افزایش فعالیت‌های فضایی انسان، مشکل زباله را در فضا تشدید کرده است؛ موضوع مهمی که برای تجهیزات ارزشمند فضایی و حتی انسان‌های روی زمین خطرهایی را به دنبال خواهد داشت.

بازیابی خسارات مربوط به زباله‌های فضایی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: صاحب‌خانه‌ای در جنوب غربی فلوریدا رسماً ادعایی را برای خسارات ناشی از تکه‌ای از زباله‌های فضایی که در ماه مارس از پشت‌بام او سقوط کرد به ناسا ارائه کرده است.

این پرونده حقوقی بی‌سابقه است. چون تاکنون هیچ‌کس چنین ادعایی علیه ناسا نداشته است. ضمن آنکه نحوه واکنش آژانس فضایی هم بسیار مهم و در واقع سابقه‌ای برای او در پاسخ به چنین شکایاتی خواهد بود. این موضوع در دنیایی که در آن فعالیت‌های زیادی در این‌ خصوص وجود دارد بسیار مهم تلقی خواهد شد.

این خانواده از ناسا خسارت می‌خواهد! | پرونده بی‌سابقه علیه ناسا

اصابت بسته باتری به منزل مسکونی

وقتی بخشی از بسته باتری ایستگاه فضایی بین‌المللی در هشتم مارس به خانه آلخاندرو اوترو Otero، مالک خانه‌ای در ناپل، فلوریدا اصابت کرد، او در خانه نبود و فقط پسرش، دانیل ۱۹ ساله در خانه بود که از جراحتی که دیده بود نجات یافت.

ناسا تایید کرده است که این شیء ۱.۶ پوندی، ساخته شده از آلیاژ فلزی Inconel، بخشی از یک بسته باتری بود که در سال ۲۰۲۱ از ایستگاه فضایی پرتاب شده بود.

بیشتر بخوانید:

خسارت ۸۰۰۰۰ دلاری

وکیل خانواده اوترو، میکا نگوین ورثی، به آژانس امنیت ملی Ars گفت که او از ناسا بیش از ۸۰۰۰۰۰ دلار برای ازدست‌دادن خسارت اموال غیربیمه شده، خسارات وقفه در کسب و کار، خسارات ناراحتی روحی و روانی، و هزینه های کمک گرفتن از دیگران درخواست کرده است.

این خانواده از ناسا خسارت می‌خواهد! | پرونده بی‌سابقه علیه ناسا


گفت و گو با نمایندگان قانونی ناسا

ورثی می گوید: ما عمداً رقم بسیار معقولی درخواست کردیم چون نمی‌خواستیم ناسا فکر کند به دنبال کسب درآمد هستیم.

البته این خانواده هنوز شکایتی علیه ناسا مطرح نکرده است.

وکیل خانواده اوترو می گوید گفت و گوهای سازنده ای با نمایندگان قانونی ناسا داشته است. ضمن آنکه این خانواده می‌خواهند در آینده کسی قربانی این قبیل موارد نشود.

به گفته ورثی این واقعاً اولین ادعای حقوقی است که برای بازیابی خسارات مربوط به زباله های فضایی ارائه می‌شود. بنابراین نحوه رسیدگی ناسا به این گونه موضوعات بسیار مهم خواهد بود. چون می تواند چشم انداز قانونی این سازمان را تحت الشعاع قرار دهد.

چه کسی مسوول زباله های فضایی است؟

اگر زباله‌های فضایی از کشور دیگری - مثلاً یک موشک چینی یا روسی - به خانواده‌ای در ایالات متحده حمله کند، قربانیان طبق کنوانسیون مسوولیت فضایی که نیم قرن پیش توسط قدرت‌های فضایی با آن موافقت شده بود، حق دریافت غرامت خواهند داشت.

بر اساس این معاهده، کشور پرتاب کننده زباله‌های فضایی «کاملاً» موظف به پرداخت غرامت برای خسارات ناشی از اشیای فضایی خود بر سطح زمین یا هواپیما، و همچنین مسوول خسارت ناشی از خطاهای خود در فضاست.

جایگزینی باتری های قدیمی نیکل-هیدروژن

ناسا در سال ۲۰۲۰ با نصب مجموعه ای از باتری های جدید لیتیوم یونی برای جایگزینی باتری های قدیمی نیکل-هیدروژن، سیستم قدرت ایستگاه فضایی را تکمیل کرد. طی یک پیاده روی فضایی، این بسته باتری روی یک پالت باری که توسط ژاپن به فضا پرتاب شده بود نصب شد.

مقامات ابتدا قصد داشتند پالت‌هایی از باتری‌های قدیمی را در کشتی‌های باربری ژاپنی برای ورود مجدد کنترل‌شده و مخرب بر فراز اقیانوس قرار دهند. اما به دلیل یک سری تأخیرها، پالت محموله نهایی باتری‌های قدیمی سفر خود را به زمین از دست داد.

این خانواده از ناسا خسارت می‌خواهد! | پرونده بی‌سابقه علیه ناسا



پاسخ ناسا به شکایت خانواده اوترو

ناسا فرمی را در اختیار خانواده اوترو قرارداد تا ادعای خود را مطرح کنند. به گفته ورثی، ناسا شش ماه فرصت دارد تا این ادعا را بررسی کند.

آژانس فضایی چندین گزینه دارد؛ از نظر قانونی می‌تواند به این خانواده تا ۲۵۰۰۰ دلار برای هر یک از ادعاهای خود بر اساس قانون ادعای تخلفات فدرال جبران کند.

اگر آژانس بخواهد استرداد کامل را بپردازد، به تأیید دادستان کل ایالات متحده نیاز دارد. در نهایت ناسا می تواند این ادعاها را رد کند یا پیشنهاد تسویه غیرقابل‌قبولی ارائه دهد. در این صورت، خانواده اوترو می‌تواند یک شکایت فدرال در فلوریدا تنظیم کند.


همراهی آژانس فضایی با کنگره ایالات متحده

وکیل خانواده اوترو می گوید: آژانس فضایی باید با کنگره ایالا ت متحده همکاری کند تا روندی ساده تر برای شهروندان آمریکایی که تحت تأثیر زباله های ناسا قرار گرفته اند، ایجاد کند تا غرامت دریافت کنند.

به عقیده او در واقع هر کاری ناسا انجام ‌دهد ارسال سیگنالی قوی به صنعت فضایی خواهد بود.

کد خبر 861672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha