برخی ناظران درباره احتمال استفاده صهیونیست‌ها از پایگاه‌های قبرس برای حمله به لبنان گمانه‌زنی کرده بودند.

قبرس

گروه دیپلماتیک- همشهری آنلاین: چند روز پس از هشدار شدیدالحن حزب‌الله لبنان به قبرس، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز که پیشتر به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی فعالیت می‌کرد، اعلام کرد که از خاک قبرس برای حمله به نوار غزه استفاده شده است.

تارنمای خبری کرادل در گزارشی با بررسی ابعاد ژئوپلیتیک و حقوقی هشدار سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان به قبرس، نوشته: اخطار اخیر رهبر حزب‎الله به قبرس درباره همکاری نظامی با اسرائیل یادآور پیشینه‎ حقوقی و تاریخی است که حق یک کشور برای دفاع از خود در برابر تجاوز نیروی خارجی توجیه می‎کند. سید حسن نصرالله هفته گذشته به قبرس هشدار داد که اجازه ندهد رژیم صهیونیستی از پایگاه‎های نظامی و فرودگاه‎ها در خاک این کشور برای حمله به اهداف داخل لبنان استفاده کند. گفته شده، هشدار حزب‌الله پس از آن بود که برخی ناظران درباره احتمال استفاده صهیونیست‌ها از پایگاه‌های قبرس برای حمله به لبنان گمانه‌زنی کرده بودند.

تشابه امروز با بحران موشکی کوبا

کرادل نوشته، تنش‌های امروز خاورمیانه یادآور بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ است، دوره‌ای که آمریکا نزدیک بود با اتحاد جماهیر شوروی وارد جنگ هسته‎ای شود. این تنش زمانی بالا گرفت که موشک‎های هسته‎ای شوروی در کوبا کشف به فاصله کوتاهی از سواحل فلوریدا، کشف شد. در آن زمان جان اف کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که واشنگتن این سایت‎های موشکی را تحمل نخواهد کرد و آنها را یک تهدید مخفیانه و بی‎پروا برای صلح جهانی نامید. کندی مشاورانش را برای بررسی گزینه‎های نظامی، از جمله حملات هوایی به کوبا گرد هم آورد. با این حال، از ترس تشدید تنش هسته‎ای، آمریکا ترجیح داد تا کوبا را محاصره دریایی کند.

امروز نیز هشدار نصرالله را می‎توان در یک فضای مشابه بررسی کرد. همکاری نظامی قبرس با رژیم‎صهیونیستی که شامل مانورهای شبیه‏سازی حمله به لبنان است، تهدیدی مستقیم برای امنیت لبنان به شمار می‎رود. حتی گزارش‎هایی وجود دارد که تل‌آویو قصد دارد از پایگاه‎های هوایی در قبرس و یونان برای حمله به لبنان استفاده کند.

مشروعیت هشدار سید حسن نصرالله

محمد حسن سویدان کارشناس مطالعات استراتژیک در کرادل می‌نویسد: باید به سخنان نصرالله توجه بیشتری کرد، به ویژه زمانی که او گفت باز کردن فرودگاه‌ها و پایگاه‎های قبرس برای دشمن اسرائیلی به منظور هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ است و مقاومت با آن به عنوان بخشی از جنگ برخورد خواهد کرد.

علاوه بر این، اظهارات نصرالله با حقوق بین الملل، به ویژه منشور سازمان ملل متحد، که اجازه دفاع از خود را در پاسخ به یک حمله مسلحانه دارد، هماهنگ است. البته رهبر حزب‎الله لبنان تایید کرد که مقاومت در تلاش است تا از رسیدن به مرحله‎ای که ممکن است مجبور به حمله به اهدافی در قبرس شود، اجتناب کند.

پایگاه‌های انگلیس در قبرس

سال ۱۹۵۹ بود که ترکیه، ‌یونان و انگلیس به عنوان بخشی از فرایند استقلال قبرس از حکومت استعماری بریتانیا معاهده‌ای را امضا کردند که بر اساس آن به انگلیس اجازه می‌داد تا چند پایگاه نظامی را در قبرس حفظ کند. بر اساس این توافق، ارتش انگلیس دو منطقه کوچک را حفظ کرد: یکی در آکروتیری، نزدیک لیماسول در جنوب غربی قبرس و دیگری در دکهلیا نزدیک لارناکا در جنوب شرقی قبرس. مناطقی که کمتر از 3درصد از قلمرو این جزیره را در بر می‎گیرد و به عنوان بخشی از انگلیس اداره می شود. این پایگاه‎ها به طور تاریخی در خدمت حمایت لجستیکی از عملیات ناتو در مدیترانه و غرب آسیا هستند.

نقش پایگاه آمریکا در جنگ غزه

اواخر ماه مه بود که وب سایت تحقیقاتی دیسکلسیفاید یوکی گزارش داد ارتش انگلیس از طریق نیروی هوایی سلطنتی در آکروتیری در قبرس 60 هواپیما را از زمان آغاز جنگ در غزه به سرزمین‌های اشغالی ارسال کرده است. در این گزارش آمده که نیروی هوایی آمریکا از این پایگاه برای انتقال سلاح به اسرائیل استفاده می‌کند. برهمین اساس با توجه به افزایش همکاری نظامی تل‌آویو و نیکوزیا، هشدار نصرالله به قبرس بدون شک منطقی و ضروری است.

کد خبر 862614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha