عملیات تخلیه آوار ناشی از تخریب واحدهای مسکونی روستاهای آسیب‌دیده از زلزله کاشمر در دست انجام است و به زودی عملیات ساخت و ساز ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز می‌شود.

زلزله کاشمر

فرماندار کاشمر با اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت:‌ «گزارش۲۵ تیم ارزیاب از سوی بنیاد مسکن استان خراسان رضوی نشان می‌دهد که ۵۰۰ واحد مسکونی در اثر زلزله در شهرستان کاشمر و روستاهای اطراف آسیب دیدند. به طوری که این آسیب قابل تعمیر نیست و نوسازی لازم است.»
حجت‌الله شریعتمداری افزود: «عملیات آوار برداری بلافاصله بعد از اسکان اضطراری افراد آسیب‌دیده از زلزله و تخریب آغاز شده‌است. انتقال آوار و نخاله به خارج از مناطق زلزله‌زده روستا نیز به سرعت در حال انجام است. زیرا در صورت کوچکترین تعلل و کوتاهی شیوع انواع بیماری و پشه در منطقه رخ می‌دهد.»
شریعتمداری درباره عملیات ساخت و ساز خانه‌های مسکونی در روستاهای آسیب‌دیده از سیل گفت: «تسهیلات قرض الحسنه ۲۰ ساله بانک مسکن به میزان ۳۵۰ میلیون تومان و همچنین وام بلاعوض ۵۰ میلیون تومانی به افرادی که خانه‌هایشان تخریب شده، تعلق می‌گیرد. تلاش مسئولان کاشمر استان این است که خانه‌های مقاوم تا قبل از آغاز زمستان تحویل داده شود.»
شریعتمداری درباره ارزیابی از مدارس کاشمر اشاره کرد: «نوسازی مدارس کاشمر انجام شده و فقط ۲۰ مدرسه به نوسازی نیاز داشت. بعد از زلزله و ارزیابی کارشناسان اعلام شد که ۱۰ مدرسه از آن ۲۰ مدرسه فرسوده از مدار آموزشی خارج شده و با همکاری وزارت آموزش و پرورش کشور به زودی نوسازی می‌شود و پذیرای دانش‌آموزان خواهد بود.»
فرماندار کاشمر ادامه داد: «بیشترین آسیب از زلزله در بافت فرسوده اتفاق افتاده‌است. ۴۵ درصد بافت فرسوده کاشمر با همکاری شهروندان نوسازی شده و شاید این زلزله با وجود خسارت تلخ جانی که داشت، تلنگری برای همه باشد که نوسازی را جدی‌تر دنبال کنیم.»
شریعتمداری با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ هزار نفر از افراد آسیب‌دیده از زلزله اسکان اضطراری داده شده‌اند، گفت: «هوای بسیار گرم سبب شده تا خیران پای کار بیاند و برای تهیه وسایل سرمایشی مناسب چادرهای اسکان اضطراری اقدام کنند. ۲ وعده غذای گرم ناهار و شام نیز از سوی موکب‌ها، هیات‌ها و آستان قدس‌رضوی در روستاهای آسیب دیده از زلزله طبخ و توزیع می‌شود.»
پس‌لرزه‌های زلزله نیز سبب شده تا ظرفیت اسکان اضطراری در روستاهای کاشمر بیشتر شود. شریعتمداری افزود: «برای امنیت خاطر مردم از ظرفیت پارک‌ها، حسینیه‌ها و مساجد نیز برای این منظور بهره‌ گرفته‌ایم.»
فرماندار کاشمر در پایان گفت: «از میان ۱۱۵ نفر از آسیب‌دیدگان زلزله که راهی بیمارستان شدند، ۵ نفر به دلیل شکستگی تحت عمل جراحی قرار گرفتند که موفقیت آمیز بوده‌است.»
بر اثر وقوع زلزله ۵ریشتری ظهر سه‌شنبه ۲۹ خرداد در شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی ۴ نفر فوت کردند. روستاهای زنده جان، کسرینه، محمدیه، سرحوضک وحاجی آباد بیشترین خسارت را دیدند.

بیشتر بخوانید:
آخرین خبرها از زلزله کاشمر | 200 واحد ساختمانی غیرقابل سکونت هستند

کد خبر 861666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha