وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت شهید رئیسی دولت را با رشد اقتصادی منفی گرفت و متوسط رشد در سه سال گذشته مثبت ۵ درصد بوده است.

سیداحسان خاندوزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری مشترک با اعضای دولت سیزدهم، افزود: مقایسه سه سال پایانی دولت دوازدهم و سه سال دولت سیزدهم نشان می‌دهد رشد اقتصادی روند بهبود را طی کرده است؛ به طوری که در طول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ منفی ۲درصد بود و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به صورت متوسط مثبت ۵ درصد بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: نرخ بیکاری در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۱۰.۸ بود که در سه سال دولت آیت الله رئیسی به ۸.۸ درصد رسید.

وی به صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: صادرات غیرنفتی از میانگین ۴۲ میلیارد دلار در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سه سال گذشته رسیده است.

به گفته خاندوزی، بانک جهانی نرخ فقر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ را به طور متوسط ۲۷ درصد اعلام کرده بود که این نرخ در سه سال گذشته به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی از منفی ۲ درصد در دوره ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به مثبت ۵ درصد در دولت سیزدهم رسید؛ نرخ رشد اقتصادی بدون نفت از ۱.۱ درصد به ۴.۷ درصد، متوسط نرخ بیکاری از ۱۰.۸ درصد به ۸.۸ درصد، افزایش سرمایه گذاری از منفی ۱۳.۷ درصد به مثبت ۳.۸ درصد، صادرات غیرنفتی از حدود ۴۲ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار، متوسط نرخ فقر (طبق گزارش بانک جهانی) از ۲۷ درصد به ۲۲ درصد، مجموع افزایش تورم (تغییرات تورم) از مثبت ۹ درصد به مثبت ۱.۵ درصد و تغییرات نقدینگی از مثبت ۶ درصد به منفی ۵ درصد رسیده است.

خاندوزی بیان کرد: همچنین نرخ ارز در بازار غیررسمی که طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ معادل ۴۵۰ درصد افزایش داشت در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 862642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • تارا US ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    انصاف هم خوب چیزی است دلار در دولت سیزدهم از 26هزاررتومان شد 60هزار تومان علارغم همه انتقادات به دولت دوازدهم
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    از اوضاع تولید و بورس و سفره های مردم کاملا پیداست!