حمید هیدارن: اواخر سال 1376 باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان با هدف ایجاد زمینه شادابی و شور و نشاط و تندرستی بین کارکنان این مجموعه و خانواده‌های آنان و نیز رشد ورزش قهرمانی در این منطقه کویری تاسیس شد.

 این باشگاه وابسته به صندوق بازنشستگی بوده و زیر نظر شرکت ملی صنایع مس ایران فعالیت می‌کند. تیم فوتبال باشگاه 3 سال پیش با کسب عنوان قهرمانی در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور، موفق به حضور در مسابقات لیگ برتر شد.

مسی‌ها در لیگ ششم حرفه‌ای با کسب 36 امتیاز در بین 16 تیم نهم شدند، در لیگ هفتم با 45 امتیاز عنوان دهم جدول 18 تیمی مسابقات را از آن خود کردند وامسال با 61 امتیاز ضمن به دست آوردن عنوان سومی لیگ هشتم حرفه‌ای، مجوز حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را اخذ کرده‌اند.

 اما خبرهایی که چند روز بعد از این افتخارآفرینی در محافل ورزشی پیرامون مس کرمان پیچید، باورنکردنی و عجیب بود. ابتدا عنوان شد پرویز مظلومی قصد ادامه همکاری با باشگاه را ندارد و دستیار وی عهده‌دار مسئولیت کادر فنی شده است.

بعد از ختم این غائله، مسئله جدایی حقوقی تیم‌های مس رفسنجان و مس سرچشمه از تشکیلات باشگاه مس کرمان مطرح و عنوان شد برای حل موانع قانونی حضور مسی‌ها در پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا، از نظر کنفدراسیون فوتبال قاره باید ساختار حقوقی باشگاه اصلاح شود.

 تا اینکه هفته پیش اخبار ناخوشایند پیرامون مس کرمان به اوج خود رسید و از قول «پرویز مظلومی» در سایت گل عنوان شد تیم فوتبال مس کرمان دیگر وجود خارجی ندارد و او دیگر یک ثانیه هم در این شهر نمی‌ماند. چند ساعت بعد از درج این مصاحبه روی خروجی برخی سایت‌های خبری، شایعه استعفای عبدالرضا برهانی‌نژاد از سمت مدیرعاملی باشگاه و انحلال تشکیلات مذکور دهان به دهان چرخید و حتی برخی خبرگزاری‌ها آن را موثق و قطعی اعلام کردند.

اما در نشستی که چهارشنبه هفته پیش با حضور اعضای هیات مدیره باشگاه،دست‌اندرکاران استانداری و رئیس کارخانه مس کرمان برگزار شد، قول‌های مساعدی داده شد تا فعالیت تیم فوتبال به قوت خود باقی بماند.

 اما آنچه مسلم است اینکه برنامه‌های کادر فنی برای حضور پرقدرت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و نیز پیکارهای فصل آینده لیگ برتر و جام حذفی به شکل سابق اجرایی نخواهد شد و تاثیر تغییر دیدگاه‌ها در نوع سیاستگذاری‌های مالی باشگاه مشهود خواهد بود. از شواهد و قرائن این طور برمی‌آید که بودجه کارخانه برای رتق ‌و فتق امور تیم فوتبال مس کرمان حداکثر معادل فصل گذشته خواهد بود و با این حساب، از آنجایی که بحث پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا در پیش‌ است، قاعدتاً باید از برخی هزینه‌ها کاست تا بتوان در حد رفع نیازهای ضروری، پول خرج کرد.

گرچه مدیرعامل باشگاه چند روز پیش اظهار داشته مشکلات مس کرمان حل شده و خطر انحلال به هیچ وجه فعالیت‌های باشگاه را تهدید نمی‌کند اما باید پذیرفت که این شکل ادامه کار نشان از صلابت نداشته و می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات حاشیه‌ای دیگر شود؛ مشکلاتی که نه ساخته خیال حاشیه‌پردازان بلکه عین حاشیه است. البته طبق معمول در موارد اینچنینی انعکاس تمام واقعیات بر گردن حاشیه‌سازان انداخته می‌شود اما کیست که نداند «تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها».

به هر حال پاداش صعود مس کرمان به لیگ قهرمانان آسیا، فعلا که دغدغه‌های انحلال یا بقا است و به جای آنکه طرح‌های افتخارآفرینی در میادین داخلی و خارجی مرور شود، بحث بر سر ادامه تیمداری یا انصراف مسئولان کارخانه است. با این اوصاف باید گفت لیگ قهرمانان آسیا حداقل از حیث این باشگاه خوشنام کرمانی چیزی نصیب کارنامه افتخارات فوتبال ایران نخواهد کرد

و البته اگر در سال‌های آینده شاهد افول یک سرمایه‌گذار دیگر در عرصه ورزش کشور باشیم، نباید زیاد تعجب کرد، چرا که رشد و تعالی در این مقوله به هیچ عنوان معیاری برای ادامه فعالیت نیست و برنامه‌ریزی‌ها عمری کمتر از 5 سال دارند. به همین دلیل است که معتقدیم ورزش حرفه‌ای با این روند هیچگاه در کشورمان به منصه ظهور نخواهد رسید.

همشهری استانها

کد خبر 86194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز