۳۱ ماه از عمر نهضت ملی مسکن گذشته و آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی از وضعیت احداث و تحویل واحدهای موضوع این طرح ارائه می دهد، حاکی از این است که دولت سیزدهم در حد بضاعت موفق شده در این دوره زمانی بخشی از متقاضیان را خانه دار کند.

نهضت ملی مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، همراه با افتتاح ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن، ۵۱ هزار و ۷۴۰ قطعه زمین نیز به متقاضیان واجد شرایط جدید واگذار شد.

در قانون جهش تولید مسکن، دولت مکلف شد با استفاده از زمین رایگان دولتی و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، برای تولید ۴ میلیون واحد مسکونی در یک دوره ۴ ساله برنامه‌ریزی کند و نهضت ملی مسکن طرحی بود که دولت سیزدهم برای اجرای این قانون ایجاد کرد. آخرین آمارها از واگذاری ۲۳.۶ درصد از کل واحدهای آغاز شده نهضت ملی مسکن حکایت دارد.

کارنامه نهضت ملی مسکن

آمارهای وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که به گذشت ۲ سال و ۷ ماه از عمر این نهضت، کلنگ احداث ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار مسکن به زمین خورده و از این تعداد تا آخر خرداد امسال ۵۶۰ هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده است. البته واحدهای تازه افتتاح شده که دیروز در شورای عالی مسکن رونمایی شد نیز باید به این آمار اضافه شود.

با این حساب، مجموع واحدهای تحویل داده شده از نهضت ملی مسکن به ۶۲۶ هزار و ۷۹۱ واحد می‌رسد که معادل ۲۳.۶ درصد واحدهای در دست ساخت و ۱۵.۷ درصد کل تعهد دولت است.

هم‌زمان با اجرای نهضت ملی مسکن و واگذاری زمین در بخش مسکن روستایی و خودمالکی، واگذاری زمین به خانوارهای واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت که طبق آخرین آمارهای وزارت راه، تا پایان خرداد امسال ۷۴ هزار قطعه تحویل خانوارها شده است.

در این مورد هم با احتساب واگذاری ۵۱ هزار و ۷۴۰ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط جدید در نشست دیروز شورای عالی مسکن، تعداد کل زمین‌های واگذار شده به ۱۲۵ هزار و ۷۴۰ قطعه رسید.

تعداد واحدهای مسکونی افتتاح شده در نشست شورای عالی مسکن

فارس

۹,۹۷۰

آذربایجان غربی

۸,۵۳۶

آذربایجان شرقی

۴,۰۸۷

خراسان شمالی

۳,۸۳۰

کرمان

۳,۴۰۰

تهران

۳,۲۱۵

لرستان

۳,۱۹۱

زنجان

۳,۰۹۶

مرکزی

۲,۷۴۷

قزوین

۲,۷۳۶

گیلان

۲,۵۲۲

بوشهر

۲,۰۴۴

گلستان

۱,۹۴۸

خوزستان

۱,۷۴۹

یزد

۱,۷۴۷

چهارمحال و بختیاری

۱,۷۴۷

شهرهای جدید

۱,۳۶۹

اصفهان

۱,۳۰۰

کرمانشاه

۱,۰۰۴

همدان

۹۵۰

سمنان

۹۲۰

کردستان

۸۹۵

اردبیل

۷۶۰

خراسان جنوبی

۵۷۸

جنوب کرمان

۵۰۳

هرمزگان

۵۰۰

شرق سمنان

۵۰۰

مازندران

۳۶۸

قم

۳۴۷

ایلام

۲۳۲

کد خبر 862755
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 0
    مسکن مهر چی شد؟ لطفا پیگیری کنید دوستان خبر نگار بعد ۱۰ ،۱۲سال هنوز بهمون ندادن مسکن مه پردیس
  • GB ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 0
    کسی میدونه چرا شهید رییسی مسکن مهر پردیسو تحویل ندادن؟💔💔💔💔 چه خاکی به سر بریزیم؟