارتان می‌آید. حتما لباس اضافه همراه داشته باشید تا اگر هوس آب‌تنی به سرتان زد یا اتفاقی در آب افتاد، دچار سرماخوردگی نشوید. فاصله امکانات رفاهی مثل بوفه و رستوران از حریم بسیاری از رودخانه‌ها، به‌خصوص آنها که در مناطق بکر هستند زیاد است، بنابراین با خودتان آب و خوراکی به اندازه لازم همراه داشته باشید. داروهای ضروری و پماد ضدگزش حشرات با خودتان ببرید. زیرانداز مناسب ضدآب داشته باشید و اگر قصد چادرزدن دارید، از طناب و میخ مناسب برای محکم‌کردن پایه‌های چادر استفاده کنید.

دوست طبیعت باشید

حالا که طبیعت همه زیبایی‌اش را در اختیار شما گذاشته تا ساعتی کنار رودخانه، به صدای آب روان گوش دهید و از خنکای آب و هوا لذت ببرید، شما هم دوست طبیعت باشید و به آن آسیب نزنید. از ریختن هر نوع زباله در آب خودداری کنید، کیسه بزرگ زباله همراه‌تان باشد تا همه زباله‌ها به‌خصوص انواع پلاستیک را با خودتان از طبیعت بیرون ببرید. همین توصیه ساده می‌تواند تا حد زیادی به حفظ رودخانه‌ها و آلوده‌نشدن آب‌های روان کمک کند. از روشن‌کردن آتش در محل‌های غیرمجاز خودداری کنید. حواستان باشد حضور شما در طبیعت، به گیاهان و جانوران آن محدوده آسیبی وارد نکند.

با تورهای گردشگری همراه شوید

طبیعت‌گردی یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های گردشگری است. در طبیعت‌گردی هم از زیبایی‌های مناظر طبیعی لذت می‌برید، هم توانایی جسمی خودتان را محک می‌زنید. بسیاری از تورهای طبیعت‌گردی، مسیرهای کنار رودخانه‌ها، تنگه‌ها و روددره‌ها را برای گردش انتخاب می‌کنند. می‌توانید یکی از این برنامه‌ها را برای گردش کنار رودخانه انتخاب کنید و خیال‌تان راحت باشد که یک راهنمای ماهر، گروه را همراهی می‌کند.

کد خبر 861546
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha