مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نفت اعلام کرد: تا پایان امسال چهارصد جایگاه جدید عرضه گاز CNG به مجموع 880 جایگاه موجود افزوده می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین نوذری در دومین همایش ملی CNG در محل هتل المپیک گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده متناسب با تولید خودروهای دوگانه سوز تعداد جایگاه های جدید عرضه سوخت CNG هم افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه 75 درصد از تجهیزات مربوط به صنعت CNG ساخت داخل و بومی سازی شده است بر ضرورت توجه ویژه به موضوع استانداردبودن و ایمن سازی آن تاکید کرد و افزود: متاسفانه استفاده از برخی تجهیزات غیراستاندارد و کارگاه های غیرمجاز مشکلاتی بوجود آورده است و باید همه خود را در این باره مسئول بدانیم و نباید اجازه دهیم در این صنعت مانند هر صنعت دیگر تجهیزات غیراستاندارد تولید و در کارگاه های غیرمجاز استفاده شود.

وزیر نفت نقش رسانه‌ها از جمله رسانه ملی را در این باره مهم ارزیابی کرد و گفت: باید عموم مردم نسبت به این موضوع آگاه باشند چون خود و جامعه را از خطرهای ناشی از بکارگیری تجهیزات غیراستاندارد آگاه کنند.

نوذری تمرکز اصلاح الگوی مصرف بر موضوع انرژی را گویای اهمیت آن دانست و افزود: در این باره برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی شده است تا به ترتیب اولویت‌ها به اهداف موردنظر دست یابیم.

وی با اشاره به برگزاری دومین همایش CNG و تاکید بر ضرورت بهینه سازی انرژی بر ضرورت یافتن راهکارهای بهتر در این باره تاکید کرد.

نوذری گفت: در سال 86 به ازای هر دو هزار و سیصد خودرو یک جایگاه وجود داشت که به ازای هر هزار و پانصد تا 1600 خودرو به یک جایگاه رسیده است.

وی CNG را سوختی پاک با قیمت مناسب توصیف کرد و افزود: این سوخت که می‌تواند درصدی از سبد انرژی را تامین کند و باید متناسب با شرایط جغرافیایی کشور، توسعه دیگر منابع انرژی نیز در سبد مصرف انرژی کشور قرار گیرد.

نوذری اضافه کرد: در چند سال اخیر حدود 18 میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری شده که 34 هزار میلیارد ریال صرفه جویی کاهش از واردات بنزین را داشته است.

وزیرنفت افزود: با برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مدت دو برنامه پنج ساله 7 پالایشگاه جدید که فقط در یکی از آنها 34 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.

همچنین در پالایشگاه های کشور علاوه بر بهینه سازی و افزایش تولید کیفیت بنزین تولیدی نیز افزایش خواهد یافت.

وی CNG را جایگزینی مناسب برای بنزین دانست که بخشی از آن از طریق واردات تامین  می‌شود.

نوذری همچنین با اشاره به برخی نگرانی‌های شرکت‌های داخلی تولید کننده تجهیزات CNG از واردات قطعات مشابه اضافه کرد: به هیچ وجه نباید کالاهایی که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد از خارج تامین شود.

وزیر نفت ذخایر عظیم گاز طبیعی در کشور را فرصتی بزرگ دانست و گفت: به همین منظور طرح‌های متعدد پتروشیمی در نقاط مختلف کشور در دست اجراست یا در آینده اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه شتابان شبکه گازرسانی کشور اضافه کرد: در چهار سال اخیر ده هزار کیلومتر به بیست هزار کیلومتر شبکه قبلی فشار قوی انتقال گاز افزوده شده و 150 هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف گاز نیز به سرعت در حال توسعه است.

نوذری گفت: در برنامه پنج ساله باید تولید روزانه گاز را به بیش از یک میلیارد و یکصد مترمکعب برسانیم تا ضمن تامین نیاز صنایع خانگی و تجاری به صادرات هم دست یابیم.

وی افزود: برای این منظور به توسعه فازهای پارس جنوبی نیاز داریم و هم اکنون نیز علاوه بر بهره برداری از 10 فاز ، 7 فاز نیز در دست اجراست.

نوذری توسعه میادین مستقل را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق اهداف یادشده اعلام کرد.

وزیر نفت نیروگاه‌های تولید برق را یکی از مراکز عمده مصرف گاز دانست و اضافه کرد: 160 تا 170 مترمکعب گاز نیاز است تا برق مورد نیاز کشور تامین شود.

کد خبر 86269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز